بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به لزوم ترویج مضامین اخلاقی و تربیتی همچون وقف در قاب تصویر گفت: سنت و میراث گذشتگان محصول قرن ها زندگی جمعی و تجربی‌است که در سایه باورها و میراث زندگی اجتماعی به ما رسیده است که وقف به عنوان یک سنت حسنه از جمله آنها است.

الماسی: برای ترویج فرهنگ وقف همه باید تلاش کنندبه گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه ، جهانگیر الماسی، اظهارداشت: برای ترویج و توسعه فرهنگ وقف و حفظ و حراست از آن، در وهله اول باید تک تک افراد تلاش کنند و در تمام ابعاد زندگی اجتماعی، سیاسی و فردی به حفظ و حراست آن اهتمام داشته باشند.

این بازیگر برجسته سینما با بیان اینکه رسانه ها گاهی توانایی تخریبشان به مراتب از سازندگی فرهنگی شان بیشتر است ، عنوان کرد: لذا باید در توسعه و ترویج فرهنگ وقف با ابزار رسانه، از جمله فیلم، سریال نمایش و غیره با ظرافت خاصی ورود کرد و به خصوص در این ایام که دچار شعار زدگی هستیم، مراقبت بیشتر کرده تا سخنان ما دارای غلو نشود لذا همه از جمله مسئولان و متولیان نهاد وقف و تمام دست اندرکاران مجموعه رسانه، برای احیای نام نیک وقف، تلاش و حساسیت خود را برای این موضوع چند برابر کنند.

الماسی با اشاره به آثار وقف در پیشرفت و رشد یک جامعه گفت: برکات و آثار وقف در جامعه ما کم نیست، اکنون دچار کمبود آب هستیم، زمانی مردم ما و افراد خیر برای حل این مشکل به دنبال وقف سقاخانه‌ها و چاه های آب بودند.

این بازیگر برجسته سینما اضافه کرد : انسان وقتی به نوع و نیت موقوفات نیاکان می نگرد، چیزی جز زیبایی نمی بیند که نشان از عظمت اعتقادی دینی و اخلاقی و اجتماعی نیاکان ما دارد و آنچه که به یادگار گذاشته اند و اکنون به عنوان موقوفه یاد می شود، برآیند یک عمر تلاش گذشتگان و تضمین کننده حیات دنیوی و اخروی واقف است.

وی افزود: شایسته است رسانه به این پشتوانه گرانسنگ یعنی فرهنگ غنی وقف توجه کرده و آثار و برکات آن را با تبلیغات و اطلاع رسانی صحیح توسعه دهند.

الماسی با بیان این مطلب که اکسیر ماندگاری هنر از خاستگاه نیازهای اجتماعی می گذرد، گفت: هنر زمانی معنا دارد که در جمع انسانی عرضه شود، هنرمند، کارگردان و بازیگر به تنهایی نمی توانند، هنر واقعی خود را به مخاطب عرضه کند، مگر آنکه جامعه انسانی خود را بشناسند؛ همچنین مساعد کردن شرایط برای به خدمت درآوردن هنردر راستای نیازهای اجتماعی اهمیت بالایی دارد.

وی افزود: لذا باید جامعه را در وهله نخست آماده کرد زیرا همین جامعه، مصرف کننده هنر هستند، برهمین اساس در این دیدگاه سنت دیرینه و خداپسندانه وقف اهمیت پیدا کرده و ترویج آن نه تنها به حیات هنر کمک می کند، بلکه ذائقه اصلی ان را تشکیل می دهد.

بازیگر برجسته سینما گفت: روحیه انفاق و احسان در بین هنرمندان انگیزه و احساس آنها را افزایش داده تا بدانند متعلق به جمعیت انسانی و با قدمت ایران هستند و به پشتوانه مخاطبانشان پیشرفت می کنند، لذا هنر می تواند به مانند الگوی نیاکان ما در ثبت وقف هایی در راستای کمک به اهداف بهداشتی، روانی و رشد و تعالی فکری جامعه در خدمت باورهای مردمی باشد.

الماسي قدم گذاشتن در عرصه وقف و موقوفات را لطف الهي دانست و افزود: اميدوارم بتوانم در اين راه قدم خوب و مؤثري بردارم، طی روزهای اخیر به دنبال نگارش طرحی در موضوع وقف هستیم تا آن را در قالب هنر نمایشی عرضه کنیم، وقف متعلق به ایران نیست و بلکه قبل از آیین اسلام هم وجود داشته است اما شکل آن ابتدایی و مقدماتی بوده است و اکنون به شکل های نوین ارزیابی می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس