کد خبر 430869
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸

اداره کل هنرهای نمایشی، نمایش های آیینی سنتی را در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن به صحنه می برد.

به گزارش مشرق، پیمان شریعتی، مدیر کمیته هنرهای نمایشی نمایشگاه قرآن با اشاره به اجرای نمایش های متنوع درمدت زمان برگزاری نمایشگاه قرآن گفت: برنامه های نمایشی متعددی با هدف ترویج فرهنگ علوی و آشنایی با گونه های نقل و نمایش مرتبط با فرهنگ ایرانی اسلامی در نمایشگاه بین المللی قرآن امسال برگزار خواهد شد.

شریعتی با اشاره به قالب های مختلف اجرای برنامه های نمایشی در شب های ماه مبارک رمضان اظهار کرد: کانون تخصصی نمایش های آیینی سنتی اداره کل هنرهای نمایشی، سال هاست به تولید آثار در این زمینه مشغول است. پرده خوانی، شبیه خوانی، ترنا بازی، منقبت خوانی و نقالی، برخی از گونه های نمایشی هستند که در این برنامه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

شریعتی با تشریح برنامه های نمایشی شب های ماه مبارک رمضان در نمایشگاه قرآن اظهار کرد : در سال های گذشته بیشتر آثار تولیدی در بخش نمایش های خیابانی و با رویکرد اجرا در فضای باز بود، در این دوره تلاش شده از اشکال و قالب های سنتی نمایشی استفاده شود.

او با اشاره به برنامه ویژه ای که امسال برای اجرا در بخش هنرهای نمایشی در نظر گرفته شده گفت :ترنابازی یکی از برنامه های سنتی ایرانیان است که در برخی دوره های تاریخی از افطار تا سحر انجام می گرفت، این بازی امسال محور برنامه ها قرار گرفته و در حین انجام آن، نقالی، منقبت خوانیف معذکه و پرده خوانی اجرا خواهد شد.

شریعتی افزود : پرده خوانی نوعی روایتگری سنتی است که در آن از تصاویر سنتی ایرانی بهره گرفته می شود و در اجرای نمایشگاهی، درباره قصص قرآنی و داستان های مرتبط با امیرالمومنین (ع) خواهد بود. در شبیه خوانی هم گوشه هایی که مربوط به قصه های دینی است مانند قصه حضرت یوسف(ع) یا جنگ های خیبر و خندق به نمایش درمی آید. بخش نقالی به بیان رشادت ها و شجاعت های حضرت علی (ع) اختصاص دارد و اصول و فروع دین در قالب برنامه معرکه به بازدیدکنندگان یادآوری می شود.

به گفته شریعتی مجموع این برنامه های نمایشی با عنوان برنامه « محفل مهر و ماه» در شب های برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار خواهد شد. شریعتی با اشاره به برنامه های دیگر این بخش گفت : هر روز به طور متوسط 3 نمایش خیابانی در بخش های مختلف محوطه برگزاری نمایشگاه به روی صحنه خواهد رفت که به طور جداگانه برای گروه کودک و نوجوان و مخاطب بزرگسال برگزار خواهد شد. برای شب های قدر نیز برنامه ویزه تعزیه خوانی با محوریت شهادت امیرالمومنین(ع) در نظر گرفته شده است.

به گفته شریعتی بخش « شهر فرشته ها» قرار است به ارائه آثار نمایشی مربوط به قصه های قرآنی در حوزه نمایش های کودک بپردازد. شریعتی با اشاره به اهمیت وجود بخش های نمایشی در نمایشگاه قرآن اظهار کرد : هر چند ماموریت اصلی نمایشگاه قرآن، اجرای برنامه های هنری نیست ولی می توان آن را به عنوان فرصتی برای عرضه خدمات فرهنگی در نظر گرفت. هنرهای نمایشی یکی از موثرترین راه ها برای رسیدن به این هدف است. فرهنگ شفاهی کشورمان گستره وسیعی دارد که تکثر تاریخی و قومیتی، ذوق و سلیقه ایرانی و پیشینه طولانی هنرهای آیینی بر ارزش آن افزوده و نمایشگاه بین المللی قرآن کریم می تواند فرصتی برای ارائه آن باشد. با اجرای نمایش های تنوع تعداد زیادی از شهروندان بازدیدکننده از نمایشگاه با خرده فرهنگ های ایرانی اسلامی آشنا خواهند شد.

وی در پایان افزود : تعداد گروه های نمایشی که قرار است در این مدت به اجرای برنامه بپردازند زیاد است، مایل بودیم صحنه نمایش پوشیده و سالنی هم برای اجرای برخی نمایش ها داشته باشیم که این امر محقق نشد، با این حال ما از تمام ظرفیت های موجود برای ارائه آثار نمایشی آیینی سنتی در نمایشگاه بین المللی قرآن بهره گرفته ایم.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس