کد خبر 434433
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲

ماه رمضان ماه توبه از گناه است، درهای رحمت الهی از هر زمان بیشتر گشوده است و در این زمان جو و فضا محیط زندگی انسان هم آمادگی بیشتری برای توبه دارد.

 به گزارش مشرق، آیت الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت" گفت: دعای مکارم الاخلاق امام سجاد (ع) در 30 فصل است که در هر فصلی پیامی داده و بحث های اخلاقی خاصی را مطرح کرده و مجموعه ایی بی نظیر در اخلاق است. در فصل 15 مکارم الاخلاق حقیقت آن درباره توبه است.

وی ادامه داد: امام سجاد (ع) در دعای مکارم الاخلاق به خدا می گوید؛ خداوندا من به سوی آمرزش تو آمده ام و به درگاه عفو تو روی آوردم و به بخشش تو مشتاق شدم و به فضل و رحمت تو اعتماد دارم. خداوندا چیزی که مایه آمرزش من شود با خود نیاورده ام و در اعمالم کاری که با آن مستحق عفو تو گردم، نمی یابم و بعد از آنکه من خودم، خودم را محکوم می دانم راهی جزء فضل و عنایت و کرم تو نیست.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: این بخش در واقع بخش توبه است، کلمه توبه در این بخش نیامده و لیکن مفاهیم و ادبیات جالب برای پیاده کردن توبه آمده است. در اینجا دو سوال مطرح است، اول اینکه امام معصوم مسائل را جدی می گوید کار خلاف یا گناهی انجام داده و یا این دعا آموزش و سرمشق دادن به مردم است؟ شکی نیست که این دعا جنبه آموزشی دارد و الا امام معصوم گناهی مرتکب نمی شود.

وی در ادامه گفت: بنابراین این درس و پیام را به ما داده وقتی که می خواهید در خانه خدا بروید از گناهتان توبه و اظهار پشیمانی و ندامت کنید با چه ادبیاتی خدا را بخوانیم و چگونه روحیه خودمان رابرای توبه آماده کنیم.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: امام سجاد(ع) مناجاتی به نام مناجات های پانزده گانه که کوتاه و پر معنا است، هر مناجات مربوط به یکی از گروه های اجتماعی می شود. مناجات اول مناجات تائبین توبه کنندگان است و از اینجا آغاز می شود، خدایا گناهان لباس خالی در تن من کرده است. دوری از تو لباس خالی و ناتوانی در تن من پوشانده و قلب من بر اثر گناهان مرده است. این قلب مرده را با توبه زنده کن و این مناجات به اینجا می رسد "خدایا توکسی هستی دری به سوی عفو گشوده ای و نام آن در را در توبه گذاشتی، پروردگارا این راه را به سوی من گشوده ای اگر از این راه وارد نشوم چه عذری دارم.

وی ادامه داد: هر کسی در عمر خودش ممکن است خطایی کرده باشد، این خطا کاران در همان حال می مانند یا می توانند با آب توبه قلب خود را بشویند، هر گناه و خطایی یک لکه تاریکی بر قلب انسان و به تعبیری به روح انسان می گذارد و اگر این لکه ها تاریک شسته نشود تمام روح انسان را فرا می گیرد.

آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: به ما فرمودند که اگر گناهی از شما سر زد بیایید به درگاه خدا با آب توبه آن را بشویید و این گناهان روی هم متراکم نشود و قلب شما را ظلمت فرا نگیرد.

وی بیان کرد: ماه رمضان ماه توبه از گناه است، درهای رحمت الهی از هر زمان بیشتر گشوده است و در این زمان جو و فضا محیط زندگی انسان هم آمادگی بیشتری برای توبه دارد، به درگاه خدا برویم و از گناهان خود توبه کنیم تا نورانیت قلب و صفای دل برگردد زندگانی پر برکت شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس