جانشین فرمانده گردان امام سجاد(ع) از لشکر 17 امام علی بن ابی طالب(ع) در عملیات کربلای یک گفت: دو گردان امام سجاد(ع) و حضرت رسول(ص) از لشکر 17 امام علی بن ابی طالب(ع) در عملیات کربلای یک، آزاد سازی مهران و شکست عملیات دفاع متحرک عراق پیروزمندانه نقش آفرینی کردند.

نقش آفرینی لشکر 17 در آزادسازی مهرانبه گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، ارتفاعات قلاویزان که در جنوب غربی شهر مهران واقع شده منطقه‌ای ناهموار و شبه کوهستانی است که پس از کوه چکه موسی، با طول تقریبی 22 کیلومتر در امتداد یال‌های دامنه غربی کبیرکوه از سمت شرق به غرب کشیده شده است. دشمن در زمان اشغال مهران با ایجاد میادین مین، سیم خاردار و کانال در دامنه شمالی ارتفاعات قلاویزان شرایط سختی را در نفوذ به مواضع خود به وجود آورده بود.

در عملیات والفجر سه، این محدوده در محور عملیاتی  قرارگاه فتح دو قرار داشت و نیروهای  لشکر 41 ثارالله (ع) برای نفوذ به مواضع دشمن و دستیابی به قلاویزان تلاش گسترده‌ای انجام دادند اما به دلیل عمق و پیچیدگی موانع، این امکان فراهم نشد و پیکرهای بسیاری از شهداء تا زمان عملیات کربلای یک در این محور باقی ماند.

سید عباس حسینی جانشین فرمانده گردان امام سجاد(ع) از لشکر 17 امام علی بن ابی طالب(ع) در عملیات کربلای یک در سال 65، در خصوص نحوه اجرای این عملیات به خبرنگار دفاع مقدس در قم گفت: "عراق شرایط جدیدی را به نام دفاع متحرک ایجاد کرده و برای سومین بار مهران را به تصرف خود در آورده بود.

وی افزود: اشغال مهران توسط عراق در مقابل شکست در فاو در عملیات والفجر هشت بود و می گفت باید فاو را آزاد کنید تا مهران را تخلیه کنیم و حضرت امام(ره) نیز مدام پیگیر آزاد سازی مهران بودند.

این پیشکسوت دفاع مقدس بیان کرد: دو گردان امام سجاد(ع) و حضرت رسول(ص) از لشکر 17 امام علی بن ابی طالب(ع) علیرغم شدت گرمی هوا، از شب هشتم تیرماه یعنی 24 ساعت زودتر از آغاز عملیات، در پشت مواضع دشمن مستقر شدند و به محض آغاز عملیات با رمز یا ابوالفضل العباس(ع)، به همراه دیگر گردان های عمل کننده، به دشمن بعثی یورش بردند و با آزاد سازی ارتفاعات قلاویزان و شهر مهران، قلب امام را شاد کردند."

بر اساس این گزارش در پی آزادسازی مهران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: ناظران در خلیج فارس عقیده دارند که بازپس گیری مهران به دست قوای ایرانی بیانگر شکست رژیم عراق به ویژه استراتژی نظامی جدید آن موسوم به "دفاع متحرک" است.

رادیو آمریکا نیز اعلام کرد: شکست عراق ممکن است از نظر روانی اثر مهمی داشته باشد چرا که عراقی ها یشتر به خاطر جبران شرمساری ناشی از تصرف بندر عراقی فاو به دست ایرانی ها عملا دست به این حمله زده بودند.

هم اکنون یادمان نقطه ایثار در ارتفاعات قلاویزان که یادآور ایثارگری رزمندگان اسلام در آزاد سازی شهر مهران است و نیز یادمان 70 شهید تفحص شده و بقایای موانع دشمن در این منطقه همه ساله مورد بازدید زائران آثار دفاع مقدس قرار می‌گیرد.
منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    درود بر روان پاک شهدا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس