کد خبر 429489
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۱

در آستانه پایان مهلت مقرر برای حل بحران یونان که آخر ماه ژوئن است و در حالی که بسیاری رسانه‌های اروپایی از بن بست در مذاکرات برای حل این بحران گزارش می‌دهند، بازار اظهار نظر سیاستمداران اروپایی نیز بسیار داغ است.

به گزارش مشرق، در حالی که مذاکرات وام دهندگان بین المللی با یونان برای حل مناقشات بر سر بدهی ها به گزارش بسیاری از رسانه های اروپایی به بن بست رسیده است بازار اظهار نظرها در این باره از طرف بسیاری از مسئولین و سیاستمداران اروپایی نیز داغ شده است.

"وولفگانگ بوز باخ"، رئیس کمیسیون داخلی پارلمان آلمان از حزب دموکرت مسیحی اعلام کرده است در صورتی که پارلمان آلمان کمک های مالی جدید برای یونان را تصویب کند استعفا می کند.

وی گفت: من نمی خواهم به ریاست حزب خود بی وفایی کنم اما هرگز برخلاف خواست و عقیده خودم رای نمی دهم.

"بوزباخ" اعلام کرده است که در پارلمان آلمان علیه ارائه اعتبارهای مالی بیشتر به یونان رای خواهد داد. وی پیش از این نیز علیه بسته نجات دوم به یونان و همچنین علیه چتر نجات یورو رای داده بود.

وی اظهار داشت که اگر درخواست شود که من یک بار دیگر با پرداخت های مالی میلیاردی به یونان موافقت کنم من این کار را نخواهم کرد و من تنها نه به این مسئله نمی‌گویم. بوزباخ کناره گیری از سمت خود را در صورت موافقت پارلمان با این مسئله مطرح کرد.

آیا آتن منطقه یورو را ترک می‌کند؟

رئیس پارلمان اروپا نیز در گفتگو با "آ ار دی" آلمان درباره خروج یونان از منطقه یورو هشدار داده و اظهار داشت: من نمی خواهم که از طریق یک تصمیم اشتباه موفقیت اقتصادی خود در آلمان و اروپا را در معرض خطر قرار دهیم. بنابراین تا آخرین ثانیه ها مذاکرات با یونان انجام خواهد شد تا دقیقا از این تراژدی جلوگیری به عمل آید.

"مارتین شولتز"، رئیس پارلمان اروپا همچنین گفت: مذاکرات با آتن شکست نخورده است و تنها متوقف شده است. در برخی نکات هیچ نزدیکی بین مذاکره کنندگان وجود نداشته و در برخی نکات نیز بر خلاف این بوده است.

وی اطمینان داد که تا نشست وزرای دارایی منطقه یورو در روز پنج شنبه مذاکرات با یونان ادامه یابد. ما باید سرسختانه به مذاکرات ادامه دهیم چرا که هر دو طرف به این مسئله علاقمندند که به یک توافق عاقلانه ای دست یابیم.

شولتز همچنین گفت: ما تنها در صورتی از این بحران خارج می شویم که یونان در طولانی مدت رشد و اشتغال داشته باشد. وی تاکید کرد که من نسبتا مطمئنم که این موفقیت برای ما به دست خواهد آمد.

"گونتر اوتینگر" کمیسر اتحادیه اروپا نیز خواستار یک برنامه ریزی برای شرایط اضطراری شد. وی خواستار یک طرح اضطراری برای یونان در صورت خروج این کشور از منطقه یورو شد.

وی افزود: اگر آتن در مسیر درخواست های وام دهندگان بین المللی حرکت نکرده و مذاکرات به شکست بیانجامد این کشور در اول جولای یک منطقه با حالت فوق العاده خواهد بود. به همین دلیل باید به موازات مذاکرات در حال انجام فعلی، همه شرکت کنندگان در این مذاکرات از جمله کمیسیون اتحادیه اروپا روی یک تصمیم برای شرایط اضطراری کار کنند.

"آنتونیس ساماراس" نخست وزیر سابق یونان نیز درباره یک شکست مذاکرات یونان با وام دهندگان بین المللی هشدار داده و گفت چنین اتفاقی فاجعه بار خواهد بود.

وی افزود: "آلکسیس تسیپراس" نخست وزیر یونان باید حالا مسئولانه رفتار کند. اکثریت یونانی ها نمی خواهند منطقه یورو را ترک کنند.

معاون رئیس کمیسیون اروپایی نیز مجددا از یونان خواستار اصلاحات ساختاری برای ادامه کمک های مالی به این کشور شد.

وی افزود: یک راه حل امکان پذیر است اما این مسئله به دولت یونان بستگی دارد.

از طرف دیگر "فولکر کایدر" رئیس فراکسیون حزب دموکرات مسیحی آلمان هیچ جایی برای امتیاز دادن بیشتر به آتن ندانسته و در عین حال گفت: البته این هدف همچنان وجود دارد که یونان را در منطقه ارز مشترک نگه داریم. این مسئله تنها به دست یونان است.

وی شرط اساسی برای حمایت فراکسیونش از پرداخت کمک های مالی بیشتر به یونان را باقی ماندن صندوق بین المللی پول در مذاکرات با یونان دانست.

آیا آتن منطقه یورو را ترک می‌کند؟

"ینز وایدمن"، رئیس بانک مرکزی آلمان نیز خطر یک ورشکستگی دولت یونان را بالا ارزیابی کرده و اظهار داشت: زمان می گذرد و احتمال اینکه هیچ راه حلی برای یونان یافت نشود روز به روز بالا می رود. این طور به نظر می رسد که آمادگی برای توافق وجود ندارد.

دولت آلمان نیز خواستار پیشنهادات جدید از طرف آتن شد تا دستیابی به یک توافق تا زمان مقرر پایان ژوئن امکان پذیر شود.

سخنگوی وزارت دارایی آلمان در این باره اظهار داشت که این مسئله تنها به دست طرف یونانی است که  پیشنهادات سخاوتمندانه تروئیکای اروپایی را بپذیرد.

"استفان زایبرت" سخنگوی دولت آلمان نیز اعلام کرد که ما می خواهیم یونان در منطقه یورو باقی بماند؛ اما یونان باید با تروئیکای اروپایی روی یک بسته اصلاحی توافق کند. انتظارات برای نشست وزرای مالی منطقه یورو در روز پنج شنبه کاهش یافته است.

رئیس جمهوری فرانسه نیز درباره اوضاع آشفته ای که به وجود آمده است هشدار داده و تاکید کرد که آتن نباید منتظر بماند، دیگر هیچ زمانی برای تلف کردن وجود دارد.

"یاسمین فهیمی"، دبیر کل حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز درباره خروج یونان از منطقه یورو هشدار داده و تاکید کرد که در صورت خروج یونان از منطقه یورو خطر تشکیل یک حرکت معکوس با هماهنگی اروپایی می تواند به وجود آید.

وی در عین حال گفت: واضح است که آلمان و بقیه اروپا اجازه نمی دهند که یونان از آن ها اخاذی کند. به اعتقاد من دولت یونان غیر مسئولانه رفتار می کند.

در این میان وزیر دارایی بلژیک نیز خواستار یک موضع سختگیرانه در برابر یونان شده است.

رئیس جمهوری یونان نیز ابراز اطمینان کرد که کشورش در منطقه یورو باقی می ماند. همزمان وی همه احزاب سیاسی در یونان را به همکاری فراخواند.

در این میان رئیس موسسه اقتصادی معروف ایفوی آلمان بازگشت به ارز سابق را بهترین راه حل برای یونان ارزیابی کرد. وی عضویت یونان در منطقه یورو را یک بار سنگین برای سیستم سیاسی این کشور دانست.

رئیس انستیتو ایفوی آلمان همچنین تصریح کرد که بیکاری گسترده در یونان نشان می دهد که سیاست نجات وام دهندگان بین المللی، مسئله عدم شایستگی رقابت اقتصادی این کشور را برطرف نکرده است. این آزمایش انجام شده و شکست خورده است.

در این میان رسانه های یونانی به شدت نگران شکست مذاکرات کشورشان هستند.


یونان در ماه های اخیر مذاکرات طولانی را با وام دهندگان بین المللی برای حل مناقشات بر سر بدهی ها انجام داده است اما هنوز نتیجه ای به دست نیامده است. در آخر ماه ژوئن مهلت مقرر برای کمک های مالی به یونان خاتمه می یابد و اگر تا آن موقع راه حلی برای بحران یونان یافت نشود احتمال عملی شدن سناریوی خروج یونان از منطقه ارز مشترک و ورشکستگی این دولت وجود دارد.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس