رییس سازمان امور اراضی درباره پرونده‌های تخلف پدیده شاندیز، دستگاه‌ها و ادارات دولتی، صداوسیما، یکی از وزیران دولت دهم و یک چهره ورزشی در زمینه زمین‌خواری و تغییر غیرقانونی کاربری اراضی توضیحات مفصلی ارائه کرد.

 به گزارش مشرق، قباد افشار رییس سازمان امور اراضی به مناسبت افتتاح سامانه 131 یگان حفاظت از اراضی کشور در نشست خبری اظهار کرد: سال گذشته حدود 15 هزار پرونده تغییر کاربری غیرمجاز در کشور تشکیل و به محاکم قضایی ارسال شد که حدود 8000 هکتار را شامل می‌شد و از این میزان حدود 70 درصد (5000 هکتار) تعیین تکلیف و برای آنها حکم قضایی صادر شد که این خود سرعت برخورد با زمین‌خواری و تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی را نشان می‌دهد.

دور زدن قانون با کمک طرح هادی روستایی!

وی با بیان اینکه در تعطیلات نوروز امسال حدود 3000 پرونده تخلف در زمینه تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی تشکیل شد، گفت: یکی از شگردهای متخلفان برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی، استفاده از طرح‌های هادی روستایی است؛ به گونه‌ای که زمینی را در حاشیه شهر یا روستا انتخاب می‌کنند و با الحاق آن به منطقه شهری یا روستایی قانون را دور می‌زنند و به نام قانون تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی را رقم می‌زنند اما در این زمینه برای جلوگیری از این تخلف تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد مسکن امضا و نتیجه این شد که الحاق جدید به روستاها به صفر رسید.

رییس سازمان امور اراضی ادامه داد: جلوگیری از الحاق اراضی جدید به روستاها ارتباطی با ساخت و ساز روستائیان در محل سکونت‌شان ندارد، چرا که آنها و فرزندان‌شان می‌توانند در محدود قانون اجازه ساخت و ساز داشته باشند. اما توصیه می‌شود برای جلوگیری از سودجویی عده‌ای در این مناطق، روستاییان خود اقدام به دریافت مجوز ساخت و ساز کنند، چراکه این مجوزها بدون هیچ هزینه و اتلاف وقتی برای روستاییان صادر می‌شود و تنها از زمین‌خواری عده‌ای سودجو جلوگیری می‌کند.

زمین‌خواری در دولت گذشته به نام قانون

افشار گفت: در دولت گذشته بسیاری از تغییر کاربری‌های اراضی به ویژه در شمال کشور با الحاق شالیزارها به بافت روستا انجام می‌شد تا مثلا به نام دستگاه‌های دولتی، مجتمع‌های رفاهی ساخته شود یا اینکه این دستگاه‌های دولتی به افراد حقیقی یا حقوقی مجوز ساخت و ساز بدهند و در واقع با دور زدن قانون تغییر کاربری‌های بسیاری از طریق این شگرد انجام می‌شد.

وی اظهار کرد: تخلفات دستگاه‌های دولتی در زمینه تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی در سازمان امور اراضی مورد بررسی قرار گرفت که تاکنون 177 مورد تخلف به مراجع قضایی معرفی شده‌ است.

به گفته رییس سازمان امور اراضی روش دیگر زمین‌خواری، خریداری روستاهای متروکه یا مزرعه‌هایی که چند خانوار بیشتر در آنها زندگی نمی‌کردند و احداث ویلاها و مجتمع‌های رفاهی در آن است که به عنوان مثال می‌توان به پروژه مزرعه محمودیه واقع در شهرستان دماوند اشاره کرد.

زمین‌خواری در یک روستا به وسعت شهر!

افشار عنوان کرد: در پروژه مزرعه محمودیه، تعاونی مسکن وزارت کشور روستایی را در این منطقه شناسایی کرد که در واقع از نظر میزان سکونت روستاییان، محمودیه یک مزرعه محسوب می‌شد اما در حال حاضر تخلفات تغییر کاربری غیرمجاز صورت گرفته در این منطقه به 170 هکتار می‌رسد که به وسعت یک شهر است، اما سازمان امور اراضی به عنوان مسئول شناسایی و هماهنگی برخورد با زمین‌خواری در کشور با پروژه محمودیه موافق نیست.

بررسی 11 ساخت و ساز غیرمجاز در روستای اجت

رییس سازمان امور اراضی اظهار کرد: در پرونده روستای اجت ساخت و سازهای غیرمجازی نیز صورت گرفته بود که 11 مورد آن به دستگاه قضایی معرفی شد و در حال صدور حکم نهایی است اما آنچه مسلم است، این منطقه روستای قدیمی کوچک چندخانواری بوده که محدوده آن با توجه به قبرستان 200 ساله و ساختمان‌های قدیمی آن قابل شناسایی است.

افشار افزود: اطراف روستای اجت زمین‌های کشاورزی و اراضی ملی وجود داشته که مورد تغییر غیرمجاز کاربری قرار گرفته و تخریب شده است اما این زمین‌ها از متخلفان در حال بازپس‌گیری است و جلوی ساخت و سازهای غیرقانونی این روستا گرفته شده است.

هنوز حکم نهایی برای پدیده شاندیز صادر نشده است

وی اعلام کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان اولین شاکی پدیده شاندیز در سال 1390 نسبت به صاحبان این شرکت اعلام جرم کرد، چرا که 41 هکتار از اراضی پدیده شاندیز به صورت غیرمجاز مورد تغییر کاربری و ساخت و ساز غیرمجاز قرار گرفته است.

رییس سازمان امور اراضی اضافه کرد:‌ در همان روزهای نخست اعلام جرم وزارت جهاد کشاورزی علیه پدیده شاندیز، شهردار شهر شاندیز گزارشات خلاف واقعی در این زمینه ارائه کرد که سبب نقص‌هایی در روند بررسی این پرونده در دستگاه قضایی شد اما پس از آن با پیگیری‌های صورت گرفته تخلف مسئولان پدیده شاندیز در تغییر غیرمجاز کاربری این اراضی مشخص شد و این پرونده در دستگاه قضایی در حال بررسی و صدور حکم نهایی است.

افشار اظهار کرد: طرح پدیده شاندیز بدون مطالعات کامل زیست محیطی و در نظر گرفتن مسائل و پیامدهای شهری ساخته شده است، چراکه هزینه‌هایی که این طرح در آینده برای ساکنان شهر شاندیز دارد می‌تواند مشکلات زیادی برای آنها داشته باشد و در واقع حقوق مردم شهر شاندیز با ساخت این پروژه دچار خدشه شده است.

وی گفت: پرونده پدیده شاندیز در دستگاه قضایی در حال بررسی است تا میزان جریمه و مجازات دقیق آن مشخص شود.

شکایت از یکی از وزیران دولت دهم و تخریب خانه یک چهره ورزشی

رییس سازمان امور اراضی تصریح کرد: این سازمان که با جدیت با پرونده‌های تخلف در عرصه‌های کشاورزی و اراضی ملی برخورد می‌کند، اخیرا از (ک-د) یکی از وزیران دولت دهم که در دوره مسئولیتش در استانداری تهران مجوزهای غیرقانونی را صادر کرده شکایت کردیم و پرونده وی را به همراه اعلام جرم‌های متعدد از برخی شهرداران دولت گذشته به دستگاه قضایی ارسال کردیم.

وی افزود: در گشت‌های یگان حفاظت اراضی اخیرا خانه یکی از چهره‌های ورزشی را نیز در استان البرز که با تغییر غیرمجاز کاربری اقدام به ساخت و ساز کرده بود که به دلیل اینکه زمین‌خواری محسوب می‌شد، این ساختمان را تخریب کردیم.

ارسال پرونده ساخت و ساز غیرقانونی صداوسیما به دستگاه قضایی

افشار اظهار کرد: صداوسیما در گذشته برای ساخت مرکز رفاهی در عباس‌آباد مجوز 20 درصدی را دریافت کرد که به صورت غیرمجاز محدوده ساخت این مرکز رفاهی به هشتاد درصد مساحت کل زمین رسید و هم‌اکنون سازمان امور اراضی مخالفت خود را با این تخلف اعلام و به دستگاه قضایی ارجاع داده است تا برای آن تعیین تکلیف شود.

برج‌سازی تنها راه جلوگیری از زمین‌خواری در شمال

رییس سازمان امور اراضی با بیان اینکه 200 هزار هکتار از بهترین زمین‌های کشاورزی شمال در معرض تخریب قرار دارند، تصریح کرد: بهترین خاک درجه یک در استان‌های شمالی کشور قرار دارد و این مناطق بحرانی‌ترین مناطق کشور از نظر زمین‌خواری محسوب می‌شود اما بهترین راه مقابله با زمین‌خواری و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی در استان‌های شمالی کشور حمایت از توسعه عمودی شهر (برج‌سازی) به جای توسعه افقی و ویلاسازی است در حالیکه در استان‌های شمالی کشور هزینه و عوارض برای ساخت و ساز ویلا کمتر از برج است.

وی با بیان اینکه عکسبرداری هوایی از استان گیلان تمام شده و در قالب طرح کاداستر استان‌های مازندران، تهران، خراسان رضوی، کرمانشاه، فارس، قزوین و ... نیز در صف انجام عکسبرداری‌های هوایی و کاداستر اراضی قرار گرفته‌اند، گفت: در قالب طرح کاداستر اراضی کشاورزی کشور همه کشاورزان برای اراضی خود صاحب سند می‌شوند که در اولین گروه اسناد کشاورزی 30 هزار هکتار از اراضی زابل استان سیستان و بلوچستان آماده شده که به محض آغاز بهره‌برداری از این اراضی، اسناد مورد نظر به کشاورزان تحویل داده می‌شود.

به گفته افشار، در ادامه این طرح و برای سنددار اراضی کشاورزی 120 هزار هکتار دیگر را نیز مورد بررسی قرار داده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود امسال هزار میلیارد تومان صرف کاداستر اراضی شود.

رییس سازمان امور اراضی اظهار کرد: سامانه 131 یگان حفاظت از اراضی کشور با 300 گروه گشت و 900 نفر فعال در حال حاضر در کشور فعالیت می‌کنند که در قالب این یگان‌ها 14 استان کشور که بحرانی‌ترین استان‌ها از نظر تغییر کاربری اراضی محسوب می‌شوند، تحت پوشش یگان‌های گشت قرار گرفته‌اند اما برای تحت پوشش قرار دادن همه مناطق کشور به حدود 600 گروه گشت نیازمندیم.

وی با بیان اینکه در ماه‌های آینده سامانه 131 در سراسر کشور فعال می‌شود، اعلام کرد: ‌مردم می‌توانند با سامانه 131 از سراسر نقاط کشور تماس گرفته و مشکلات مربوط به اراضی کشور را در زمینه زمین‌خواری، تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشور، بایر ماندن اراضی کشاورزی و ... را به این سامانه اطلاع‌رسانی کنند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس