کد خبر 432423
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۴

کمیسیون اروپا با تسلیم یک بیانیه اعتراضى به شرکت آمریکایى گوگل، این شرکت را رسماً متهم کرده که با سوءاستفاده از موقعیت برتر خود در خدمات جستجوى اینترنت، مقررات ضدانحصارى اتحادیه اروپا در فعالیت‏هاى اقتصادى را نقض کرده است.

به گزارش مشرق؛ کمیسیون اروپا با تسلیم یک بیانیه اعتراضى Statement of Objections به شرکت آمریکایى گوگل، این شرکت را رسماً متهم کرده که با سوءاستفاده از موقعیت برتر خود در خدمات جستجوى اینترنت، مقررات ضدانحصارى اتحادیه اروپا در فعالیت‏هاى اقتصادى را نقض کرده است.

کمیسر رقابت اقتصادى اتحادیه اروپا اعلام کرد، گوگل به‏عنوان موتور جستجوى اینترنتى، در مقایسه قیمت کالا و خدمات، به‏طور سیستماتیک به اقلام مورد نظر خود اولویت داده و اینک با طرح اعتراض اتحادیه اروپا، این فرصت به گوگل داده شده که نقطه‏نظرات خود را به اطلاع کمیسیون اروپا برساند.

وى تأکید کرد در صورتى که نتیجه تحقیقات، موید نگرانى کمیسیون در این رابطه باشد، شرکت گوگل بایستى با تبعات قانونى عملکرد خویش مواجه شده و شیوه فعالیت خود در کشورهاى عضو اتحادیه اروپا را تغییر دهد.

وى افزود: «کمیسیون اروپا هم‏چنین تحقیقات جدیدى در رابطه با فعالیت گوگل در زمینه سیستم عامل تلفن همراه و تبلت، هم‏چنین برنامه‏هاى کاربردى آن‏ها آغاز کرده و با توجه به نقش و اهمیت روزافزون این وسایل در زندگى روزمره بسیارى از مردم اروپا، مى‏خواهیم مطمئن شویم که بازار این فناورى، بدون هرگونه انحصار و اعمال محدودیت از سوى شرکت‏هاى دست‏اندرکار، به نفع مصرف‏کننده رونق مى‏یابد.»

شایان ذکر است در پى طرح شکایت چند سازمان و نهاد اروپایى ازجمله سازمان اتحاد مصرف‏کنندگان اروپایى از شرکت گوگل، کمیسیون اروپا نخستین‏بار در سال 2010 تحقیقات خود در خصوص فعالیت این شرکت در اروپا و بررسى نتایج مقایسه قیمت کالا و خدمات در موتور جستجوى اینترنتى گوگل را آغاز کرد. نتایج اولیه تحقیق کمیسیون حاکى از احتمال ایجاد محدودیت از سوى گوگل براى دسترسى به محصولات و خدمات دیگر شرکت‏ها و نقش قانون رقابت اقتصادى اروپا از طریق منحرف کردن ترافیک اینترنت از دیگر موتورهاى جستجوگر به نفع محصولات خود بود. با این همه در دوره قبلى کمیسیون اروپا اقدام رسمى از سوى این کمیسیون علیه شرکت گوگل صورت نگرفت، اما اینک گفته مى‏شود که خانم وستاگر کمیسیونر رقابت اقتصادى اروپا با نظر مثبت شخص آقاى یونکر رئیس کمیسیون اروپا مبادرت به شروع این پروسه حقوقى کرده که پیگیرى آن ممکن است سالها به طول انجامد.

اگرچه مباحث مربوط به نتیجه جستجوهاى گوگل و هدایت مصرف‏کننده به سمت کالاهاى مورد نظر آن کشور از قبل در کمیسیون اروپا وجود داشت، اما بحث سیستم عامل تلفن‏هاى هوشمند موضوع جدیدى است که در انتقاد کمیسیون اروپا از عملکرد گوگل به‏تازگى مطرح شده است. کمیسیون اروپا گوگل را متهم کرده که شرکت‏هاى تولیدکننده گوشى همراه و تبلت را مجبور به استفاده از سیستم عامل اندروید (متعلق به شرکت گوگل) کرده و این برخلاف مقررات ضدانحصارى کمیسیون اروپا است.

شرکت گوگل 10 هفته فرصت دارد به بیانیه اعتراضى کمیسیون اروپا پاسخ دهد و در صورت قانع نشدن کمیسیون و طى شدن روند حقوقى این پرونده، ممکن است نهایتاً شرکت گوگل با جریمه‏اى معادل 10% درآمد سالانه خود یعنى رقمى بیش از شش میلیارد یورو مواجه شود. با توجه به ابعاد گسترده این پرونده، موضوع آن مورد توجه رسانه‏اى گروهى قرار گرفته و برخى تحلیلگران معتقدند طرح این پرونده قبل از آن‏که به نفع مصرف‏کننده اروپایى باشد به نفع شرکت‏هاى رقیب گوگل در آمریکا خواهد بود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس