کد خبر 428298
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱

آخرین ارزیابی‌ سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نشان می‌دهد که جنگ در سوریه به مرحله حساسی رسیده است اما سوال اساسی اینجاست که این نهاد در سوریه چه می‌کند؟

به گزارش مشرق، روزنامه واشنگتن پست در بررسی حضور سیا در سوریه آورده است: به گفته مقامات آمریکایی تاکنون سیا حدود 10 هزار شورشی را در سوریه آموزش داده و تجهیز کرده است با این حال این مقامات از حجم بودجه اختصاص داده شده به این عملیات حمایت کرده و می‌گویند این رقم بیشتر به پرداخت حقوق و ارائه تسلیحات اختصاص یافته و بخشی از هزینه‌های هنگفت تری است که عربستان، قطر و ترکیه تامین می‌کنند.

با این حال روشن است که بیشتر پول‌های سیا صرف کمپ‌های آموزشی مخالفان در اردن‌، جمع آوری اطلاعات برای کمک در عملیات شبه نظامیان و مدیریت شبکه‌های پشتیبانی، می‌شود.

در همین حال یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه با اشاره به حساسیت موضوع فعالیت سیا در سوریه می‌گوید: اسد به شدت در خطر است ممکن است برخی از سقوط اسد بگویند اما این پیش‌بینی‌ها به هیچ‌وجه نتیجه فعالیت‌های شبه‌نظامیان به اصطلاح میانه رو در میادین جنگ نیست.

در این میان این دولت آمریکا، پنتاگون و سیا هستند که به حمایت تمام قد ازمخالفان سوری پرداخته و در جبهه‌ای مشابه شبه نظامیان کمر به ریشه کن کردن دولت سوریه بسته‌اند. سوریه در این کارزار به حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی از مخالفان میانه رو پرداخته و از این گروه به عنوان بهترین گزینه‌ جایگزینی برای دولت اسد یاد می‌کند.

طی دو سال اخیر هدف ماموریت سیا در سوریه از سرنگونی دولت اسد به مقابله با گروه‌های افراطی چون متحدان القاعده مانند جبهه النصره و داعش تغییر کرده است. بسیاری معتقدند این گروه‌های تندرو هستند که در صورت کنار رفتن حکومت، قدرت را در دست خواهند گرفت. آنها با استناد به اقدامات ناکارآمد و ناکافی مخالفان تاکید می‌کنند که حمایت از این گروه‌ها به جایی نمی‌سد.

با گذشت بیش از سه سال از جنگ داخلی در سوریه، برنامه حمایتی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا هزینه‌ها و بودجه هنگفتی را به خود اختصاص داده‌ است. اکنون کنگره آمریکا در حال بررسی قطع یا کاهش بودجه این آژانس در سوریه است و می‌گوید مخالفان در زمین زدن اسد و رساندن آمریکا به هدفش ناتوان بوده‌اند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس