شاعرانی از چند کشور خارجی که به منظور شرکت در جلسه شعرخوانی رهبر معظم انقلاب در جمهوری اسلامی ایران به سر می‌برند، همراه با 4 شاعر پیشکسوت ایرانی از نمایش «فصل شیدایی» دیدن کردند.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق، 7 شاعر خارجی که میهمان جلسه شعرخوانی امشب، چهارشنبه دهم تیرماه در محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی هستند، شب گذشته از نمایش بزرگ و میدانی «فصل شیدایی» به کارگردانی سعید اسماعیلی دیدن کردند.

حسن المرتضی از یمن، دِهر میندرانات از هندوستان، محمد اکرم و سیداحمد حسینی شهریار از پاکستان، سیدسکندر حسینی از افغانستان، حسین آکین از ترکیه و محمود زامیقوف از جمهوری آذربایجان، شاعرانی بودند که «فصل شیدایی» را از نزدیک تماشا کردند و توانایی هنرمندان ایرانی برای تولید و اجرای این نمایش چندرسانه‌ای را ستودند.

استاد حسین اسرافیلی، علیرضا قزوه، مصطفی محدثی خراسانی و علی داوودی نیز از جمله شاعران ایرانی بودند که شاعران خارجی را در تماشای این نمایش همراهی کردند.

* قزوه: فصل شیدایی، نسل جوان را واکسینه می‌کند

علیرضا قزوه، شاعر آیینی و رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی که سرپرستی شاعران خارجی در سفر به تهران را بر عهده دارد، پس از اتمام نمایش «فصل شیدایی» گفت: به اتفاق شاعرانی از ایران و چند کشور خارجی، این نمایش را دیدیم و باید بگویم که همگی ما تحت تأثیر قدرت و جذابیت آن قرار گرفتیم.

وی ادامه داد: دوستان شاعر ما که برخی شیعه و برخی اهل تسنن هستند، از دیدن این نمایش به وجد آمدند و چند بار در حین و پس از اجرای نمایش از «فصل شیدایی» تحسین کردند.

قزوه با بیان اینکه فصل شیدایی ظرفیت اجرا در خارج از کشور را دارد، افزود: قاطعانه باید گفت که فصل شیدایی، یک نمایش بین‌المللی است. در برخی از کشورها شاهد اجرای نمایش میدانی بزرگی مانند جشن رقص نور هندوها بودم که به نظرم هیچ کدام به بزرگی و تأثیرگذاری «فصل شیدایی» نبودند.

این شاعر انقلاب با تأکید بر این که «فصل شیدایی» حامل ارزش‌های دینی و آیینی ماست، اظهار داشت: این نمایش بدون شک می‌تواند روی قشر فرهنگی و نویسنده تأثیرگذار باشد. در همین اجرا، دیدیم که شاعران جوان از افغانستان، آذربایجان و ترکیه، دچار شگفتی شدند.

رییس سابق مرکز تحقیقات فارسی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو در ادامه با بیان این که برای تماشای نمایش‌های مشابه در خارج از کشور باید بیش از 100 دلار هزینه کرد، از مردم تهران برای تماشای «فصل شیدایی» دعوت کرد و گفت: حضور در این نقطه از شهر، علاوه بر تغییر ذائقه، نوعی هواخوری روحی و فکری به دنبال دارد. امیدوارم نهادهای فرهنگی تهران از جمله مساجد و فرهنگسراها شرایط تماشای این نمایش رایگان را برای عده بیش‌تری از مردم فراهم سازند.

قزوه در پایان تأکید کرد: در دوره‌ای که ماهواره‌ها و فضای مجازی، قشر جوان و خانواده‌ها را مورد هجمه رسانه‌ای خود قرار داده‌اند، فصل شیدایی مانند واکسنی قوی و مطمئن عمل می‌کند.

* شاعر پاکستانی: «فصل شیدایی» یک نمایش پرکار است

یکی از شاعران خارجی دیدارکننده با مقام معظم رهبری در دیدار امشب با معظم له نیز که شب گذشته مهمان نمایش «فصل شیدایی» بود، گفت: من این نمایش استثنایی و جالب را دیدم و گمان می‌کنم که برای اجرای آن زحمات زیادی کشیده شده باشد.

محمد اکرم، از پیشکسوتان شعر پاکستان ادامه داد: من به زبان فارسی تسلط دارم و دیالوگ‌های نمایش را دنبال می‌کردم. این دیالوگ‌ها بسیار مسلط و تأثیرگذار نوشته شده‌اند و به نظرم، آن آیتمی که به جنگ می‌پردازد، بسیار جالب و دیدنی بود.

این شاعر پاکستانی، فصل شیدایی را یک نمایش پرکار و پرزحمت دانست و گفت: از این که تماشای این نمایش را در ایران تجربه کردم، بسیار خوشحالم؛ چرا که فکر نمی‌کنم در کشور من، ظرفیت اجرای چنین نمایشی فراهم باشد.

نمایش «فصل شیدایی» در شب‌های ماه مبارک رمضان، به استثنای سه شب‌ قدر در منطقه کوهستانی ابتدای جاده لشگرک اجرا می‌شود و هر شب،‌ پذیرای بیش از 5 هزار تن از شهروندان است.

فصل شیدایی را سعید اسماعیلی کارگردانی و رسالت بوذری آن را روایت کرده است. این نمایش بزرگ، میدانی و چندرسانه‌ای از سوی مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی (مهنا) و با حمایت سازمان هنری ـ رسانه‌ای اوج تهیه شده و در اجرای آن، ناحیه مقاومت بسیج جماران مشارکت داشته است.

علاقه‌مندان برای تماشای این نمایش، می‌توانند عدد 1 را به سامانه 3000419 بفرستند و یا در پایگاه رسمی مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی (مهنا) به نشانی www.mohanna.ir بلیت رایگان این نمایش را رزرو کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس