یکی از مراجع تقلید گفت: هر کجا دشمن بر ما فشار بیاورد قوی‌تر می‌شویم و زمانی که آن‌ها عنوان می‌کنند گزینه‌های نظامی‌شان روی میز است و هرچه تحریک کنند، بنیه نظامی خود را تقویت می‌کنیم.

به گزارش مشرق، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در جلسه شورای اداری استان قم در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) افزود: اگر دولت و ملت دست در دست هم بدهند کاری از دشمن ساخته نیست و درصورتی که دقت بیشتری داشته باشیم می‌توانیم روی پای خود بایستیم.

وی در ادامه سخنان خود با گرامیداشت ایام رجب با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) گفت: ایشان خطاب به گروهی از شیعیان خود فرمودند باید آثار عبادت‌های شبانه در چشمان شیعیان نمایان و ذکر خدا بر لب‌های آنان نقش بسته باشد. باید در ادارات و بازار و خانواده‌ها و مراسم و جشن و سرورها و ...سیمای شیعه وجود داشته باشد از مسئولان می‌خواهیم عهد نامه مالک اشتر را بخوانید و بدان عمل کنید.

وی اظهار کرد: امیدواریم تشیع را به معنای واقعی در زندگی پیاده کنیم و مسئولان در حیطه وظایف خود در حمایت از مظلومان و قداست و تقوا و پاکدامنی،بخشی از صفات حضرت را منعکس کنند.

این مرجع تقلید در مورد جایگاه قم در جهان تشیع گفت: قم شهری است که با هیچ شهر دیگری شبهات ندارد. قم پایگاه تشیع و زادگاه انقلاب است و هزاران خارجی در این شهر درس می‌خوانند و تعداد زیادی از کشورهای مختلف در قم جمع هستند. شهر قم شهری استثنایی است. این شهر دارای سابقه تاریخی عجیبی می‌باشد و از زمان معصومین مورد توجه بوده و بسیاری از اصحاب معصومین در قم دفن شده‌اند و تاریخ قم تاریخی پر افتخار است.

وی در مورد ابعاد جهانی شهر قم نیز گفت: بعضی از شبکه‌های اسلامی برنامه‌های خود را به همه دنیا می‌فرستند و ما بر آن‌ها نظارت داریم به همین دلیل ما به حوزه‌های علمیه توصیه کردیم مرکزی برای ترجمه زبان‌های مختلف داشته باشیم؛ چراکه با زبان فارسی نمی‌توان علم را نشر داد باید زبان‌های مختلف دنیا را فرا بگیرید تا علم را منتشر کنید.

وی گفت: امام خمینی(ره) از قم برخاست و خاستگاه انقلاب قم است و این شهر باید در همه جهات پیشرو و پیشگام باشد همت مسئولان نیز در جهت ساختن شهری نمونه از قم باشد و مسائل مهمی در این شهر رعایت شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم توجه به شرایط اقتصادی و صرفه‌جویی در ادارات است. باید در صرف بودجه‌ها دقت کنیم و اولویت‌ها را در نظر بگیریم همانگونه که مردم را به اقتصاد مقاومتی دعوت می‌کنیم در ادارات نیز اقتصاد مقاومتی حاکم شود و از ریخت و پاش و سفرهای بیهوده و برنامه‌های اضافی صرف‌نظر شود و این بودجه با دقت صرف شود.

وی ادامه داد: همان‌گونه که در مساله کم‌آبی به آبیاری قطره‌ای توصیه می‌کنیم بودجه هم مانند آبیاری قطره‌ای باشد تا اضافه خرج نشود.

وی با بیان این‌که «قم باید یک قطب کامل فرهنگ تشیع و فرهنگ اسلام باشد در کنار آن باید مسائل اخلاقی رعایت شود و همه باید مسائل اخلاقی را توسعه دهند و شهر را از مفاسد اخلاقی دور کنند.» در مورد مساله اعتیاد اظهار کرد: قم در چهار راه قرار گرفته است و مقدار زیادی از مواد مخدر از این جا عبور می‌کند. مسئولان دست به دست هم بدهند و با جلوگیری از قاچاق مواد مخدر مانع از آلودگی جوانان باشند. در قم نباید جوان معتاد و مرکز توزیع مواد وجود داشته باشد. قم باید پایگاه شیعی و فرهنگی به تمام معنا باشد و نیروی انتظامی و دستگاه قضایی و اطلاعات دست در دست هم دهند و این امر تحق یابد.

آیت‌الله مکارم شیرازی مساله اشتغال را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری در قم 4 درصد از شهرهای دیگر کمتر است اما باید به صفر برسد. بیکاری منشاء بسیاری از مفاسد است. جوانان به دلیل بیکاری از ازدواج کناره‌گیری می‌کنند و اگر ازدواج نباشد مفاسد دیگری در راه است و باید مساله بیکاری از قم ریشه کن شود.

وی اظهار کرد: به مراکز فرهنگی در قم نباید با نگاه تجاری نگریسته شود در قم مراکز اسلامی زیادی ساخته می‌شود .دولت باید نسبت به قم نظر خاصی داشته باشد و وقتی جمعیتی در قم تردد می‌کنند هزینه دارد و نمی‌توان این هزینه را به تنهایی بر عهده قم نهاد. مسئولان قم باید از دولت مطالبه کنند؛ چراکه بسیاری از مسئولان در قم پرورش یافته‌اند و قم برای تربیت این‌ها هزینه داده است. ما انتظار داریم دولت توجه خاصی به قم داشته باشد. در عین حال که قم و مراکز علمی و اسلامی آن نیز مستقل باشد. در این میان پیشنهاد می‌کنیم خیرین نیز به کمک بیایند.

وی با اشاره به اهمیت دوری از روزمرگی در مسئولان تصریح کرد: مسئولان مراقب باشند دچار روزمرگی نشوند و برای 20 تا 50 سال آینده برنامه داشته باشند ما باید با توکل به خدا در برابر دشمنان خود را تقویت کنیم در این صورت کاری از دست دشمنان ساخته نیست.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس