تصاویر کمتر دیده شده از حاج قاسم سلیمانی

شهید حاج قاسم سلیمانی برای بررسی گزارش فرمانده گردان راهی منطقه می‌شود تا از محلی نزدیک‌تر، هدایت عملیات را انجام دهد اما به‌اشتباه ناگهان وارد یکی از مناطق محاصره‌شده می‌شود.

به گزارش مشرق، در بخشی از کتاب «مهران در تحولات جنگ ایران و عراق» که توسط مهدی حاجی وردی خان به نگارش درآمده و توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در سال 1389 منتشرشده است، راجع به فرار سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی از دست ارتشی‌های بعثی می‌خوانیم:

 وضعیت در جبهه جنوبی (ارتفاعات قلاویزان) به‌خوبی پیش می‌رود. لشکر ۴۱ ثارالله و ۲۵ کربلا با موفقیت به اهداف خود دست می‌یابند و همچنان پیشروی می‌کنند. در ساعت ۱۰ صبح آتش توپخانه دشمن که تا ساعاتی قبل در این منطقه کمتر بود به‌طور ناگهانی از سر گرفته می‌شود و فرماندهان عراقی به همه آتشبارها دستور می‌دهند که آتش خود را به‌صورت متمرکز روی قلاویزان شلیک کنند. رزمندگان لشکر ۴۱ به فرمانده خود اطلاع می‌دهند که در چند نقطه عراقی‌ها را دور زدند و آن‌ها را به محاصره درآورده‌اند.

قاسم سلیمانی برای بررسی گزارش فرمانده گردان راهی منطقه می‌شود تا از محلی نزدیک‌تر، هدایت عملیات را انجام دهد اما به‌اشتباه ناگهان وارد یکی از مناطق محاصره‌شده می‌شود و قبل از اینکه متوجه موضوع شود با ۵۰ - ۶۰ نفر که به‌طور دسته‌جمعی در نقطه‌ای تجمع کردند مواجه می‌شود. او به تصور اینکه آن‌ها نیروهای بسیجی هستند به طرفشان می‌رود اما در فاصله ۲۰ - ۳۰ متری متوجه می‌شود که آن‌ها با هیکل‌های بلند و با لباس سبز، عراقی‌اند. در این هنگام نیروهای دشمن متوجه قاسم سلیمانی شده و فریاد می‌زدند: قف!قف!

وی از مقابل آن‌ها فرار می‌کند. تیراندازی شدید به‌سوی سلیمانی آغاز می‌شود ولی با حرکات سریع و زیگزاگ می‌گریزد و به جمع رزمندگان گردان‌های  ۱۱۴ و ۴۱۵ می‌پیوندد. او دستور می‌دهد عده‌ای از رزمندگان با یک نفربر به آن منطقه بروند و نفرات دشمن را به اسارت درآورند. چند دقیقه بعد رزمندگان به فرمانده لشکر ۴۱ اعلام می‌کنند که در پشت سیم‌های خاردار قلاویزان مشغول پاکسازی اند.

سپس قاسم سلیمانی با شنیدن گزارش دقیقی از موقعیت رزمندگان و دشمن، تصمیم خود را درباره نحوه غلبه بر دشمن اعلام و دقایقی بعد در جریان درگیری که چندان هم به درازا نمی‌انجامد، رزمندگان موفق می‌شوند تعدادی از نیروهای دشمن را کشته و اسیر کنند.  پس‌ازآن، رزمندگان که از سرعت عمل، پشتکار و روحیه بسیار قوی برخوردارند اهداف پیش‌رو را بی‌آنکه با دردسر مواجه شوند یکی پس از دیگری تصرف و تأمین می‌کنند. نورعلی شوشتری که به خط مقدم رفته است، به قاسم سلیمانی می‌گوید که دشمن احتمالاً مهران را تخلیه کرده است. او با این خبر به سلیمانی هشدار می‌دهد که متجاوزان به‌احتمال‌زیاد به سمت ارتفاعات می‌آیند، بنابراین رزمندگان باید هوشیار و در آمادگی کامل باشند.

*تارنمای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    46 1
    حاج قاسم بعضی غرب گرا ها ارزش خاک کفشت رو هم ندارن برامون دعا کن واسه دولت بعد
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    24 2
    روحت شاد حاج قاسم اما آرام بخواب چون انتقامت را از ترامپ لجن خواهیم گرفت
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    21 2
    رحمت و رضوان خدا بر این مرد بزرگ و الهی
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    19 2
    سردار عزیز، تو در لحظه لحظه زندگیت لیاقت شهادت داشتی. این که اون روز تونستی به خواست خدا از تیر بعثی ها جان سالم به در ببری، برای این بود که بمونی و ایران و اسلام رو سربلند و دشمنان اسلام رو خوار و ذلیل کنی. سلام ما رو به اربابمون امام حسین (ع) برسون و دعا کن ما هم عاقبت بخیر بشیم
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    14 2
    مرد بزرگ
  • کیانا IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    16 3
    از اسارت گریخت اما قلبهای مارو تا ابد اسیر خودش کرد !
  • کیانا IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    11 1
    از اسارت گریخت اما قلبهای ما رو تا ابد اسیر خودش کرد !
  • کیانا IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    11 1
    از اسارت گریخت اما قلبهای مارو تا ابد اسیر خودش کرد !
  • دلتنگ همیشگی سردار IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    7 0
    سردار عزیزم روحت شاد. کجا رفتی؟ چرا اینقدر زود رفتی؟ بعد از تو دیگه عزیز هیج دستی به هم نرسید. هیچ مجلسی گرم نشد هیچ دلی شاد نشد. هیچ کس کتار خانواده با خوشحالی ننشست. تو چه در گران بهایی بودی که تا ابد من داغدار هستم. برایم دعا کن مثل شما عاقبت به خیر شوم کلمات زیبایت والله.... همیشه در گوشم طنین انداز است.
  • سپیده IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    7 0
    به چه مشغول کنم دیده و دل را که مدام  دل تو را می طلبد.....دیده تو را می جوید...
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    9 0
    سردار دلها بعد از شهادتت دنیا روی خوش ندیده
  • ناشناس IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    10 0
    از وقتی سردار دلها شهید شد دنیا روی خوش ندیده است
    • علی IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
      2 0
      عزت امروزمان مدیون شهدا هستیم
  • خلیج پارس iran IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    0 0
    روحش شاد یادش همواره گرامی خواهد بود سرباز و سردار بزرگ ایران و منطقه غرب آسیا و ( جهان اسلام ) انتقام سخت در راه ...
  • رضا IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    0 0
    آسمان سوخت، زمین سوخت و باران نگرفت... زندگی بعد تو بر هیچ کس آسان نگرفت... حاج قاسم عزیز... شفاعت ما رو یادتون نره...
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    0 0
    مگر صاحب ظهور کند که دل ما خنک شود از این سوز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس