کد خبر 431224
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران با بیان اینکه پرداخت مابه‌التفاوت ۲۰۰ تومانی نرخ شیر خام از جیب صنایع لبنی آغاز شد، گفت: دولت برای تحقق قیمت ۱۴۴۰ تومانی نرخ مصوب خود در تمام کارخانه‌های لبنی بازرسی از سوی سازمان صنعت مستقر کرد.

 به گزارش مشرق، رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی ایران با اعلام افزایش اجباری نرخ خرید شیر خام گفت: دولت برای تحقق نرخ 1440 تومانی هیر کیلوگرم شیرخام یک بازرس از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مستقر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اصولا الزام به خرید مواد اولیه به نرخی معین سابقه نداشته است اما از امروز یک بازرس در کارخانه‌ها، صنایع را مکلف به خرید شیر خام بالاتر از نرخ عرضه و تقاضا می‌کند.

باکری با اشاره به اینکه قدرت افزایش قیمت خرید فرآورده‌های لبنی توسط مردم وجود ندارد، اظهار داشت: چنانچه قدرت خرید مردم پذیرای افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی بود افزایش نرخ شیر خام عملیاتی می‌شد اما در حال حاضر بازار کشش لازم را ندارد.

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران یادآور شد: شیر خام در مقطعی در سال‌های 90 و 91 ماهیانه 50 تا 100 تومان افزایش قیمت می یافت به طوری که نرخ هر کیلوگرم شیر خام از 450 تومان به 1100 تومان رسید و محصولات لبنی متناسب با آن قیمت‌گذاری شد. اما در سال جاری توان افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی وجود ندارد.

باکری افزود: فرآورده‌های لبنی به نقطه تعادلی خود در مقابل قدرت خرید مردم رسیده است و ظاهرا توانی برای افزایش آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: در صورتی که ماده اولیه ما 200 تومان در هر کیلوگرم افزایش یابد اما امکان اصلاح قیمت فرآورده‌های لبنی وجود نداشته باشد کارخانه‌های لبنی ورشکست می‌شود.

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در پاسخ به این سوال که آیا دولت در قبال تعیین نرخ دستوری خرید شیر خام تسهیلاتی برای صنایع لبنی در نظر گرفته یا نه، گفت: دولت خود را مکلف کرده تا نرخ شیر خرید خام به 1440 تومان برسد در غیر این صورت مابه‌التفاوت آن را پرداخت می‌کند اما در حال حاضر به دلیل اینکه اعتبار مالی این طرح وجود ندارد این پول از جیب صنایع لبنی پرداخت می‌شود.

باکری در پاسخ به این سوال که برخی دامداران اذعان می‌کنند که در  شرایط فعلی صنایع لبنی اقدام به واردات شیر خشک از سایر کشورها کرده‌اند گفت: در حال حاضر با وضعیت تولید مازاد شیر خام روبرو هستیم به طوری که انبارها مملو از شیر خشک است.

وی افزود: در شرایطی که پیش‌بینی می‌شود 25 هزار تن شیر خشک تولید داخل در انبارها وجود داشته باشد و وضعیت تولید شیر خام مناسب است این محصول وارد نمی‌شود.

*فروش فوق‌العاده لبنیات در ماه رمضان با مخالفت اصناف روبه شد

در این نشست همچنین نایب رئیس انجمن صنایع لبنی کشور با بیان اینکه دولت باید مابه‌التفاوت نرخ شیر را بپردازد، گفت: این اتفاق در مقطع فعلی منجر به افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی نخواهد شد و انجمن صنایع لبنی از طریق مکاتبه با مقامات ذی ربط این مسئله را دنبال می کند.

محمد فربد با اشاره به  افزایش 6 درصدی هزینه های تولید لبنیات در سال جاری افزود: درخواست افزایش قیمت  فرآورده های لبنی را به سازمان حمایت ارائه کرده ایم و منتظر تصمیم هستیم.

وی خاطرنشان کرد: قرار بود تعدادی از کارخانجات صنایع لبنی در ماه رمضان محصولات خود را با تخفیف به فروش برسانند اما این اقدام با مخالفت اصناف روبرو شد و فعلا عملیاتی نشده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس