کد خبر 428928
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۰

در فصل تابستان و گرمای بی‌حدواندازه شهرهای جنوبی، به‌ویژه در استان خوزستان که از آفتاب تندوتیزش در فصل خرماپزان نه چشمی در امان می‌ماند و نه پوستی، عینک آفتابی از اوجب واجبات است.

به گزارش مشرق، در مورد عینک‌های آفتابی و ویژگی‌های استاندارد آن‌ها نظرات مختلفی بین مردم وجود دارد اما پزشکان و متخصصان چشم‌پزشکی و بینایی‌سنجی توصیه‌هایی در مورد خریداری عینک‌های آفتابی دارند که به ما اجازه نمی‌دهد بدون تحقیق و مطالعه اقدام به خریداری کنیم، برای برخی افراد، عینک آفتابی صرفاً عینکی با شیشه‌های تیره است که در موقع خروج از منزل در ساعات روز به چشم می‌زنند تا به گمان خودشان از برخورد مستقیم نور خورشید با چشم خود جلوگیری کرده باشند، عاملی که این افراد بیش از کیفیت به آن توجه می‌کنند، زیبایی ظاهری و مد روز بودن عینک است.

اما متخصصان استانداردهایی را تعیین کرده‌اند تا افراد با توجه به آن‌ها و با رعایت اصول پزشکی، عینکی را برای خود انتخاب کنند که علاوه بر ویژگی‌های ظاهری، دارای فاکتورهای مهم دیگری از جمله جنس شیشه و فریم، رنگ شیشه، نوع شیشه در محافظت از چشم در مقابل نور خورشید و... نیز باشد.

علاوه بر متخصصان، فروشندگان عینک و عینک‌سازان نیز نظرات کارشناسانه قابل‌توجهی در این زمینه دارند که افراد در حین خریداری عینک آفتابی، می‌توانند آن‌ها را موردتوجه قرار داده و سپس نسبت به خرید عینک اقدام کنند، درست مانند هر شیء دیگری که ما معمولا برای خود می‌خریم، از جمله پوشاک، کفش و کیف، خوراک، گوشی تلفن همراه و غیره، که معمولا بسیار در مورد برند، مدل، رنگ، جنس، قیمت و کلی ویژگی دیگرشان تحقیق می‌کنیم، عینک آفتابی هم پیش از خریداری نیاز به تحقیق و مطالعه دارد و از حالت یک وسیله شخصی صرف، خارج است.

به همین منظور و برای افزایش آگاهی خود و خوانندگان، نزد قدیمی‌ترین عینک‌ساز شهر رفتیم تا هم در مورد سلیقه مردم و دیدگاهی که به عینک آفتابی دارند از وی پرس‌وجو کنیم و هم از اطلاعات وی در مورد یک عینک آفتابی استاندارد بهره ببریم. همچنین در خصوص ویژگی‌های یک عینک آفتابی از دیدگاه پزشک نیز، با یک کارشناس بینایی‌سنجی صحبت کردیم.

* UV400 چیست؟

UV از کلمه Ultra Violet گرفته شده است، یو وی درواقع طیفی از امواج الکترومغناطیس است که انرژی بالایی داشته و همان چیزی است که در نور خورشید نیز وجود دارد. در یک عینک آفتابی با ویژگی UV400، جذب UV تا بیش از 400 نانومتر صورت می‌گیرد که این به معنای همان جذب 100% شعاع UV است.

«فاطمه کیخا» کارشناس بینایی‌سنجی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان، به‌عنوان نخستین ویژگی یک عینک آفتابی استاندارد، دارا بودن UV400 برای شیشه‌ها را ذکر می‌کند و می‌گوید: شیشه‌های عینک آفتابی باید یا UV400 بوده و یا دارای قابلیت پولاریزه باشند، به این معنی که خیرگی نور خورشید انعکاس یافته از سطوح صاف (سنگ‌فرش خیابان‌ها و سطح بزرگراه‌ها ) را از بین ببرند.

این کارشناس در مورد رنگ شیشه‌های عینک آفتابی افزود: بهتر است رنگ شیشه‌ها یا قهوه‌ای باشند یا خاکستری، چون این دو رنگ معمولا جذب بهتری از نور خورشید دارند و مانع آسیب رسیدن به قرنیه چشم می‌گردند.

* سلام به ابرها، خداحافظی با عینک آفتابی؟

بسیاری از ما در مورد زمان صحیح استفاده از عینک آفتابی کاملاً مطمئن نیستیم و یک گمان کلی در این مورد وجود دارد که چون اسم آن عینک آفتابی است، پس باید وقتی آفتاب هست آن را به چشم بزنیم، چون وقتی آفتاب نباشد درنتیجه ضرری هم به چشم‌های ما نمی‌رسد. اما آیا این عقیده درست است؟

کیخا در مورد زمان استفاده از عینک‌های آفتابی نظر جالبی دارد، وی می‌گوید: عینک‌های آفتابی را حتی در هوای ابری هم باید استفاده کرد، در واقع از زمان طلوع آفتاب تا قبل از غروب، چه هوا آفتابی باشد و چه ابری، استفاده از عینک‌های آفتابی برای محافظت از چشم‌ها امری ضروری است، زیرا میزان UV نور خورشید در هوای ابری به مراتب بیشتر می‌شود و این می‌تواند آسیب جدی برای چشم‌های ما به همراه داشته باشد. بنابراین برخلاف این اعتقاد کلی که عینک آفتابی فقط مخصوص هوای آفتابی است، در هوای ابری هم باید عینک‌ها را بزنیم.

* چشم‌هایمان را با مد روز پیش ببریم!

«محمود تقی‌چی» صاحب عینک‌سازی لوکس اپتیک، قدیمی‌ترین عینک‌ساز آبادان است، وی فعالیتش را از سال 69 بعد از پایان جنگ در خیابان امیرکبیر آغاز کرده و در آن زمان تنها عینک‌ساز شهر بوده است، از این واردکننده و فروشنده عینک‌های طبی و آفتابی در مورد مشتری‌هایش پرسیدیم، تقی چی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: مردم بیشتر از جنس و کیفیت عینک، به ظاهر آن و اینکه خوشگل باشد توجه می‌کنند، اینجا اکثر مردم به اصل بودن یا نبودن عینک توجهی ندارند و معمولا بدون اطلاعات کافی و بدون تحقیق، تنها برای ساختن ظاهری زیبا و مد روز، عینک آفتابی می‌خرند.

وی ادامه داد: البته در بین مشتری‌های ما در این سال‌ها افرادی هم هستند که به کیفیت جنس بسیار اهمیت می‌دهند و همیشه با اطلاعات خرید می‌کنند، این افراد معمولا می‌دانند چه می‌خواهند و قیمت هم برایشان چندان اهمیتی ندارد، البته ارزان و گران بودن عینک آفتابی مقیاس خوبی برای سطح کیفیت آن نیست و بعضی عینک‌های غیر اصل و بی‌کیفیت هم قیمت بالایی دارند که این دسته هم مشتری‌های خاص خود را دارند، کسانی که فقط دنبال عینک گران‌قیمت هستند و فکر می‌کنند هرچه گران‌تر، بهتر، اما به طور کلی مردم پول زیادی برای عینک آفتابی نمی‌پردازند چون به اهمیت آن واقف نیستند.

* فصل خرماپزان، فصل عینک‌های تیره

تابستان آبادان گرم است، بی‌نهایت گرم، این را همه آن‌هایی که در گرمای بالای 50 درجه ظهرهای تابستان آبادان در خیابان‌هایش تردد می‌کنند، می‌فهمند، منشأ این گرما هم بی‌شک آفتاب سوزانی است که خارک‌های زرد را می‌سوزاند و به شکل خرما درمی‌آورد، در چنین آفتاب گرم و سوزانی، داشتن یک عینک آفتابی باکیفیت، از نان شب هم واجب‌تر است!

صاحب فروشگاه لوکس اپتیک هم اذعان می‌کند که مردم آبادان بیشتر تابستان‌ها عینک آفتابی می‌خرند، به دلیل گرمای هوا و سوزندگی آفتاب.

از وی درخصوص تفاوت عینک‌های آفتابی پرسیدیم. تقی چی معتقد است تفاوت عینک‌ها در جنس شیشه و فریم آن‌هاست وگرنه همه عینک‌ها UV400 هستند اما جنس آن‌ها متفاوت است، ممکن است عینکی UV400 باشد اما از نوع بی‌کیفیت و غیر اصل آن.

فاطمه کیخا نیز در خصوص جنس فریم عینک تصریح کرد: بهتر است در فصل تابستان که هوا گرم است، فریم عینک‌ها، چه آفتابی و چه طبی، را از کائوچو انتخاب کنیم چون فریم‌های فلزی در گرمای آفتاب آبادان داغ می‌شوند و به پوست آسیب می‌رسانند، از سوی دیگر همین داغ شدن ممکن است باعث شود فرد از عینک آفتابی خود صرف‌نظر کند.

*یک آبادان است و یک عینک ری‌بن!

محال است در خیابان‌های آبادان قدم زده باشید و چندین و چند عینک ری‌بن از کنارتان نگذشته باشند. عینک ری‌بن هم مثل خیلی چیزهای دیگر، تبدیل به یکی از المان‌های اصلی آبادان شده و در همه جای ایران، آبادانی‌ها را به عینک ری‌بن می‌شناسند، بماند که تاریخچه عینک ری‌بن چه بوده و کی اولین بار وارد شهر شده که شاید خیلی‌ها این را بدانند، اما آیا اصالت عینک ری‌بن بعد از این همه سال، در آبادان حفظ شده یا نه؟

تقی چی که یک فروشنده قدیمی عینک در آبادان است، گفت: در حال حاضر عینک ری‌بن اصل در آبادان نمی‌توانید پیدا کنید، حالا دیگر نمونه تقلبی همه برندها را چین تولید می‌کند و به بازار ایران می‌فروشد، مردم هم فقط به اسم روی دسته عینک توجه می‌کنند و اگر کلمه ری‌بن را دیدند، فکر می‌کنند عینک ری‌بن خریده‌اند، درحالی‌که این برند، برند بسیار گران‌قیمتی است و به همین دلیل است که ما دیگر به فکر وارد کردن نمونه اصل آن نیستیم چون خریداری ندارد، مردم معمولا عینک ارزان می‌خرند و ری‌بن اصل هم که عینک گرانی است کسی نمی‌خرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امدآبادی ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    کا اوبادان ری بنته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس