در حال حاضر انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم ایران مواد اولیه علف‌کش رانداپ را از چین وارد کرده و در ایران تولید می‌کنند، این علف‌کش حدود 10 تا 12 درصد از کل علف‌کش‌های مورد استفاده در کشور را به خود اختصاص داده است و نکته بسیار مهم و تأسف‌برانگیز استفاده این سم بسیار خطرناک در کشورمان است که عامل بسیاری از بیماری‌های انسانی و سرطانی و همچنین، آثار جبران‌ناپذیر زیست‌محیطی است.

گروه اقتصادي مشرق- چندی پیش آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (International Agency for Research on Cancer ) خبری مبنی  تأثیر یک علف‌کش در ایجاد بیماری سرطان را منتشر کرد. مقاله IARC  بخشی از شواهد و اخبار اثرات رانداپ بر سلامت انسان و محیط‌زیست را بیان کرده است. این مقاله بیان می‌دارد که شواهد زیادی در مورد ضرر رانداپ برای سلامتی انسان به ثبت رسیده است. 

برخی عناصر موجود در علف‌کش رانداپ احتمال بروز بیماری‌هایی همچون درخودماندگی (Autism)، نقص‌های مادرزادی، بیماری سلیاک و سندروم التهابی روده را بالا می‌برد. این علف‌کش خطرناک علاوه بر مخاطراتی که برای سلامت انسان‌ها دارد، به محیط‌زیست آسیب رسانده و خاک را به شدت آلوده می‌کند.

بدون خاک کشاورزی مناسب، در آینده امنیت غذایی با چالش‌های فراوانی روبرو خواهد شد.  به دلیل اهمیت زیاد خاک در تأمین امنیت غذایی سال 2015 از طرف سازمان ملل متحده به نام سال جهانی خاک نام‌گذاری شده است.

حال با توجه به خطرات جدی این علف‌کش برای انسان و منابع پایه همچون خاک و آب، آیا نباید از واردات و تولید این علف‌کش جلوگیری به عمل آورد؟

واردات بی‌ضابطه سموم خارجی، تهدیدی برای انسان و محیط زیست

مطالعات دانشگاه واشنگتن  نشان می‌دهد استفاده از علف‌کش راندآپ به دلیل مقاوم شدن علف‌های هرز روزبه‌روز بیشتر می‌شود؛ که خبر بدی برای سلامت انسان‌ها و سلامت خاک است.

متأسفانه تنها راهکار شرکت‌های زیست فناوری استفاده از علف‌کش‌هایی با سمیّت بالاتر برای کنترل علف‌های هرز،آفات و بیماری‌ها است. 

برای محافظت از سلامت موجودات زنده می‌بایست از مصارف رو به تزاید سموم شیمیایی جلوگیری کرد و به دنبال جایگزینی برای کنترل آفات و علف‌های هرز بود. 

قاچاق سموم خطرناک 

در طی سالیان گذشته در پی مشاهده آثار مخرب برخی از سموم کشاورزی بر سلامت مردم و محیط‌زیست هیئت نظارت بر سموم کشور تعدادی از سموم را از فهرست مجاز حذف کرد (جدول 1)؛ که در پی آن واردات قانونی برخی از سموم کشاورزی به کشور منع شد.


دانلود

اما متأسفانه واردات غیرقانونی این سموم به کشور همچنان، ادامه دارد و مورد استفاده برخي کشاورزان قرار می‌گیرد. نکته بسیار مهم تغییر نگرش مسئولین این حوزه و کشاورزان  نسبت به آثار زیان‌بار این سموم غیرمجاز بر سلامت مردم و محیط‌زیست است تا با درک اهمیت آن، بتوان از واردات غیرقانونی سموم کشاورزی جلوگیری کرده و توسط کشاورزان مورد استفاده قرار نگیرد. 

واردات بی‌ضابطه سموم خارجی، تهدیدی برای انسان و محیط زیست

وابستگی کشور در تأمین سموم شیمیایی

در اين زمينه سید مهدی حسینی یزدی، رئیس انجمن واردکنندگان سم و بذر مي‌گويد كه در کشورمان سالانه 18 تا 20 هزار تن سموم شیمیایی در کشاورزی استفاده می‌شود و از مجموع سموم مصرفی 80 درصد آن در داخل کشور ترکیب می شود و 20 درصد آن به ارزش  120 تا 150 میلیون دلار از محل واردات تأمین می‌شود و در این بین ماده اولیه سموم ترکیب‌شده در کشور نیز وارداتی بوده و حدود70 درصد ماده اولیه از چین، 15 درصد از هند و 15 درصد از کشورهای اروپایی وارد می‌شود(نمودار1). 

واردات بی‌ضابطه سموم خارجی، تهدیدی برای انسان و محیط زیست

تولید عامل سرطان در ایران 

در حال حاضر انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم ایران مواد اولیه علف‌کش رانداپ را از چین وارد کرده و در ایران تولید می‌کنند (شکل 2)، این علف‌کش حدود 10 تا 12 درصد از کل علف‌کش‌های مورد استفاده در کشور را  به خود اختصاص داده است.

نکته بسیار مهم و تأسف‌برانگیز استفاده این سم بسیار خطرناک در کشورمان است که عامل بسیاری از بیماری‌های انسانی و سرطانی و همچنین، آثار جبران‌ناپذیر زیست‌محیطی است.

بنابراین، با توجه به ایجاد انواع سرطان‌ها و نابودی محیط‌زیست توسط رانداپ می‌بایست به جد از تولید و مصرف علف‌کش رانداپ در کشور جلوگیری شود.

واردات بی‌ضابطه سموم خارجی، تهدیدی برای انسان و محیط زیست

گسترش اجباری محصولات تراریخته (GMO) نتیجه بکارگیری علف‌کش رانداپ

رانداپ بازدارنده ساخت آنزیم EPSPS  (5- enolpyruvylshiki mate -3- phosphate synthesis) در گیاه است که از سنتز اسیدهای آمینه آروماتیک ضروری، برای ساخت پروتئین جلوگیری می‌کند.

برای مقابله با اثر علف‌کش رانداپ باید از محصولات تراریخته دستکاری ژنتیکی شده (GMO) استفاده کرد تا بتوانند در برابر رانداپ مقاومت کنند.

بنابراین، با گسترش مصرف علف‌کش رانداپ به اجبار استفاده از محصولات تراریخته نیز افزایش خواهد یافت (شکل 3). بنابراین صادرات علف‌کش رانداپ، ابزاری برای وابسته کردن اجباری کشورها به محصولات تراریخته غربی است که بدون لحاظ کردن پروتکل های قانونی و مراحل قرنطینه‌ای در بازارهای کشورهای درحال توسعه رواج می‌یابد.

در همين ارتباط ارديبهشت ماه بود كه سازمان بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) که بخشی از سازمان بهداشت جهانی است اعلام کرد که گلیوفوسیت (Glyphosate) برای انسان‌ها سرطان‌زا است.

گلیوفوسیت ماده فعال علف‌کش راندآپ (Roundup) است که توسط شرکت مونسانتو (Monsanto) بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده بذر و علف‌کش در جهان تولید می‌شود.

سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا در واکنش به یافته‌های سازمان بین‌المللی تحقیقات سرطان اعلام کرد که ممکن است آزمایش محصولات غذایی را برای کشف بقایای علف‌کش‌ها در آن‌ها آغاز کند.

کمپین گروه صلح سبز از جمله گروه‌هایی بود که خواستار واکنش اتحادیه اروپا بود.


دانلود

این کمپین در نامه‌ای به ویتنیس آندریوکایتیز کمیساریای بهداشت اتحادیه اروپا، از وی خواست که در مورد تصمیم سازمان بین‌المللی تحقیقات سرطان در خصوص بررسی بی‌خطری گلیوفوسیت اقدام جدی داشته باشد.

این در حالی است که دوره فعلی تایید گليوفوسیت روز 31 دسامبر 2015 (10 دی 94) به پایان می‌رسد و این کمیسيون در حال تصمیم‌گیری در مورد تمدید این تاریخ است.

یک مقام اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود، گفت: تا زمانی که همه مراحل روند ارزیابی در مورد یک تجدید نظر احتمالی کامل نشود، هیچ تصمیمی گرفته نخواهد شد. 

خبرگزاری نیوزویک (NewsWeek) هم آورده است كه کشور فرانسه، پس از آنکه سازمان ملل احتمال سرطان‌زا بودن علف‌کش رانداپ را داد، مصرف اين سم را در كشور خود ممنوع اعلام كرد.

واردات بی‌ضابطه سموم خارجی، تهدیدی برای انسان و محیط زیست

بنابراین، با توجه به وارداتی بودن بخش عمده زنجیره تأمین سموم کشاورزی می‌بایست علاوه بر حمایت از شرکت های دانش‌بنیان این بخش جهت بازاررسانی دستاوردهای تحقیقاتی خود، آثار ثانویه مصرف هر یک از سموم بر سلامت جامعه و محیط‌زیست به دقت مورد بررسی قرارگرفته و در صورت مشاهده عدم سلامت، از واردات و مصرف در کشور جلوگیری کرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    2 0
    وضعیت محیط زیست خیلی خرابه، استفاده بی رویه از سموم ، دفع غیراصولی فاضلابهای سمی صنعتی و شهری، دفن غیر اصولی زباله، مصرف بیش از حد و حتی بی فایده سوختهای فسیلی (مثلا در مشعل پالایشگاهها) و گرمایش کره زمین که منجر به خشکسالی و کم آبی شده. نتیجه همه اینا میشه تغییرات خودخواسته در تغذیه و آب هوا و بروز خشکسالی. هر چی سرمون میاد باعثش خودمونیم.
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    2 0
    وارد نکنید تو رو خدا
  • ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    2 2
    نذار از این اخبار فیلتر میشی هااااااااا
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    2 3
    شاهکاری دیگر از دولت یازدهم و واردات بی رویه اش
  • حمید ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    2 1
    وای که چقدر دیر به این موضوع پرداختی...
  • حسن ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    1 0
    مواد شیمیایی زمین های حاصل خیز کشاورزی را بعد از 30-40 سال به خاک بی مصرفی تبدیل می کند که محصول ندارد . طبیعی ترین راه استفاده از کد و محصولات طبیعی است برای هر کاری باید راه علمی طبیعی پیدا کرد. شرکتهای کود و سموم شیمیایی و فروشندگان انها وجدان ندارند فقط فکر سود خودشانند کشاورزان مواظب باشید حرف انها را باور نکنید.
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    1 4
    مشرق خیلی بی شرف شدی از زیر سوال بردن دولت سابق چه سودی می بری
  • بوسجین ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    0 1
    بعنوان کسی که در زمینه محیط زیست اشنایی دارد ضمن اینکه ما از نظر اموزش و هدایت مدیریت کشاورزی مشکل داشته ایم کشاورزان خود را به امان خدا رها کردیم انان با ان دیدگاه سنتی فکر می کنند هر چه بیشتر سموم و یا کود شیمیایی به کار ببرند محصولات انان بیشتر خواهد شد غافل از اینکه هم خاک را شور می کنند هم با سموم بر چرخه حیات اتر می گذارند با از بین بردن عوامل موثر در خاک سازی را از بین برده اند الان در منطقه اذربایجان و اردبیل هر سال بهار و تابستان پرنده های زیادی وجود داشت ولی الان خیلی کمتر شده اگر در رابطه بامحیط زیست می خواهند سیاست گذاری کنند با ید با نگاه سیستمی و کل نگری به ان نگاه شود تا تصمیم سازی درست برای نجات محیط زیست گرفته شود
  • مهدی ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    3 1
    مگر محصول غیر تراریخته هم در ایران پیدا می کنید . خیار . گوجه. هندوانه. کدو . لوبیا. کلم . بادمجان های شیک . ملون. فلفل دلمه ای . همه اینها از لحاظ ژنتیکی دستکاری شده است . بوته گوجه ای که ارتفاعش از 30-40 سانت به 7 متر رسیده تراریخته نیست ؟ در مورد سموم هم باید دست بهائی های وارد کننده قطع شود و در اذا نسخه مروج کشاورزی و یا گواهی اموزش به کشاورزان سم داده شود و محصولات بازار دائما از لحاظ میزان سم موجود ازمایش شوند . سم انقدر زیاد است که بنده حتی با بو کردم می توانم وجود سم را تشخیص دهم . سموم با دوره کارنس پائین گران است ولی در عوض سلامتی مردم را تضمین می کند . سموم ژاپنی و آلمانی وارد کنید نه هندی و چینی . واردات سموم تاریخ مصرف گذشته با برچسب دستکاری شده جنایت است جنایت . تقاضا می کنم دست بهائی ها را در واردات سموم و مواد غذائی کوتاه کنید .
  • سلام ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    4 2
    مشرق لطفا حتما لیستی از علف کش های مجاز رو هم بنویس الان ما به عنوات باغدار تکلیفمون چیه با این همه علف هرز ؟! مشکلو ارائه کردی راه حلشم بگو.
  • ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    5 0
    برنج هندی، روغن پالم و هزار کوفت وزهر مار آلوده و سمی دیگه!!!!!!! بابا مگه جون آدم مفت که میخواید هموطنانتون رو با سرطان و مرض زجر کش کنید!!!!!! مگه شما انسان نیستید، انصاف و شرف ندارید!؟ شایدم خدای نکرده قصد و غرضی در کاره!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!؟
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    7 2
    داداش من این رانداپی که شما میگی ازش استفاده نکنیم از چی استفاده کنیم؟ الان سالیان ساله که داریم ازش استفاده میکنیم هیچ علف کشی هم مثل این علف ها رو از بین نمی بره . یه جایگزین مناسب براش تولید شه یا وارد شه وگرنه منه کشاورز نمیتونم از علف کش استفاده نکنم .
  • ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    4 0
    خواهشا این موضوع را به گوش مسئولین برسانید که استفاده از سموم کشاورزی سونامی سرطان در کشور به راه خواهد انداخت.مصرف این نوع سموم به شدت افزایش پیدا کرده به لحاظ عدم آگاهی کشاورزان زحمت کش و آسیبهای جبران ناپذیر وارد میکنه. داریم با دست خودمون خودمون را به کشتن میدیم .این سموم باعث کاهش کیفیت محصولات کشاورزی هم شده است
  • سعید ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    3 0
    خیری از این آنگلوساسکسونها به ما نمیرسه؛ شدیم موش آزمایشگاهی اونها
  • بهمنیار ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    1 0
    این مسئله را مسئولان گمرک باید جوابگو باشند قسمتی از مردم که از این ماده در زمین هایشان مصرف میکنند تا بفهمند این سمی بوده که سالها صدمه میخورند این خود اتحادیه های کشاورزی و همان دست اندرکان وارادت و توزیع محصولات کشاورزی و وارد کنندگان بی اطلاع یا سودجو مقصرند و زمانی اعلام میشود که عده ای ضرر ببینند
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 1
    این سم در در بسیاری از کشورها ممنوع شده ولی در ایران همچنان در شمال کشور در حال استفاده است. لطفا فکر اساسی در این مورد کنید واقعا خطرناکه الان سرطان به طور غیر طبیعی در حال افزایشه واین زنگ خطری است برای مردم در شمال و سایر نقاط کشور
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    1 0
    این سم خیلی خطرناکه یکی جلوی وارداتشو بگیره
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    تو نگران نباش
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    از قبل هم همینطوری بوده سیاسیش نکن
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    هیچوقت دیر نیست
  • خاکشناس ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    بله واقعا حرف شما صحیحه با استفاده از این سموم تمامی موجودات زنده خاک از بین خواهند رفت و بدون اونها دیگه خاک مفهومی ندارد
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    2 0
    حرف دهنتو بفهم داره درد مردم رو بازگو می کنه نکنه با واردات چیا دستت تو یک کاسه است؟؟؟
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    این سم در در بسیاری از کشورها ممنوع شده ولی در ایران همچنان در شمال کشور در حال استفاده است. لطفا فکر اساسی در این مورد کنید واقعا خطرناکه الان سرطان به طور غیر طبیعی در حال افزایشه واین زنگ خطری است برای مردم در شمال و سایر نقاط کشور
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    این سم در در بسیاری از کشورها ممنوع شده ولی در ایران همچنان در شمال کشور در حال استفاده است. لطفا فکر اساسی در این مورد کنید واقعا خطرناکه الان سرطان به طور غیر طبیعی در حال افزایشه واین زنگ خطری است برای مردم در شمال و سایر نقاط کشور
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    وقتی پای پول بیاد وسط اینا همه می رن تو حاشیه
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    یچی بگم؟ میدونید ما هر چقدر هم حواسمون باشه راندآپ نه یچی دیگه جاشو می گیره به نظرم باید یه پروتکل برای محصولات فناورانه تولید کنیم
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    یچی بگم؟ میدونید ما هر چقدر هم حواسمون باشه راندآپ نه یچی دیگه جاشو می گیره به نظرم باید یه پروتکل برای محصولات فناورانه تولید کنیم
  • محقق کشاورزی ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    بیخود نیس کشور ما بیشترین آمار سرطان تو دنیا رو داره. یکی از عامل هاش همین سموم کشاورزی عین رانداپ هست دیگه
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 1
    لعنت خدا بر آمریکای جنایتگر
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 1
    لعنت خدا بر آمریکای جنایتگر
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 1
    لعنت خدا بر آمریکای جنایتگر
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 1
    لعنت خدا بر آمریکای جنایتگر
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 1
    لعنت خدا بر آمریکای جنایتگر
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 1
    لعنت خدا بر آمریکای جنایتگر
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 3
    لعنت خدا بر آمریکای جنایتگر
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    باورم نمیشه یعنی این سمه که بابابزرگ دوستم داره استفاده میکنه انقد خطرناکه ؟؟؟ تا چند وقت دیگه هممون زامبی میشیم
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    خیلی تکراری نظر می ذاری چرا ؟؟؟
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    باید یه فکر اساسی کنیم به حال سموم در کشور ....
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    وارد نکنیم باید همه محصولات رو علف های هرز می خورن عزیزم
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 1
    آقای برادر این دولت داره کارمی کنه انصافاً حتما اشتباهی شده 93 درصد افزایش واردات مال قبله !!!
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    1 0
    کدوم بهایی اینها که همه مسلمونند
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    کسانی که با سلامتی یک ملت بازی میکنند ، مسئولان واردات و عرضه سموم چینی و غیر مجاز به کشور باید شناسایی و محاکمه شوند تعجب از این است که در برابر چنین موضوع مهمی همه سکوت کرده اند مگر سلامتی خودتان برایتان مهم نیست قدیمها وقتی هندوانه را قاچ می کردی عطر خوش تازگی آن می پیچید حالاها وقتی هندوانه را قاچ میکنی می بینی که بخش زیادی از آن حالت لجز پیدا کرده و آن عطر و تازگی هندوانه های قدیم را ندارد علت چیست جز استفاده از سموم غیر مجاز ، چرا جلوی واردات سموم غیر مجاز گرفته نمی شود ، چرا مسئولین آن شناسایی و محاکمه نمی شوند ، آیا شخص بسیار محترمی پشت این قضیه است یا منافع و مصلحتی مهمتر از سلامت این ملت وجود دارد
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    1 0
    بشنوید مسئولین!!!!! استفاده از این سم یعنی خودکشی اگر جان هم وطنانتون براتون مهمه جلوی وارداتشو بگیرید.جلوی مصرفشو بگیرید
  • دانشجو کشاورزی ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    0 0
    کشورهای پیشرفته تو حوزه کشاورزی خودشون از طرفی دارن میرن به سمت تولید محصولات ارگانیک از طرف دیگر با تولید سموم مختلف سرطان زا از قبیل رانداپ دارن سلامت مردم و محیط زیست در کشورهای جهان سوم رو به خطر میندازن. در واقع دارن جنگ بیوتروریسم می کنن. این ما و مسئولین این کشور هستیم که باید این مسائل را بدانیم و از گسترش این سموم توی کشور جلوگیری کنیم
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    الان تکلیف من چیه زمینم تمامش شده علف هرز رانداپ نزنم باید خودم از گشنگی بمیرم رانداپ بزنم باید دیگرانو بکشم یا مسئول راه حل بیاب
  • رسول ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    نطر من اینه که ازدولت میخوام همچین سمی رو وارد کنه اونم آمریکاییش نه چینی چون چینیش درصد خلوصش بسیار پائینه. درضمن اقایی که میگه وارد نکنند ضرر داره باید جلوش گرفته بشه آیا زمینت گرفتار علف هرز شده که این حرفو میزنی
  • مهدی ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
    0 0
    روشهای به ظاهر مدرن واستفاده بیرویه ونابجا از سموم وافتکشها نه تنها نفعی برای مردم ندارد بلکه انها را گرفتار محصولات وغذایی مسموم میکند .متاسفانه کشاورزی درجامعه ما بدون توجه به نیازهای جامعه وقابلیتهای ان صورت میگیرد .اگر دولت هزینه درمان بیماریهای مختلف وروزافزون را صرف کشاورزی سالم وبالا بردن سطح علمی متخصصین در این زمینه ونیز استفاده از تجربه کشاورزان صاحب نظر کند بسیاری از مشکلات حل میشود.
  • حسین طاهری US ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    1 0
    بسیار آموزنده و عالی,
  • حمزه IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    سلام خدمت همه .. سم رنداپ یه علفکش هست که قبل از کاشت زده میشه .. به محض رسیدن به خاک غیرفعال و از کار میفته .. و این سم به هر گیاهی بزنی از بین میبره .. حالا این سوال چطور این سم روی محصولات تاثیر میزاره ؟ من سم استفاده میکنم علف هرز از بین میره یا اتیش زده میشه یا شخم میخوره مثلا لوبیا کشت میشه این سم چطور روی لوبیا تاثیر میزاره وقتی به لوبیا نمیرسه من که لوبیا سم رنداپ نمیزنم .. اگه منظورتون اینه که این سم وقتی با علف های هرز خشک شده شخم زده میشه و بعد سم از طریق ریشه مثلا لوبیا جذب لوبیا میشه که باید لوبیا خشک کنه پس چرا خشک نمیکنه .. سم رنداپ مثل پاراکوات رحم نداره به هر محصولی برسه از بین میبرش .. میگید این سم سرطان زاست چطور وارد میوه مصرفی میشه وقتی به هیچ عنوان نمیتونی به هیچ محصولی بزنیش چون کلا گیاه خشک میکنه خب این چطور میشه بنظرتون ؟
  • لیلا US ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    0 0
    مسئولین خواهش میکنم وارد نکیند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس