باید صدای واحد علیه تروریسم و جنگ‌طلبان در جهان داشته باشیم. هفته حقوق‌بشر آمریكایی فرصت خوبی برای بازخوانی جنایات آمریكاست.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، سیدمحمدجواد هاشمی‌نژاد دبیركل بنیاد هابیلیان و دبیر کنگره بین‌المللی 17000 شهید ترور در گفت‌وگو با رسالت گفت: باید صدای واحد علیه تروریسم و جنگ‌طلبان در جهان داشته باشیم. هفته حقوق‌بشر آمریكایی فرصت خوبی برای بازخوانی جنایات آمریكاست. این گفت‌‌وگو را در زیر می‌خوانید:

علل پیدایش تروریسم را چه می‌‌دانید؟

هاشمی‌نژاد: تروریسم موضوع ریشه‌داری است و اکثر کشورهای جهان و منطقه به نوعی درگیر و قربانی تروریسم هستند. کشورهایی که ترور در آن‌ها رخ داده ‌است، قربانی سیاست‌های سلطه‌جویانه کشورهای استعمارگر هستند. هدف کشورهای غربی کسب سود و درآمد بیشتر از روی زیاده‌خواهی است، لذا آینده جهان را طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که به منابع و ذخایر بیشتری دسترسی پیدا کنند. یکی از ابزارهای اصلی کشورهای غربی به‌ویژه آمریكا ترور است.

كاربرد تاکتیک ترور درباره ایران به چه علت بود؟

هاشمی‌نژاد: کشور ایران و اصولاً منطقه خاورمیانه برای قدرت‌های بزرگ بسیار حساس و استراتژیک است. آنها معتقدند اگر بخواهند بر کل جهان تسلط پیدا کنند، بایستی بر این منطقه تسلط داشته باشند. حکومت پهلوی و سلسله‌ قاجار ایران را جزء تیول کشورهای استعمارگر قرار داده بودند.  انقلاب اسلامی این وضعیت را تغییر داد، این قاعده و معادله را در منطقه به‌هم زد و حکومتی در کشور ایران برآمد که برآمده از دل و خواسته مردم بود، منطبق با دیدگاه‌های اعتقادی مردم بود و خشت‌به‌خشت آن را با دست خودشان روی هم گذاشتند. این در تضاد آشکار با منافع قدرت‌های خارجی است، طبیعتاً از ابزارهای مختلفی علیه کشور ما استفاده کردند که یکی از مستدام‌ترین ابزارهایی که به‌ کار گرفته شد، بحث ترور بود.

چطور توانستند به راحتی شخصیت‌های موثر در انقلاب را ترور کنند؟

هاشمی‌نژاد: آزادی در کشورمان این امکان را به بسیاری از جانیان و گروه‌های تبهکار ‌داد که بسیار راحت دست به ترور شخصیت‌ها و یا مردم عادی کشور بزنند. شاید هیچ کشوری مثل کشور ما نبوده که به دلیل مردمی‌بودن شخصیت‌هایش همواره به صورت گسترده در معرض ترور باشند و در هیچ جای دنیا شما به این ‌شکل ترور گسترده شخصیت‌ها را، آن هم به دلیل مردمی بودن و در دسترس مردم بودنشان پیدا نمی‌کنید.

راه مقابله با تروریسم به نظر شما چیست؟

هاشمی‌نژاد: برای بالابردن آگاهی ملت‌ها، برای پیوستگی ملت‌ها، برای درهم‌تنیدن دیدگاه‌ ملت‌ها و نیز برای افشا‌سازی دسیسه‌ کشورها و قدرت‌هایی که در پشت این جنایت‌ها هستند، لازم است که موضوع تروریسم همواره جز‌ء مباحث اصلی ملت‌های جهان به‌خصوص کشورهای قربانی تروریسم باشد. این خیلی بد است که همواره موضوع ترور و تروریسم و پرداختن به آن‌ها و به اصطلاح مبارزه با آن‌ها و وضع‌کردن قوانین برای آنها در جهان امروز و دیروز توسط کسانی انجام بشود که خودشان دست در آن دارند و خود عامل به‌وجود‌آورنده آن به حساب می‌روند.

وظیفه جمهوری اسلامی ایران در‌ این‌باره چیست؟

هاشمی‌نژاد: جمهوری اسلامی ایران در طول 37 سال گذشته بعد از انقلاب کشورمان حتی یک روز فارغ از ترور و تروریسم نبوده است اما متأسفانه ما هم مانند خیلی از کشورهای دیگر در این زمینه غفلت کرده‌ایم؛ نه جامعه‌ به شکلی شایسته از اوضاع تروریسم در ایران اطلاع دارد و نه مسئولین جامعه به موضوع آنطور که باید و شاید وقوف دارند و کمتر به آن می پردازند و شاید به همین دلیل هم هست که ضرورت آن را درست درک نکرده، به همه ابعاد این موضوع نمی‌پردازند. اقداماتی كه انجام می‌شود امنیتی است و این كافی نیست. به نظرم باید از راه برگزاری فعالیت‌های علمی و تبلیغی همچون کنگره‌های عملی، مقالات، به بررسی و کارشناسی دیدگاه‌های علمی زوایا و علل مختلف تروریسم بنشینیم.

نقش اندیشکده‌ها و مراکز مطالعاتی غربی در ترسیم سیاست‌های کشورها در مواجهه با تروریسم و حمایت از تروریسم را چطور می‌بینید؟

هاشمی‌نژاد: در ایران بنیاد هابیلیان نمونه موفقی از تشکیل یک‌ مرکز تخصصی برای مبارزه با موضوع تروریسم است. از آنجا که تروریسم، موضوعی جهانی است، هیچ کشوری نمی‌تواند از تبادل نظر راجع به این بحث مستثنی شود و به دلیل آن که کشورهای غربی و آمریکا، تصمیم‌گیرنده و حمایت‌کننده و هسته اجرایی تروریسم هستند، ما بایستی مراکز مختلفِ آن کشورها را که در جهت مخالف سیاست دولت‌هایشان در حرکتند شناسایی کرده و با آن‌ها تبادل نظر داشته باشیم. در صورتی‌که زمینه همکاری باشد، با یک صدای واحد جبهه‌ای در مخالفت با جنگ‌طلبان دنیا تشکیل بدهیم و آن صدا را در جهان طنین‌انداز کنیم. این اطلاعات و تبادل نظرها و حرکت‌های جمعی در نشان‌دادن پشت صحنه‌های بسیاری از این حرکت‌های تروریستی بسیار مؤثر خواهد بود.

به عنوان دبیركل بنیاد هابیلیان نظرتان در مورد هفته حقوق‌بشر آمریكایی چیست؟

هاشمی‌نژاد: هفته حقوق‌بشر آمریكایی! فرصتی برای بازخوانی جنایات آمریكاست. آمریكا از 6 تا 12 تیر در دهه 60 مرتكب جنایات عظیمی در كشور شد. ترور مقام معظم رهبری، انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، شهادت آیت‌الله صدوقی و شهادت دهها زن و مرد و كودك در سراسر كشور توسط منافقین از جمله این جنایات بود.

خدا را شکر بنیاد هابیلیان، در طول یک‌دهه گذشته فعالیت‌های بسیار خوبی برای افشای جنایات آمریكا انجام داده است. به‌ویژه در زمینه فعالیت‌های پژوهشی، رسانه‌ای، مطبوعاتی و نمایشگاهی به چند زبان زنده دنیا و هدف آن هم افزایش آگاهی اجتماعی و هشدار‌های امنیتی نسبت به داخل و خارج از کشورمان در این زمینه است. لذا دومین کنگره 17000 شهید ترور در سطح بین‌المللی در شهریور ماه سال جاری در همین راستا برگزارخواهد شد.
منبع: ابنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس