کد خبر 428569
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶

اخیراً سازمان موسوم به دیده‌بان حقوق حیوانات با حمایت سازمان محیط زیست یشنهادی را به سازمان تولید اسکناس و مسکوک در خصوص درج برخی از حیوانات و گونه های جانوری در کشور بر روی اسکناس ها داده است.

 به گزارش مشرق، اخیراً سازمان موسوم به دیده‌بان حقوق حیوانات با حمایت سازمان محیط زیست پیشنهادی را به سازمان تولید اسکناس و مسکوک در خصوص درج تصویر برخی از حیوانات و گونه های جانوری در کشور بر روی اسکناس ها داده است.

 
{$sepehr_album_27729}

هرچند سازمان تولید اسکناس و مسکوک تا کنون به این خواسته سازمان محیط زیست جامه عمل نپوشانده است اما فشارهای سازمان محیط زیست به همراه برخی از سازمان های وابسته مانند دیده‌بان حقوق حیوانات برای عملی شدن این طرح همچنان ادامه دارد.

قطعاً حراست و حمایت از حیوانات به ویژه گونه های نادر در کشور کاری مهم و بسیار مثمر ثمر بوده اما براستی آیا درج عکس حیوانات بر روی پول و اسکناس های کشور می تواند کمکی به جلوگیری از انقراض این حیوانات کند.

از طرف دیگر چندی پیش با حذف نماد هسته ای و درج دانشگاه تهران بر روی اسکناس های 5 هزار تومانی در کنار تغییر رنگ این اسکناس‌ها جنجال زیادی را به پا کرد و این موضوع بازخورد زیادی در رسانه های بیگانه در آستانه مذاکرات بر جای گذاشت.

باید یادآور شد که در اکثر کشورهای دنیا از عکس مشاهیر و بزرگان آن کشور بر روی اسکناس ها که به نوعی سرمایه یک کشور هستند استفاده می‌شود و چاپ عکس حیوانات چیزی خارج از عرف است.

قطعاً چنین اقداماتی شائبه‌های زیادی را در خصوص جدایی کشور ایران از آرمان‌ها و اهداف اصلی خود به وجود می‌آورد؛ چرا که تا کنون طرح هایی که روی اسکناس های ایرانی به چاپ رسیده است، تلفیقی از انقلاب اسلامی و شخصیت های برجسته نظام جمهوری اسلامی بوده است.

هرچند هرساله اسکناس های جدیدی طراحی می شود و گاهی طرح روی اسکناس‌ها هزینه بر است، اما طراحی یک طرح جدید و چاپ آن هزینه های خاص خود را به همراه دارد و معمولا در طول تاریخ بعد از انقلاب تغییر طرح اسکناس ها زمانی اتفاق افتاده است که ضرورتی ایجاب کرده است و یا اینکه آن طرح با یک طرح بسیار متعالی‌تر جایگزین شود.

باید دیدکه آیا تصاویر حیوانات متعالی تر از مشاهیر و بزرگان کشور هستند که طرح آنها جایگزین طرح فعلی شود؛ در حقیقت اسکناس های یک ملت نشانه فرهنگ اصیل آن ملت بوده؛ هرچند جایگاه حیوانات اصیل ایرانی مهم بوده اما مفاهیم فرهنگی غنی‌تر و والاتری در کشور وجود دارد که برای طرح اسکناس مناسب‌تر است.

از طرف دیگر می توان اشاره کرد که اولویت های زیست محیطی بسیاری در کشور وجود دارد و برای جلوگیری از انقراض حیوانات اصیل ملی راه های بهتر از چاپ تصاویر این حیوانات بر روی اسکناس وجود دارد.

چرا که با تکثیر عکس این جانوران نسل این جانوران زیاد نمی شود، به نظر می رسد سازمان محیط زیست به جای رسیدگی اساسی و روش های منطقی و ساده برای مبارزه با انقراض این حیوانات به سمت اقدامات شعاری و تبلیغاتی رفته است.

 از طرف دیگر مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان محیط زیست اولویت‌های محیط زیستی را مشخص کرده و گرم شدن هوای کره زمین، کمبود آب، پدیده زمین‌خواری و کوه خواری، فرسایش خاک، آلودگی هوا،‌ ریزگردها و غبار در استان های جنوبی، نبود سند ملّی برای مسائل محیط زیست و ... را مهم ترین مشکلات زیست محیطی کشور دانستند.

{$sepehr_album_27730}

منبع: شبکه اطلاع‌رسانی دانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    ایشون از فعالیت محیط زیستی فقط یه سری حرکت هایی که تو چشم باشه و مسئولیتش به عهده ی سازمان های دیگه س رو بلده اما دریغ از یه کار مهم برای بهبود آلودگی هوای کلان شهرها یا گردو خاک جنوب و غرب یا جلوگیری از سوختن جنگل ها
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    موافقم قشنگه
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    3 2
    ترویج فرهنگ مطلبی است که سایت مشرق نمی فهمد
  • کنگرزهتاب ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    واووووویلا !!!!!!
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    مردم خاك و سرب را با هم مي خورند
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    عکس دانشگاه رو بردارن عکس الاغ بزارن،
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    قرار که دولت آمریکا هم بجای عکس روی دلارهاش عکس جگوار وعکس بوفالوهاشونو .....بزنه باورتون میشه اونها
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    کجای دنیا عکس جک و جونورد روی مهمترین و در دسترس ترین اسناد مالی شون میذارن؟؟؟ آخه خنگا بیرین دلار آمریکا رو بررسی کنین از ابتدای تاریخ تشکیلشونو روش زدن تا تمام اهدافی که دارن... یه ذره اون مغزتونو از آکبندی بیرون بیارین
  • حبیب ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    سلام الان همه مشکلات زیست محیطی داخل کشور حل شد فقط مونده بود همین اصلا یه شبکه 24 رو هم اضافه کنید صبح تا شب یوزپلنگ نشون بده این نماد ایرانی رو !!!!!!!!
  • مجتبی ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    دیگه باید چند تا اسکناس بزارم تو آلبوم تا به فرزندانم نشون بدم که ما هم امثال آیت ا.... مدرس وامام خمینی وشهید فهمیده داشتیم که باعث بی خوابی غربی ها میشدند واقعا ما به کجا داریم میریم؟؟؟
  • جواد ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    خخخخخخخ
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    ما رو میخوان بی ریشه جلوه بدن
  • حبیب ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    ینی شورشو در آوردید ما این همه قهرمان داریم این کار ابتکار توهین محسوب میشه کشتن مارو با چارتا گربه به جای اینکارا جلوی شکارشون رو بگیرید پارک محافظت شده براشون درست کنید
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    دردم رو به کی بگم بجای عکس شهدای هسته ای چی دارن پیشنهاد میکنن
  • shadman ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    حقوق حیوانات حقوق حیوانات. این ادای غربیهاست که کنترین حقی برای ادما قایل نیستن و سیاسی بازی میکنن دست بردارین پولی که عکس امام داشت حالا حیوان بزارین این توهینه بخدا جور دیگه هم میشه از حقوقشون دفاع کرد
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    فکر کردن چون تحریمیم نمی فهمیم همه اینکارا از پیش برنامه ریزی شده برای سکولاریزه کردن مردم و حذف دین از زندگی ها
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    انگلیس با قحطی مصنوعی 12میلیون پهلوی ها 200 هزار صدام 300 هزار منافقین 17هزار صدها هزار نفر بخاطر مبارزه با تروریسم تکفیری آمریکایی و مبارزخ با مفاسد ناشی از ورود مواد مخدر در این کشور کشته شدن چرا عکس اونها را نمی زنید ؟ اهمیت اینها از این جانوران کمتر بوده؟ گناه این مقایسه زشت به گردن سیاست زده ترین مدیر کشور خانم م الف چرا عکس کشته شده های حمله موشکی آمریکا به هواپیمای مسافربری را نمی زنید؟ ننگتان باد
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    اتفاقا در صورت توافق با آمريكا ، طرح اسكناس چهارم ، به تصويب خواهد رسيد :-)
  • shadman ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    فردای که بگن تند روها و گروه فشار مانع ابتکار خانم ابتکار شدند!
  • سلمان ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    طرح چرخه سوخت هسته ای و حدیث حضرت رسول (صلوات الله علیه و آله اجمعین ) در مورد دستیابی ایرانیان به علم در ثریا رو از روی 5000 تومنی برداشتن حالا می خوان عکس سگ و شغال بزنن رو پول ملی یعنی خودشون شرم نمی کنن هر چند کسی که از مردم خوزستان در اون گرد و خاک خفه کننده تفقد نکرد و رفت از یه عده سگ باز دلجویی کرد
  • ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    بجای کارهای اساسی وزيربنايی درعرصه محيط زيست که مقام معظم رهبری نيز رئوس آن را مشخص کردند متاسفانه مسئولين محيط زيست فقط دنبال هيجانات رسانه ای وبازيهای سياسی در راستای منافع مالی وحزبی خودشان هستند
  • Ali ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    0 0
    سلام به نظر من اين فكر خوبيه مثل خيلى از كشور هايه ديگه ماننده نيجريه تانزانيا و خيلى از كشور هاى ديگر ماننده چين كه عكس پاندا رو پولشونه و استراليا كانگره و تانزانيا و نيجريه فيل ......... اما ما بايد واقعا به فكر يوز حيواناتى كه دارن نابود ميشن هستيم يا فقت داريم با اين كار خودمون رو گول ميزنيم يه سرى به سايت ها ديگه بزنيد مثل ويكى پديا ببين يوز ايرانى فقت يك قدم با انقراض فاصله داره زنگ خطر خيلى وقته روشن شده اما ما چرا بايد خودمون رو به كر بودن بزنيم لطفا يه فكر به حال يوز پلنگ بشه تا حصرت نخوريم مثل شير ايرانى و ببر مازندران حالا به فكر يوز باشيد ................

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس