کد خبر 431379
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۵

یک کارشناس مسائل افغانستان گفت: نباید درگیری میان این دو گروه تروریستی را یک درگیری دراز مدت و راهبردی دانست بلکه، این تنها رقابت میان دو گروه تروریستی هم سو است.

به گزارش مشرق، "محمدمحسن حمیدی" با اشاره به علت حضور داعش در افغانستان و رویکرد آنها از این اقدام گفت: حضور داعش در افغانستان در حالت ابتدایی خود به سر می‌برد، این گروه تروریستی تا کنون در سه ولایت افغانستان حضور پیدا کرده، دو ولایت شمالی و یک ولایت غربی که هم مرز با ایران و خراسان است.
 
وی ادامه داد: گروه تروریستی داعش در حال توسعه توانمندی و سنجش امکانات خود در منطقه است، اما در این که آنها موفق به افزایش توانشان در افغانستان خواهند بود یا خیر دو دیدگاه متفاوت وجود دارد، یک عده‌ای که معتقدند تفکر و ایدئولوژی حاکم بر افغانستان  بر گرفته از یک برداشت افراطی مذهبی است که بیشتر به طالبان گرایش دارد و از طرفی طالبان هم نقاط غیرمشترکی با داعش دارد و این خود باعث عدم رشد سریع داعش در افغانستان خواهد شد و گروهی دیگر معتقدند که طالبان و داعش با یکدیگر از لحاظ نظامی و ایدئولوژیکی یکسان هستند، بنابراین باید خطر حضور داعش در افغانستان و رو در رویی این دو گروه تروریستی با هم را جدی گرفت.
 
این کارشناس مسائل افغانستان و آسیا در ادامه گفت: اشتراک میان داعش و طالبان و هر گروه دیگری که برداشت افراطی و تند در مذهب دارند را باید خطر جدی در نظر گرفت، اما در حال حاضر درگیری‌ها و کاستی‌های داخلی افغانستان مجال این را به داعش نمی‌دهد تا در کوتاه مدت رشد سریعی داشته باشد و این رشد تنها منوط به آمادگی ذهنی و روانی جامعه افغانستان است، گروه‌های افراطی همیشه به بخشی از جامعه که از لحاظ وضعیت مالی و رفاهی و فرهنگی دچار کمبود و کاستی‌ هستند و آمادگی پیوستن به این گروهک را دارند تمرکز کرده و بعد دامنه پذیرش خودشان افزایش می‌دهند.
 
حمیدی با اشاره به فروپاشی نظام حاکم بر اثر درگیری دو گروه طالبان و داعش، گفت: نباید درگیری میان این دو گروه تروریستی را یک درگیری دراز مدت و راهبردی دانست بلکه، این تنها رقابت میان دو گروه تروریستی هم سو است و همانند گذشته که این گونه درگیری میان طالبان افغانستان و طالبان پاکستان نیز به وجود آمد و زیاد ادامه پیدا نکرد، بنابراین می‌توان این مسئله را این گونه دید که گروه‌های تروریستی در سراسر جهان به نوعی با هم در تعامل و همکاری هستند تا نزاع.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: هر گونه ناآرامی در یک کشور پای مداخله‌کنندگان سودجوی خارجی و ابرقدرتهای فرصت طلب را به میان می‌آورد و این امر بدیهی است، در صورتی که اگر در کشوری تلاطم و اضطراب و ناآرامی به وجود بیاید حتما مداخله هم بوجود خواهد آمد و تنها شکل و نوع آن فرق می‌کند، اما مداخله‌ خارجی‌ها یکی از مسائل جدا نشدنی در این گونه نزاع‌های داخلی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سعید ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    خدا لعنت کنه کفار را
  • محسن از اصفهان ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    حضور داعش در افغانستان فقط در چارچوب طرحی است که رهبر معظم انقلاب به ان اشاره کردند. طرحی امریکایی- صهیونیستی- عربی که می خواهد مرزهای ایران را نا امن کند و با استفاده از گروه های تروریستی به ایران فشار بیاورند. در عراق به دلیل جمعیت زیاد، بافت فرهنگی و اجتماعی، وجود حکومت مرکزی که تا حدودی بر اوضاع داخلی کنترل دارد و و جود ارتش منظم و آموزش دیده و دارای امکانات و همچنین تأثیر گذاری و نفوذ ایران در عراق موفق به ایجاد این فشار نشدند. ولی در لفغانستان و پاکستان با توجه به رویکرئ دولتهای مرکزی این کشورها به غرب و عدم کنترل بر مرزهای مشترک با ایران، همچنین حمایت های مالی عربستان، ایجاد این خطر برای ایران پآیان تر خواهدبود. همانطور که قبلاً در دورانی که طالبان و القائده در افغانستان قدرت داشتند این خطر برای ایران ایجاد شد.
  • رضا ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    به درک
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    خطر بزرگ برای ایران از سمت شرق
  • ناشناس ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    الهی آمین هر چه زودتر!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس