کد خبر 429135
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸

فرمانده حفاظت سپاه پاسداران گفت: ساختار تروریسم در قدیم هرمی بود اما ساختار امروزی تروریسم سلولی شده است؛ استفاده از شیو‌ه‌های نوین از طریق اینترنت و به صورت غیرحضوری از روش‌هایی است که می‌توان در تروریسم امروزی نام برد.

 به گزارش مشرق، سردار علی‌اصغر گرجی‌زاده فرمانده حفاظت سپاه پاسداران در سلسله نشست هم‌اندیشی نخبگان دومین کنگره 17هزار شهید ترور که صبح امروز دوشنبه در دانشکده پیامبر اعظم(ص) دانشگاه امام حسین (ع) برگزار شد، با اشاره به معانی ترور و اهداف ترور اظهار داشت: ترور به معانی ایجاد ترس و ترمیم عملی است که منجر به ترس می‌شود.

وی با اشاره به کاربردهای ترور گفت: کاربرد سیستماتیک ارعاب و خشونت بر ضد حکومت، مردم و افراد برای دستیابی به خواسته‌های سیاسی از کاربردهای استفاده از ترور محسوب می‌شود.

فرمانده حفاظت سپاه پاسداران ادامه داد: ترور در اسناد، ریشه‌های 4 هزار ساله و سابقه‌های طولانی دارد منتها اگر بخواهیم به تاریخ نزدیک اشاره کنیم، در فاصله بعد از جنگ جهانی دوم هشت هزار اقدام تروریستی در دنیا ثبت شده که 85 درصد آن هیچ ربطی به دین و مسائل دیگر نداشته است.

سردار گرجی‌زاده تصریح کرد: تا سال 2003، 188 مورد عملیات انتحاری علیه مسلمانان صورت گرفته که جمهوری اسلامی در این جنبه مستثنی نبوده است.

وی افزود: به طور کلی تروریسم به دنبال ترس و اجبار اراده خود است و عملا با حذف افراد به شکل هدف‌دار طوری قدرت‌نمایی می‌کند که بتواند فرمول‌های خود را به حکومت ارائه دهد. به عنوان مثال می‌توان به رژیم منفور صهیونیستی اشاره کرد که با ترور متولد شد.

فرمانده حفاظت سپاه پاسداران در ادامه به ویژگی‌های مشترک تروریسم اشاره کرد و گفت: در هر عمل تروریستی یک قصد، هدف و معنا وجود دارد، ایجاد رعب و وحشت را می‌توان دومین ویژگی تروریسم محسوب کرد و سومین ویژگی آن این است که تروریسم برای موفقیت، قلعه جغرافیایی یا فکری برای عناصر خود ایجاد می‌کند و آنها را تحت آموزش قرار می‌دهد و به سوی هدف خود می‌فرستد.

سردار گرجی‌زاده با بیان اینکه برای تروریسم تقسیم‌بندی‌های مختلفی صورت گرفته است، گفت: تروریسم قدیمی، عمدا اهداف را مورد هدف قرار می‌دهد و هدفشان درون یک سرزمین بسته می‌شود و از کشتار مردم به عنوان فشار بر حکومت استفاده می‌کنند و از اقدام تروریستی خود به یک هدف سیاسی می‌رسد. نوع بعدی تروریسم، تروریسم مدرن است که ما شاهد این نوع تروریسم هستیم.

وی گفت: در کالبدشکافی تروریسم امروزی یا مدرن به چند ویژگی می‌رسیم. اولین ویژگی استفاده ابزاری از مذهب است. در نوع دوم جنگ‌های تروریستی، ملت و دولت‌ها مورد هدف قرار می‌گیرند.

فرمانده حفاظت سپاه پاسداران استفاده از روش‌هایی که پیام‌های دینی، مذهبی و سمبلیک را دارد را از روش‌های سوم تروریسم امروزی یا مدرن نام برد.

گرجی‌زاده تصریح کرد: ساختار تروریسم در قدیم هرمی بود اما ساختار امروزی تروریسم سلولی شده است؛ استفاده از شیو‌ه‌های نوین از طریق اینترنت و به صورت غیرحضوری از روش‌هایی است که می‌توان در تروریسم امروزی نام برد.

وی افزود: قبلا گروه‌های تروریستی وارد مسائل اقتصادی و قاچاق نمی‌شدند اما امروز برای بقای خود به این مسائل نیز ورود پیدا می‌کنند.

فرمانده حفاظت سپاه پاسداران با تبیین تروریسم از منظر اسلامی، تاکید کرد: ترور در اسلام به هیچ وجه به رسمیت شناخته نشده و قرآن کریم نیز آن را منع کرده است. حتی ما در سیره نبوی نیز ترور و تروریسم جایی ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس