کد خبر 434081
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸

رئیس کمیته استیناف فدراسیون فوتبال تأکید دارد که کمیته مسابقات سازمان لیگ می‌بایست در مورد پرونده شکایت باشگاه پیکان از راه‌آهن مصلحت‌اندیشی به خرج می‌داد.

جزئیات جدیدی از پرونده جنجالی لیگ برتر
به گزارش مشرق، علیرضا صالحی در مورد پرونده اعتراض باشگاه پیکان به رأی کمیته انضباطی در خصوص استفاده غیرمجاز تیم فوتبال راه‌آهن از مارتین موتومبا در دیدار این تیم با پیکان و اینکه رأی پرونده یادشده چه زمانی صادر می‌شود، گفت: رسیدگی ما به این پرونده تمام شده و حکم آن هم صادر شده است که باید به امضای اعضای استیناف رسیده و پس از آن به تأیید دبیرکل فدراسیون برسد تا ابلاغ شود. قرار است در نشست یکشنبه کمیته استیناف این حکم به امضای اعضا برسد و پس از آن برای تأیید در اختیار دبیرکل فدراسیون قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کمیته استیناف در صدور این حکم مانند پرونده شهرداری تبریز شجاعت به خرج داده و مصلحت‌اندیشی را کنار گذاشته است، افزود: شجاعت و عدالت از ویژگی‌های مهم و بارز یک قاضی است و وظیفه‌ یک قاضی این است که کشف حقیقت و واقعیت کرده و آن را با قانون منطبق کند تا تشخیص دهد تخلف صورت گرفته یا خیر؟ در واقع تنبیهات و مجازات‌هایی که متناسب با تخلف صورت گرفته اعمال می‌شود دو جنبه دارد، یک جنبه فردی و یک جنبه اجتماعی که باید همه این موارد را سنجید.

رئیس کمیته استیناف فدراسیون فوتبال تصریح کرد: شما نگاه کنید چند هفته پیش با رأیی که در خصوص خانزاده صادر کردیم، برای نخستین بار بدعت جدیدی را در فوتبال ایران گذاشتیم که برگرفته از آیین‌نامه جدید انضباطی و اخلاق بود. در واقع 9 ماه محرومیت انضباطی خانزاده را به شش ماه تقلیل دادیم و او را مکلف کردیم در سه ماه باقیمانده از محرومیتش یک فعالیت اجتماعی در زمینه فوتبال داشته باشد که این فعالیت آموزش دادن الفبای فوتبال به بازیکنان پایه است.

صالحی خاطر نشان کرد: اگر به خاطر داشته باشید در پرونده مربوط به باشگاه شهرداری تبریز در رأی اولیه اعلام شد که تبانی محرز شده اما این تیم به یک دسته پایین‌تر سقوط داده نشد در حالی که کمیته استیناف در آن پرونده از ظرفیت قانونی که وجود داشت استفاده کرد و به دلیل احراز تبانی تیم شهرداری تبریز را به یک دسته پایین‌تر فرستاد.

وی تأکید کرد: در پرونده اعتراض باشگاه پیکان به رأی کمیته انضباطی در مورد استفاده غیرمجاز تیم فوتبال راه‌آهن از مارتین موتومبا نیز مطمئن باشید در صدور رأی مصلحت‌اندیشی نشده است. حکمِ صادر شده، مشخص نیست چون هنوز اعلام نشده اما از باب قانون این بار بر خلاف پرونده شهرداری تبریز حداکثر ظرفیت آیین‌نامه این اجازه را می‌دهد که بازی را 3 بر صفر به سود تیم پیکان اعلام کنیم.

رئیس کمیته استیناف خاطر نشان کرد: بهتر بود کمیته مسابقات با توجه به مطرح شدن این پرونده بازی‌های پلی‌آف را متوقف می‌کرد چیزی که در گذشته در لیگ‌های دسته‌های پایانی‌تر هم اتفاق افتاده است. مطمئن باشید اگر این اتفاق می‌افتاد ما روند رسیدگی به پرونده را تسریع می‌کردیم. متأسفانه در خصوص این پرونده حتی احتمالش را هم ندادند که ممکن است رأی کمیته انضباطی نقض شود.

وی افزود: در واقع کمیته مسابقات باید آن زمان با توقف بازی‌های پلی‌آف مصلحت‌اندیشی می‌کرد نه اینکه منِ قاضی با حکم خود سرپوش بر واقعیت بگذارم. در آن زمان بازی‌های پلی‌آف نگه داشته نشد و با این احتمال که جدول ممکن است بهم بریزد و یا جنجال رسانه‌ای به راه بیفتد، بین بد و بدتر دست انتخاب به زدند. در واقع مصلحت فوتبال اینجا در اختیار کمیته استیناف نیست بلکه باید جلوی پلی‌آف لیگ گرفته می‌شد تا نتیجه رسیدگی استیناف مشخص شود.

صالحی در پاسخ به این پرسش که چرا رسیدگی به پرونده دیدار تیم‌های پیکان و راه‌آهن زمان زیادی برد، گفت: بازهم تأکید می‌کنم رأی تا زمانی که اعلام نشده مشخص نیست اما اگر به دنبال مصلحت‌اندیشی بودیم، می‌گفتیم لیگ که دیگر تمام شده چرا جنجال درست کنیم، همین حکم را تأیید کنیم تا قضیه تمام شود.

وی افزود: در حالی که کمیته استیناف هفته‌ای یک بار تشکیل جلسه می‌دهد برای بررسی این پرونده، پرونده‌های دیگر را تعطیل کردیم و برای رسیدگی به آن هفته‌ای دو نوبت تشکیل جلسه دادیم، به طوری که فقط چند جلسه طول کشید تا فقط ایمیل‌هایی که رد و بدل شده را ترجمه و بررسی کنیم، قوانین فیفا را مورد جستجو قرار دهیم و عملکردها را تطبیق دهیم. ما یک به یک این موارد را بررسی کردیم تا به صدور رأی رسیدیم. به همین خاطر بررسی این پرونده کمی زمان‌بر شد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس