کد خبر 428678
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹

فرماندهای عالی رتبه ارتش انگلیس درباره تضعیف توان نظامی این کشور در مقابله با تهدیدهای جهانی بخصوص روسیه هشدار دادند.

به گزارش مشرق، عالی رتبه ترین فرماندهان نظامی انگلیس گفته اند، با وجود تهدیدهایی از سراسر جهان توان نظامی این کشور ضعیف شده است.چهار تن از فرماندهان سابق نیروهای مسلح انگلیس با هشدار درباره افول نفوذ انگلیس عمیقا درباره موضع انفعالی این کشور با وجود تشدید بحرانها در عراق، سوریه و روسیه ابراز نگرانی کردند و آن را با باج دهی انگلیس به آلمان نازی قبل از جنگ جهانی دوم مقایسه کردند.

شباهتهای نگران کننده ای بین اکراه کنونی انگلیس از تجهیز تسلیحاتی خود و موضع آن در دهه هزار و نهصد و سی وجود دارد که از آماده شدن برای مقابله با تهدید فزاینده هیتلر تا زمانی که تقریبا خیلی دیرشده بود، خودداری کرد.

میراث جنگهای عراق و افغانستان بدین معنی است که هیچ تمایل عمومی برای مشارکت در جنگی دیگر وجود ندارد و این امر به واکنش های ضعیف به تهدیدهای امنیتی در خاورمیانه )غرب آسیا( از جمله در لیبی، سوریه و تهدید رو به تشدید تروریستهای داعش انجامیده است.

فرماندهان سابق انگلیس از هر سه شاخه نظامی هشدار دادند، کاهش تعداد نیروهای مسلح این کشور طی پنج سال گذشته موجب تضعیف جدی اتحاد نظامی انگلیس با آمریکا شده است. به گفته آنها، درحالی که انگلیس اکنون با خطر واقعی درگیر شدن در تهاجم فزاینده روسیه در شرق اروپا مواجه است، سوالات جدی درباره توان آن برای واکنش مطرح است.

این هشدار درحالی صورت می گیرد که وزارت دفاع انگلیس با دور دیگری از کاهش شدید بودجه در بازنگری بودجه دولت در پاییز امسال مواجه است.جرج آزبورن وزیر دارایی این کشور قبلا از لزوم کاهش پانصد میلیون پوندی دیگر در بودجه دفاعی در سال کنونی سخن گفته است.

به گفته کارشناسان موسسه رویال یونایتد سرویس، معلوم نیست انگیس امسال بتواند طبق هدف توافق شده ناتو مبنی بر اختصاص دو درصد تولید ناخالص داخلی برای هزینه های نظامی عمل کند.

داعش در هفته های اخیر پیشرفتهای چشمگیری در عراق داشته است و بمب افکنهای انگلیسی به عنوان بخشی از یک ائتلاف بین المللی حملاتی در داخل عراق داشته اند اما متعهد به انجام عملیات در سوریه نشده اند. دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس استقرار نیروی زمینی برای مبارزه با داعش را رد کرده است.

همکاران نایگل روز شنبه گفتند، وزراء باید با تهدید مستقیم رئیس جمهور روسیه و ستیزه جویی فزاینده وی مواجه شوند و روسیه باید اکنون تهدید اصلی و شماره یک باشد. به گفته آنها، رویدادهای کنونی در شرق اروپا، شامل اوکراین و کشورهای دیگر، ممکن است به یک جنگ عمده تبدیل شود و باید به دقت مراقب این مسئله بود اما تهدیدهای دیگر در سراسر جهان از قبیل داعش را نیز باید مدنظر داشت. با اینحال آنها هشدار دادند، نهایتا روسیه است که تهدیدی نابودگر محسوب می شود.

فرماندهان انگلیسی هشدار دادند، تهاجم روسیه به یکی از متحدان ناتو از قبیل لتونی می تواند آغازگر یک جنگ بین غرب و پوتین باشد و روسیه از توان نظامی، فناوری و نیروهای نظامی وسیع برای یک جنگ بسیار جدی برخوردار است.

سخنگوی وزارت دفاع انگلیس در واکنش به این هشدار گفت، این کشور دومین بودجه دفاعی بزرگ در ناتو و بزرگترین بودجه دفاعی را در اتحادیه اروپا دارد و به هدف تعیین شده ناتو مبنی بر اختصاص دو درصد تولید ناخالص داخلی به هزینه های نظامی در سال مالی کنونی متعهد است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس