
به گزارش مشرق به نقل از فارس، کامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري در حاشيه مراسم بزرگداشت سرداران و 14 هزار و شصت شهيد استان فارس در جمع خبرنگاران و در پاسخ به اين سؤال که اعلام ميشود شهريه دانشجويان پولي در هيئت امناي دانشگاهها تعيين ميشود و اين امر موجب نگراني مردم شده است، گفت: اين موضوع به هيچ عنوان نبايد موجب نگراني مردم شود، چون اين شهريهها را وزارت علوم مشخص ميکند و به دليل اينکه بنده نيز جزو هيئت امناي دانشگاه هستم، در هيئت امناي دانشگاهها مشخص ميشود که شهريهها چه سقفي داشته باشد.
وي افزود: نوع مدرکي که به اين دست از دانشجويان داده ميشود، متفاوت است و هنگامي که اينگونه از دانشجويان روانه بازار کار ميشوند، کارفرما بايد بداند که اين دانشجو از چه مسيري به دانشگاه ورود پيدا کرده است.
وزير علوم خاطرنشان کرد: دانشگاه پولي يک موضوع امروزي نيست و سالهاي گذشته نيز اين موضوع اجرايي شده است، اما اکنون ميخواهيم دانشگاه و دانشجوي پولي را ضابطه مند کنيم.
وزير علوم در ادامه تصريح کرد: شما اعتقاد داريد که اين دانشجويان پولي هستند اما ما اعتقاد داريم که اين دانشجويان از نوع ديگري هستند.
وي در ادامه گفت: در گذشته برخي نهادها و موسسات با دانشگاهها قرار داد ميبستند تا نفرات خود در اين دانشگاهها تحصيل کنند و مدرک معادل دريافت کنند. البته اين دورههاي آموزشي را شوراي برنامه ريزي و شوراي گسترش نيز مورد تصويب قرار ميداد.
دانشجو با بيان اينکه اين دست از دانشجويان در گذشته بدون کنکور به دانشگاه راه پيدا ميکردند و مدرک معادل پيدا ميکردند، اظهار داشت: اين دست از دانشجويان که مدرک معادل دريافت ميکردند اگر قصد داشتند ارتقاي تحصيلي دهند از آنان امتحاني به عمل ميآمد و سپس به ارتقاي تحصيلي اقدام ميکردند اما اکنون پذيرش اين دانشجويان بايد از طريق کنکور باشد.
وزير علوم با بيان اينکه ما طرح دانشجوي پولي را قانومند ميکنيم، اظهار داشت: فضا نبايد به گونهاي ترسيم شود که دانشجويان احساس کنند دانشجوي پولي بحث جديدي است و اين دسته از دانشجويان با پرداخت پول مدرک دريافت ميکنند و مطمئنا وزارت علوم نيز اين موضوع را قبول ندارد.
دانشجو با بيان اينکه وزارت علوم معتقد است که کيفيت آموزش عالي بايد حفظ شود، خاطرنشان کرد: بحث دانشجوي پولي راه براي منبع درآمد دانشگاهها است و اين موضوع از گذشته نيز اجرايي بوده اما ما ميخواهيم آن را ضابطهمند کنيم.
وزير علوم در بخش ديگري از سخنان خود تاکيد کرد: شهريهها چه در موسسههاي غيردولتي و چه در موسسههاي دولتي بر مبناي کيفيت است.
وي در پاسخ به اين سؤال که کاهش دورههاي ليسانس که در وزارت علوم مطرح بود ولي با اجراي طرح آمايش اين طرح نيمه کاره مانده است گفت: در حال حاضر چنين بحثي در وزارت علوم مطرح نيست. هر گاه بررسيها انجام شود اعلام ميکنيم.
وي افزود: مطلبي که عنوان کردم به اين معني نيست که وزارت علوم هوش خود را براي اظهار پيشنهادات ميبندد هر پيشنهاد جديدي در خصوص کاهش دوره ليسانس مطرح شود دريافت ميکنيم. آن را بررسي و کار کارشناسي روي آن انجام خواهيم داد.
وزير علوم اظهار داشت: در حال حاضر فضاي کلي اين است که زمانهاي اضافي براي دانشجويان دوره کارشناسي بسيار است و اين دانشجويان به طور متوسط روزانه 3 ساعت در کلاسهاي درس حاضر ميشوند. اما ما قائل به اين نيستيم که اين دانشجويان بايد تماما در کلاسهاي درس حضور داشته باشند.
دانشجو در ادامه بيان داشت: ميتوان دورههاي کارشناسي را فشردهتر کرد و شايد هم ميتوان دروسي که مورد نياز نيستند حذف کرد و سپس دورههاي کارشناسي را کوتاه کرد.
وي در ادامه گفت: از نظر من طرح کاهش دوره کارشناسي طرح منسجمي نيست. وزارت علوم کار کارشناسي در خصوص کاهش دوره کارشناسي را در اختيار اعضاي هيئت علمي و مسئولان اجرايي دانشگاهها قرار ميدهد و هر گاه کارشناسان اين امر را تاييد کردند بحث کاهش دوره کارشناسي را در مسير قانوني وارد ميکنيم تا به نتيجهاي برسد و اگر هم به نتيجه نرسيد ما مجري قانون هستيم.
وزير علوم در پاسخ به سؤال خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فاس که پرسيد در بودجه سال 90 آيا نظارت وزارت علوم بر هزينههاي آموزش عالي مطرح شده يا خير، گفت: بايد اجازه داد تا بودجه سال 90 تصويب شود و سپس در مورد آن به بحث و بررسي اقدام کنيم.
وي افزود: بايد در يک فضاي کاملا دوستانه، صميمانه و منطقي به جمع بندي برسيم. بنده به عنوان وزير علوم در اين خصوص مطالب خود را مطرح کردم اما بايد ببينيم نظرات نمايندگان مجلس در اين خصوص چيست.
دانشجو اظهار داشت: بنده اعلام داشتم که وزارت علوم در قبال آموزش عالي کشور پاسخگو است و طبق قاعده ابزار لازم هم در اختيار وزارت علوم قرار گيرد.
وزير علوم تاکيد کرد: اگر قرار است دانشگاههاي مناطق محروم به سرعت پيشرفت کنند بايد وزارت علوم بودجه متمرکز در اختيار داشته باشند.
وي در ادامه گفت: بنده به عنوان وزير علوم خطاب به نمايندگان مجلس اعلام کردم که اگر وزارت علوم اختيارات لازم را داشته باشد تا به دانشگاههاي مناطق محروم رسيدگي کند اين دانشگاهها رشد سريعتري خواهند داشت.
دانشجو با بيان اينکه استقلال دانشگاه به اين معني نيست که اعتباراتش از کجا دريافت ميشود، خاطرنشان کرد: اگر وزارت علوم تفاهم نامهاي با دانشگاهها امضاء کند مطمئنا بهتر است.
وزير علوم دانشجو اظهار داشت: اينکه دانشگاهها بودجه خود را از معاونت راهبردي دريافت کنند با اينکه بودجه خود را از وزارت علوم دريافت کنند چه تفاوتي دارد؟ مگر وزارت علوم جزء دولت نيست.
وي در پايان خاطرنشان کرد: اين موضوع بسيار شفاف است و بنده قائل به اين هستم که حرف خود را ميزنم و استدلال خود را نيز ارائه ميدهم اما در جمع بندي قانون را اجرا ميکنم.