ترکیه در پی عدول از سیاست به صفر رساندن تنش با کشورهای همسایه اکنون با ساخت دیوار حائل در مرز سوریه به لاک دفاعی می رود .

به گزارش مشرق، منابع خبری ترک از جمله روزنامه ملیت دیروز شنبه اعلام کردند دولت آنکارا قصد دارد برای جلوگیری از ورود افراد مسلح به داخل خاک ترکیه در مرز با سوریه دیوار حائل احداث کند .

در این گزارش ها آمده است :« دیواری که بنا می شود سه و نیم متر ارتفاع خواهد داشت. این دیوار به ویژه در مناطق نزدیک به شهرهای مرزی هاتای، کلیس، غازی عنتاب و شانلی اورفا، به تجهیزات کنترل و نظارت مجهز خواهد شد.»(روزنامه ملیت 1394/04/06)

تصمیم آنکارا برای احداث دیوار حائل در مرز با سوریه در حالی است که ترکیه به انتقال تروریست های مسلح به داخل خاک سوریه و همچنین حمایت مالی وتسلیحاتی از گروههای تروریستی متهم است .

هر چند مقام های آنکارا در اظهار نظر رسمی همکاری با گروه داعش را تکذیب می کنند اما اسماعیل حقی پکین» معاون اول رهبر حزب وطن و رئیس سابق حفاظت اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه چندی پیش در خصوص نقش دولت ترکیه در بحران سوریه طی سه سال گذشته ، با بیان اینکه افراد زیادی از طریق ترکیه به سوریه رفته‌اند، یادآور شد: «تنها از خاک ترکیه 12 هزار نفر به عراق و سوریه رفته‌اند که در حال جنگ هستند.»

پکین با اشاره به نحوه انتقال تروریست‌ها به سوریه گفت: «سازمان‌های تروریستی در شهرهایی مانند استانبول، آنکارا و ازمیر از طریق اینترنت سربازگیری می‌کنند که سرویس‌های امنیتی ترکیه کاملاً بر آن واقف هستند و این روش عیناً در افغانستان نیز وجود داشت.»

این مقام سابق نظامی ترکیه افزود: «در ترکیه برای تأمین مالی این گروه‌های تکفیری شرکت‌های جعلی واردات و صادرات تأسیس می‌شود و از طریق این شرکت‌ها پول لازم گروه‌های تروریستی
را از عربستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به صورت دستی به تروریست‌ها می‌رسانند.

این شرکت‌های جعلی اقتصادی برای داعش و جبهه‌ النصره عضو گیری کرده و بین 1000 تا 1200 دلار به هر نفر پول می‌دهند.»

این مقام سابق نظامی ترکیه همچنین به آموزش تروریست‌ها در خاک کشورهای ترکیه، عربستان و اردن اشاره کرد و گفت: «در ترکیه 2 هزار نفر و در عربستان و اردن 3 هزار نفر برای جنگ در سوریه آموزش می‌بینند.»

پکین در بخش دیگری از افشاگری های خود به نقش آمریکا در همسو سازی دولت ترکیه با سیاست های خود در مورد سوریه اشاره کرد و گفت: «آمریکا به دنبال پاکستانیزه کردن ترکیه (ایجاد گروه‌های تروریستی برای جنگ با کشور همسایه و پس از آن درگیر کردن دولت میزبان با تروریست‌ها همانند آنچه با دولت پاکستان و از طریق طالبان دنبال شد) است .»

این مقام سابق نظامی با بیان اینکه ارتش ترکیه هرگز موافق دخالت در امور داخلی همسایگان نبوده است، گفت: ستاد مشترک ترکیه هرگز موافق این روند نبود که اگر جز این بود ارتش مستقیماً وارد سوریه می‌شد.(خبرگزاری فارس 94/2/14)

در همین حال منابع رسمی در ترکیه نیز روز شنبه اعلام کردند دولت این کشور مایل به مداخله فعالانه تر ارتش برای حمایت از شورشیان سوری است ولی ارتش ترکیه با چنین اقدامی مخالف است. که این موضوع اظهار نظر پکین را تائید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان دولت ترکیه برای متقاعد کردن ارتش به قبول طرح هایش در حال مذاکره است اما ژنرال نجدت اوزیل رئیس ستاد ارتش اجرای دستور دولت ترکیه با امضای داود اوغلو مبنی بر مداخله ارتش را به تاخیر انداخت و حقوق بین الملل و مسائل سیاسی و نامعلوم بودن واکنش های بشار اسد رئیس جمهور سوریه و متحدانش از جمله روسیه را بهانه کرد. (خبرگزاری آلمان 1394/04/06‌)

اتهام همکاری دولت ترکیه با گروه تروریستی داعش پس از حمله مجدد گروه تروریستی داعش به شهر عین العرب (کوبانی ) بار دیگر از سوی منابع خبری و به نقل از مقام های کرد و دولت سوریه مطرح شده است .

در حمله روز پنجشنبه گروه تروریستی داعش به عین العرب صدها غیر نظامی کشته و زخمی شدند و به دنبال این حمله ، درگیری ها میان نیروهای کرد و داعش در این شهر آغاز شد. تلویزیون دولتی سوریه و برخی سیاستمداران کرد اعلام کردند شبه نظامیان داعش برای حمله به عین العرب از ترکیه عبور کرده‌اند.

محمد عارف علی پزشک ساکن منطقه عین العرب یکی ازشاهدان است که می گوید یک مجموعه از عناصر داعش از خاک ترکیه وارد منطقه عین العرب شدند و پیش از این یکبار دیگر عناصر داعش در سال گذشته از این منطقه وارد عین العرب شده بودند .(اسکای نیوزعربی 394/04/04 )
شفان الخابوری سخنگوی جنبش تجمع دموکراتیک کردهای سوریه نیز از جمله مقام هایی است که می گوید:« حمله جنگجویان داعش به شهر عین العرب با حمایت دولت ترکیه بوده است.»(الحدث 1394/04/04 )

صلاح الدین دمیرتاش رییس حزب دموکراتیک خلق های ترکیه نیز جنایتهای داعش در عین العرب سوریه را نتیجه سالها حمایت دولت ترکیه از داعش عنوان کرد و گفت: «احتمال ورود افراد مسلح از خاک ترکیه به سوریه وجود دارد.» (اسکای نیوز عربی 1394/04/05)

در همین حال دفتر انجمن حقوق بشر ترکیه در دیاربکر با تاکید براینکه شواهد زیادی وجود دارد که ادعاهای ورود عناصر داعش از خاک ترکیه به داخل سوریه را تائید می کند خاطرنشان کرد شواهد ملموسی در این زمینه وجود دارد . (روزنامه طرف چاپ ترکیه 1394/04/07 )

همزمان با خبر تصمیم دولت ترکیه به احداث دیوار حائل در مرز با سوریه ، برخی منابع خبری هم از تلاش دولت آنکارا برای زمینه سازی دخالت نظامی در سوریه خبر می دهند .

گفته می شود دوازده هزار نظامی ترکیه در مرزهای سوریه برای دخالت در این کشور آماده هستند تا منطقه حائل ایجاد کنند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند اردوغان در پی شکست حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی ممکن است به بهانه مقابله با گسترش نفوذ کردها به دنبال ماجراجویی نظامی در سوریه باشد .(شبکه المیادین 1394/04/05 )

نگاهی به گذشته روابط آنکارا ـ دمشق نشان می دهد که ترکیه تا سال 2011 با درپیش گرفتن سیاست به صفر رساندن تنش با کشورهای همسایه ، تا برقراری روابط استراتژیک با سوریه پیش رفت و روادید میان دو کشور لغو شد و حجم مبادلات اقتصادی میان دو کشور به شدت افزایش یافت به طوری که روزنامه السفیر با اشاره به گسترش روابط دو طرف نوشت این موضوع می‌تواند تغییری اساسی در وضعیت منطقه ایجاد کند. (پرس تی وی 1388/10/22 )

اما چندی بعد با عدول دولت آنکارا از سیاست به صفر رساندن تنش با کشورهای همسایه و بلند پروازی دولت اردوغان که رویای برقراری امپراطوری عثمانی را در سر می پروراند منطقه وارد شرایط بی‌ثباتی شد که حالا دامنه این بی ثباتی ها ترکیه را در معرض تهدید قرار داده است.

پروفسور محمت یووا ،استاد دانشگاه، در بیان چرایی تغییر سیاست دولت اردوغان در مورد سوریه
می‌گوید که پس از سفر کالین پاول وزیر خارجه وقت امریکا به سوریه و درخواست هایش برای جدایی دمشق از محور مقاومت وپاسخ منفی دمشق به این درخواست سیاست سرنگونی دولت بشار اسد در دستور کار آمریکا قرار گرفت اما از آنجایی که این کشور در باتلاق عراق فرورفته بود سعی کرد که پروژه ناآرام سازی سوریه را با هدف اجرای طرح خاورمیانه بزرگ از طریق دولت اردوغان پیگیری نماید.

به گفته این استاد دانشگاه با شکل گیری تحولات خاورمیانه وشمال آفریقا در سال 2011
قدرت‌های غربی به کمک نیروهای افراطی تکفیری درصدد انحراف quotation mark بهار عربی‌ quotation mark برآمدند و سعی کردند با برپا کردن جنگ مذهبی شیعه وسنی ، حاشیه امنی برای اسراییل و متحدان خود فراهم آورند .(‌خبرگزاری مهر 93/12/27 )

اما با مقاومت دولت اسد و برکناری اخوان المسلمین در مصر ، رویای ترکیه به یک باره به یک کابوس بدل شد و حالا عدول آنکارا از سیاست به صفر رساندن تنش با همسایگان ترکیه را به مرز تنش در شمال آفریقا و کشورهای منطقه و درگیری در مناطق مرزی با سوریه رسانده است . به نظر می رسد تنها برای آنکارا تنها راه برون رفت از این وضعیت تجدید نظر در سیاست های تهاجمی و بازگشت به رویکرد تنش زدایی با همسایگان است که منافع همه را تامین خواهد کرد .
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس