کد خبر 432391
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۹

رئیس قوه قضاییه گفت: در گزارش‌های گزارشگر عمده حرفهایش مربوط به ضدانقلاب است یا از اعدام کسانی حرف می‌زنند که وجود خارجی ندارند.

به گزارش مشرق، آیت الله آملی لاریجانی در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم، درباره استفاده از فناوری‌های نوین در سیستم قضایی اظهار داشت: سامانه مدیریت پرونده قضایی کار بسیار بزرگی است. این سیستم برای نظارت مدیریتی بسیار مهم است و می‌توانیم مقدار پرونده‌های تشکیل شده و ورودی به مراجع قضایی را به‌طور کامل رصد کنیم. علاوه بر این خدمت، ما با تأسیس دفاتر پیشخوان‌های قضایی، خدماتی را برای تسهیل امور مردم ارائه می‌کنیم. در برخی استان‌ها مثل تهران تشکیل شده و در برخی دیگر در شرف تأسیس است. این کار هم به تسهیل امور و هم به سلامت دستگاه قضایی از جمله حذف کارچاق‌کنی منجر شده است.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی این دفاتر در شفاف سازی فرایندهای رسیدگی کمک کرده است، ادامه داد: در تلاش هستیم فرآیند رسیدگی هم در این زمینه قرار گیرد. این دفاتر هم صرفاً مجموعه حاکمیتی نیست و مانند دفاتر اسناد رسمی دفاتری است که صرفاً قوه قضاییه نظارت می‌کند. بسیاری از امور از منزل قابل انجام است و صرفاً مشکل امضای الکترونیک وجود دارد که امیدواریم با همکاری دولت برطرف شود. در آینده دستگاه‌های دولتی پاسخ استعلام‌ها را هم باید از این طریق ارائه کنند.

رئیس قوه قضاییه درباره اینکه گزارش‌های حقوق بشری احمد شهید براساس ارزش‌های غربی صادر می‌شود و ایران را در مسائلی مانند همجنس بازان محکوم می‌کنند یا درباره اعدام قاچاقچیان موادمخدر ایران را محکوم می‌کنند، گفت: برای پاسخ به این گزارش‌هایی که علیه ایران صادر می‌شود، ستاد حقوق بشر را در قوه قضاییه داریم که اصل آن فراقوه‌ای است اما رئیس قوه قضاییه به‌عنوان رئیس این ستاد فعالیت می‌کند. این ستاد در سالهای اخیر فعال شده است و تمام این اتهامات از طریق مراجع مربوطه پاسخ داده می‌شود.

آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: یکی از موارد موجود در این گزارش‌ها مبحث مبنایی است که برگشت آن به مبانی نظام حکومتی است. آنها با ما مشکل ندارند بلکه با موضوعاتی مثل قصاص که اسلامی و قرآنی است مشکل دارند. ما به این هجمه‌ها با نگاه سوءظن زیاد نگاه می‌کنیم. اگر انتقاد واقعی است چرا نسبت به جاهای دیگر نیست؟ ما به‌طور متوسط دو سال یک بار انتخابات داریم. در این کشوری که نمونه مردم سالاری است چنین هجمه‌ای وارد می‌شود اما کشوری که روی انتخابات را هم ندیده‌اند، مورد حمایت آمریکا و غرب هستند.

وی ادامه داد: بحث دوم در این گزارش‌ها فراتر از مسائل مبنایی است. در فلسطین کودکان مورد قتل‌عام کشور غاصب اسرائیل قرار می‌گیرند. در یمن چنین فاجعه‌ای رخ می‌دهد و زیربناهای آن کشور را از بین بردند. محاصره غذایی و دارویی شده‌اند اما حقوق بشر آنجا مطرح نیست و متجاوزان مورد حمایت قرار گرفتند. ما یقین داریم که این فشارها کاملاً سیاسی است و دلشان برای حقوق بشر نسوخته است. آمریکا در عراق و افغانستان آن فجایع را انجام داد و الآن حاضر به بستن گوانتانامو نیست اما حرفی از حقوق بشر نمی‌زنند.

رئیس قوه قضاییه گفت: در گزارش‌های گزارشگر، عمده حرفهایش مربوط به ضدانقلاب است یا از اعدام کسانی حرف می‌زند که وجود خارجی ندارند. ما نظامی دینی و مبتنی بر ارزش‌های الهی داریم که مردم به آن رأی داده‌اند، حالا اینها مورد هجمه مبنایی قرار می‌گیرند. تحقیر این اصول یک نظام، هیچ مبنایی ندارد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس