کد خبر 428664
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴

رفتارهای تبعیض‌آمیز تیم رسانه‌ای دولت با رسانه‌های منتقد در حالی صورت می‌گیرد که این رسانه‌ها تنها به دلیل وظیفه حساس خود در عرصه اطلاع‌رسانی به جامعه، اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌ می‌کنند.

به گزارش مشرق، تیم رسانه‌ای دولت که محدودیت حضور برخی رسانه‌های غیر دولتی را در برنامه‌های حسن روحانیرئیس‌جمهور کلید زده است، این رسانه‌ها را از سفرهای استانی رئیس‌جمهور و سفر اخیر وی به استان خراسان شمالی حذف کرد.

دفتر رئیس‌جمهور که محدودیت حضور گروه خبری برخی رسانه‌های غیر دولتی را از ماه‌های گذشته در برنامه‌های رئیس‌جمهور کلید زده بود، در آخرین اقدام خود خبرگزاری فارس را از برنامه سفرهای استانی رئیس جمهور به شیراز و آذربایجان شرقی، تهران و اخیراً در خراسان شمالی حذف کرد.

حذف کامل رسانه‌های منتقد از برنامه‌های روحانی/ انتقاد کنید، حذف می‌شوید

طی چند ماه اخیر و درست زمانی که رئیس جمهور تاکید دارد که دولت از نقد و منتقدان استقبال می کند رویکرد دوگانه تیم رسانه‌ای دولت یازدهم و حذف رسانه‌های منتقد برای پوشش برنامه‌های رئیس جمهور به رویه‌ای ثابت در دولت تدبیر و امید تبدیل شده است.

این در حالی است که نه‌تنها به خبرگزاری فارس و سایر رسانه‌های منتقد همچون تسنیم، نسیم، کیهان، جوان و وطن امروز فرصتی برای سوال پرسیدن در نشست خبری رئیس‌جمهور داده نشد در سفر استانی امروز رئیس‌جمهور به استان خراسان شمالی نیز اجازه حضور خبرنگار فارس داده نشد.

روحانی: انتقاد به نفع ماست؛ بگذاریم جامعه باز و آزاد باشد/ نباید از نقد بهراسیم

این زویکرد حذف رسانه‌های منتقد در حالی صورت می‌گیرد که رئیس جمهور در اولین نشست سراسری استانداران دولت یازدهم گفت: انتقاد به نفع ماست؛ بگذاریم جامعه باز و آزاد باشد... نباید از نقد بهراسیم و ناراحت شویم بلکه باید آزاد بگذاریم تا هر کسی نقد کند؛ به ویژه اگر سالم، سازنده و دلسوزانه باشد، بهترین کمک برای ماست. حتی اگر اهداف دیگری هم پشت نقد پنهان باشد، این دولت آن را به راحتی تحمل می‌ کند و در عمل نشان خواهد داد آستانه تحمل بالایی خواهد داشت.

دعوت گزینشی از رسانه‌های منتقد آن هم بلافاصله پس از انتشار اخبار و گزارش های انتقادی،‌ کم تحمل بودن تیم رسانه‌ای دولت در برابر انتقادات را نشان می‌دهد هرچند مسئولان رسانه‌ای دولت همواره در پاسخ به انتقادات به دلیل عدم دعوت از رسانه‌های منتقد محدودیت فضا را بهانه می‌کنند!

حذف رسانه‌های منتقد به سفر استانی رئیس‌جمهور هم کشیده شد

رویکرد دولت یازدهم نسبت به رسانه شاید یکی از پیچیده ترین موضوعاتی باشد که برخی زوایای آن تاکنون روشن نشده است،

در همین راستا در جریان نوزدهمین سفر استانی رئیس جمهور به استان خراسان شمالی با دستور رئیس مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات دفتر رئیس جمهور و مسئول مستقیم دعوت از خبرنگاران اسامی خبرنگاران و عکاسان فارس از برنامه‌های ریاست جمهوری حذف شد.

رفتارهای تبعیض‌آمیز تیم رسانه‌ای دولت با رسانه‌های منتقد در حالی صورت می‌گیرد که این رسانه‌ها تنها به دلیل وظیفه حساس خود در عرصه اطلاع‌رسانی به جامعه، اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌ می‌کنند؛ انجام وظیفه‌ای که گویی به مذاق برخی همراهان رئیس دولت یازدهم خوش نیامده است.

رویکرد انقباضی و حذف رسانه‌های منتقد، موضوعی است که شاید شخص رئیس‌جمهور نیز چندان رضایتی نسبت به آن نداشته باشد اما غفلت از آن پاشنه آشیلی برای دولت یازدهم خواهد بود.

در سال‌های اخیر مشکلی که دولت‌ها با آن روبه‌رو بوده‌اند، همراهی افرادی است که به شعارهای دولت اعتقادی ندارند و حذف بدون دلیل اسامی خبرنگاران در استان خراسان شمالی با فشارهای تیم رسانه‌ای دولت این موضوع را بیشتر روشن می‌کند که امیدواریم رئیس جمهور به این موضوع توجه ویژه داشته باشند که تیم رسانه‌ای وی اعتدال را در عمل به معنی حذف، ترجمه نکنند.

تداوم چنین رویکردی مضرات جبران ناپذیری در افکار عمومی دارد و بی تردید نداشتن راهبرد و ساختار مشخص رسانه‌ای در دولت و ایجاد محدودیت در این عرصه، در درازمدت آسیب زاست و دولت تدبیر و امید باید هر چه سریع‌تر کلید تدبیر را برای ساماندهی فعالیت‌های خود در این حوزه بچرخاند.

بی‌تردید رسانه از مهمترین ابزارهای افکارسازی در عصر ارتباطات و اطلاعات است که سایه بسیط خود را بر تمام وجوه زندگی شهروندان هزاره سوم استیلا داده است که دولت‌ها باید از این از ابزار قدرت‌مند رسانه به عنوان پلی برای ارتباط با توده مردم و آگاه‌سازی افکار عمومی از برنامه‌ها و فعالیت‌هایشان استفاده کنند و امیدواریم دولت در این مسیر از ظرفیت رسانه‌های منتقد نیز غفلت نکند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس