"همدلی و همزبانی" شاه بیت سخنان دولت و جریان‌های سیاسی بود، اما سخنان دبیرکل حزب کارگزاران این دیدار مهم و پراهمیت که به تدبیر رئیس جمهور فراهم آمده بود را تحت الشعاع خود قرار داد.

ضیافت افطاری

گروه سیاسی مشرق - دبیران کل احزاب اصولگرا و اصلاح طلب و برخی چهره های موثر سیاسی چهارشنبه سوم تیرماه به دعوت رئیس جمهور در یک ضیافت افطاری زیر یک سقف گرد هم آمدند تا از "ضرورت وحدت ملی و همدلی" سخن بگویند، اما اظهارنظرهای چند چهره افراطی برای این ضیافت حاشیه‌ساز شد به نحوی که حواشی این مراسم هدف اصلی این ضیافت را تحت الشعاع خود قرار داد.

در این نشست مشترک حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان، آقایان حدادعادل، قدرت‌الله علیخانی مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران، فاطمه راکعی عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، اسدالله بادامچیان عضو حزب مؤتلفه و الهه کولایی عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب صحبت کردند.

محور اصلی سخنرانی ها همانطور که رئیس جمهور هم در این ضیافت به آن اشاره کرده بود به بحث وحدت احزاب و گروه ها مربوط می شد و "همدلی و همزبانی" شاه بیت سخنان دولت و جریان‌های سیاسی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این مراسم، با تاکید بر اینکه در جمهوری اسلامی اهداف مهم دینی و انقلابی و ملی داریم، افزود: امیدوارم این جلسه مقدمه‌ای برای برگزاری چنین جلساتی در آینده باشد تا بتوانیم از نظرات و تجربه‌های فعالان سیاسی بهره‌مند شویم، امروز کشور در شرایط خاصی است و باید با یکپارچگی تامین منافع ملی در این شرایط را در نظر داشته باشیم.

اما آنچه که این دیدار مهم و پراهمیت را تحت الشعاع خود قرار داد و موجب شد تا برخی چهره های سیاسی مجبور به ترک ضیافت افطاری شوند، اقدام دبیرکل حزب کارگزاران پشت تریبون سخنرانی بود که مورد اعتراض سایر مدعوین نیز قرار گرفت.

ضیافت افطاری

کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران ضمن حمایت از سران فتنه، میرحسین موسوی را به سید مظلوم تعبیر کرد تا اعتراض بسیاری از مدعوین را بلند کند و موجب خروج تعدادی از چهره های اصولگرا از ضیافت افاطری رئیس جمهور شود.

البته بیان اظهارات ساختار شکنانه و تطهیر سران فتنه در جلسه ضیافت افطار روحانی توسط دبیرکل و حتی چهره‌های متنسب به کارگزارن را خیلی زودتر از اینها می شد پیش‌بینی کرد. آنجا که محمد هاشمی ضمن استعفا از حزب کارگزارن گفت: من سابقه انقلابی داشتم و از 16سالگی وارد مبارزه شدم و نمی‌خواهم در تشکیلاتی کار کنم که سرنوشت حزب «مشارکت» را پیدا کند. [1]

بنا بر پیش‌بینی محمد هاشمی تغییر تفکر اعضای حزب کارگزاران و ورود افراد رادیکال که به خطوط قرمز نظام پایبندی ندارد کاملا قابل لمس و مشاهده بوده است، مسیری که به گفته او شاید به سرنوشت حزب «مشارکت» ختم شود.[2]

به نظر می‌رسد اعضای حزب کارگزاران در تلاشند تا با بیان برخی سخنان تند و ساختارشکنانه فضای تبدیل شدن به هد احزاب اصلاح طلب را در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی محیا کنند. جذب افراد رادیکال، راه اندازی شاخه جوانان در استان‌های کشور، دعوت از معاونین رئیس جمهور در جلسات کارگزاران، بیان اظهارات تند و ساختارشکنانه در حمایت از سران فتنه در ضیافت افطاری رئیس جمهور با وجود اینکه بارها اعلام شده است "فتنه" خط قرمز نظام جمهوری اسلامی است از جمله تلاش های کارگزارانی‌ها برای رسیدن به قله تصمیم گیری برای سایر احزاب اصلاح‌طلب است.

محسن کوهکن نایب رئیس جبهه پیروان طی مصاحبه‌ای به توضیح فضای جلسه پرداخت و گفت: در این نشست آقایان حدادعادل، قدرت‌الله علیخانی مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران، فاطمه راکعی عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، اسدالله بادامچیان عضو حزب مؤتلفه و الهه کولایی عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب صحبت کردند و همگی بر لزوم همگرایی و همراهی احزاب تأکید کردند.

ضیافت افطاری

وی با اشاره به سخنان جنجال برانگیز دبیرکل حزب کارگزاران گفت: آقای کرباسچی در این دیدار ضمن تطهیر سران فتنه گفت که این سید مظلوم (میرحسین موسوی) کلان نظام را قبول دارد و نیت بدی نداشت!

همین سخن دبیرکل حزب کارگازان بود که این دیدار مهم و پراهمیت را تحت الشعاع خود قرار داد و موجب شد تا برخی چهره های سیاسی مجبور به ترک ضیافت افطاری شوند.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز طی مصاحبه‌ای به بیان علت ترک جلسه ضیافت افطاری با رئیس جمهور از سوی برخی اصولگرایان اشاره می‌کند و می‌گوید: «بنده ضیافت افطاری رئیس جمهور را به دلیل حمایت‌هایی که از سران فتنه در این جلسه مطرح شد ترک کردم. آقای کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در این جلسه میرحسین موسوی را به سید مظلوم تعبیر کرد در حالیکه اگر بناست او سید مظلوم باشد لابد ظلم کننده به او نیز نظام است.»

سخنگوی جامعه روحانیت تاکید کرد: «بیان این نوع اظهارات درحالی است که سران فتنه ظلم بزرگی به نظام مرتکب شده و از این رو به نظر بنده نشستن در فضای این جلسه مشروعیت ندارد.»[3]

ضیافت افطاری

جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز سکوت نکرد و دلیل ترک نکردن جلسه را تنها به احترام میزبان جلسه که شخص رئیس جمهور بود معرفی کرد. جبهه پیروان در این بیانیه ضمن حمایت از اقدام رئیس جمهور در سال همزبانی و همدلی که با دعوت از احزاب و گروههای اصولگرا و اصلاح طلب توانستد همه دوستداران نظام را در یک ضیافت افطاری زیر یک سقف گرد هم جمع کنند به سخنان غلامحسین کرباسچی اعتراض کردند و طی بیانیه‌ای نوشتند: «متأسفانه دبیرکل کارگزاران آقای غلامحسین کرباسچی در این جلسه از یکی از سران فتنه با نام «این سید مظلوم» نام برد، اگر دوستان ارزشی در جلسه صرفاً به احترام رئیس جمهور که میزبان جلسه بودند عکس العمل نشان ندادند و جلسه را ترک نکردند بیانگر بی تفاوتی به سخنان ساختار شکنانه آقای کرباسچی نبود.»[4]

بسیاری از مهمان‌ها فقط به احترام رئیس‌جمهور، ضیافت را ترک نکردند

اسدالله بادامچیان عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به حواشی ایجاد شده در ضیافت افطاری رئیس جمهور با احزاب و چهره های سیاسی اظهار داشت: «آقای کرباسچی در سخنرانی خود از خطوط قرمز نظام عبور کرد و به نوعی از شرایط ایجاد شده و موقعیتی که رئیس جمهور برای همدلی ایجاد کرده بود سو استفاده کردند که آقایان مصباحی مقدم و پهلوان دبیر کل جامعه اسلامی دانشجویان و چند نفر دیگر جلسه را ترک کردند؛ ما نیز اعتراض کردیم که اعتراض ما هم همچنان بر قوت خود باقی است اما به حرمت میزبان مراسم جلسه را ترک نکردیم.»

ضیافت افطاری

بادامچیان با بیان اینکه در شرایط فعلی همدلی و همراهی نیاز به وحدت دارد گفت: «آقای کرباسچی با نام بردن از سران فتنه و تقاضای رفع حصر به نوعی از شرایط سو استفاده کرد.»

وی اظهار داشت: «شب گذشته خیلی ها قصد داشتند به نشانه اعتراض جلسه را ترک کنند اما اگر این اتفاق می‌افتاد نشست بهم می‌خورد و ما صرفا به احترام رئیس‌جمهور جلسه را ترک نکردیم.»[5]

اعتراض احزاب و تشکل‌های سیاسی مستقل/ قاطبه مهمانان دعوت شده اصلاحاتی بوده‌اند

اما این تنها حواشی ضیافت افطاری رئیس جمهور با دبیران کل احزاب اصولگرا و اصلاح طلب نبود. اعتراض به عدم دعوت از همه جریانات سیاسی و احزاب و اینکه چرا قاطبه مهمانان دعوت شده اصلاح‌طلب بوده‌اند از جمله حواشی دیگر این مراسم بود. حمیدرضا ترقی با بیان اینکه برخی احزاب از رئیس جمهور این گلایه را داشتند که چرا تمامی احزاب دعوت نشدند، اظهار داشت: «بنده از لیست مهمانان نهاد ریاست جمهوری اطلاعی ندارم اما آنچه مشاهده شد این بود که قاطبه مهمانان دعوت شده اصلاحاتی بوده‌اند و نفرات اصلاح‌طلب از اصولگرایان بیشتر بوده است.»[6]

حجم این انتقادات به قدری بود که قدرت علی حشمتیان دبیرکل جبهه متحد مستقلین از اعتراض 65 حزب و تشکل سیاسی مستقل خبر داد و گفت: «این احزاب و گروه‌ها طی پیامی از حرکت ناصواب دفتر رئیس‌جمهور به لحاظ عدم دعوت مستقلین اعتراض کردند.»
در کنار تمام انتقادات باید این سؤال را از دولت پرسید که چگونه و با چه تدبیری و به فتنه گران و حامیان فاسدش تریبون داده می‌شود تا مقابل رییس جمهور از فتنه‌گران در حصر حمایت کنند و تأسف‌بارتر آنکه رییس جمهور و دولت هیچ عکس‌العملی مقابل این اظهارات از خود نشان نمی‌دهند و عملا با سکوت خود مهر تأییدی بر این اظهارات می‌زنند.


[1] http://www.farhangnews.ir/content/95674

[2] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/389922

[3] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940403001522

[4] http://www.jahannews.com/vdchwwnk623ni6d.tft2.html

[5] http://www.nasimonline.ir/detail/News/1009119/135

[6] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940404000646


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    ضیافت آقای هاشمی با کودکان بهزیستی را فراموش کردید یا سانسور کردید
  • صاعقه ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    انقدر به ایین فتنه نچسب آقای رییس جمهور. شما منتخب مردمی. آفرین بر ترک کنندگان این ضیافت. مرگ بر آشوبگر و فتنه گر
  • دبیری ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    خوب تعجب از چه میکنید که اینگونه تیتر زده شده؟ آیا شکی بوده که این دولت همان شالوده دولت کارگزاران هاشمی است؟ از سایت مشرق که سایتی با تحلیل های سیاسی است انتظار میرفت از همان ابتدا به اساس این دولت با توجه به سوابق آنان میپرداخت و رفتارشان را پیشبینی میکرد.
  • ناشناس ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    انشاءالله که قوه قضاییه هر چه سریعتر سران فتنه را محاکمه و اعدام نماید تا شرشون از سر نظام و مردم کم شود .
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    سعی میکنم کامنت های خودم را حتی المقدور در لفافه بیان کنم لذا به فرازی از یک حدیث اشاره میکنم و میگذرم /هم عندانفسهم عقلا و عندالعارفین حمقاء/
  • ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    مگر این کرباسچی بعنوان حیف ومیل کننده شهرداری تهران حبس وزندان نشد ه حالا امده از کی دفاع می کند دزد دیروز مبلغ امروز
  • محسن ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • محسن ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    خنده دار همینجاست که مفسد اقتصادی از مجرم دفاع میکنه ! ! !
  • ایثارگر ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    از دست یاران و همرزمان امام زمان خسته شدیم بزارید کمی هم ضد انقلاب بر ما حکومت کنند
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    یادتان رفته حمایت خاتمی عزیز و هاشمی بزرگوار عامل رای مردم به روحانی بود !؟!
  • محمد جواد عباسی ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    چرابزرگ وسیاهنمایی میکنید اینکه کسانی بهر دلیل بمجلسی دعوت نشدند با صاحب مجلس را ماخذه نمود? فقط اقای مصباحی از مجلس خارج شد شاید بتوان گفت حقش بود که تصمیم بگیرد اما حق اقای کرباسچی هم بود که چه بگوید .باید یاد بگیریم همگان حق دارند نباید حق کسی را با هر نیت تضعیع نود
  • ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    کلا مشرق اخبار رو برعکس مینویسه!؟
  • ناشناس ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    مطمئنا اونم واسه جمع کردن رای یه عده دیگه بوده !
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    امان از مغز گرد این ناشناس!
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    از محمودی ملولم و روحانیم آرزوست!
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    معلوم نیست عربی !! فارسی!! ترکی !!! حداقل سعی کن شفاف حرف بزنی!! لازم نیست به قول خودت در لفافه حرف بزنی!! این حدیث دقیقا برای خودت هم صدق میکنه یه خورده فکر کنی متوجه میشی!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس