کد خبر 428219
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱

یک روزنامه عربی چاپ لندن در گزارشی خبر داد تروریست‌های داعش به زودی سودان را در خواهند نوردید و در این زمینه سیاست‌های حزبی که بر این کشور حکومت دارد سبب شده است فعالیت گروه‌های سلفی-جهادی نیز «مشروع» جلوه داده شود.

داعش در آستانه ورود به سودان

به گزارش مشرق، منابع آگاه خبر دادند که سرویس امنیتی سودان به تازگی یک هسته وابسته به داعش را در شهر «بورتسودان» این کشور بازداشت کرده است.

روزنامه فرامنطقه‌ای «العرب» چاپ لندن گزارش داد که این هسته متشکل از سه سودانی و اریتره‌ای بود و در منطقه «ترانزیت» بورتسودان بازداشت شدند.

شهر بورتسودان مرکز ولایت «البحر الاحمر» است که در شرق این کشور قرار دارد و یک شهر ساحلی است.

نیروهای امنیتی سودان این سه نفر را که باخود مواد منفجره داشتند، بازداشت کردند و برای بازجویی‌های بیشتر به «خارطوم» منتقل شدند.

در برهه اخیر خبرهایی منتشر شد که از پیوستن شمار زیادی از دانشگاهیان سودان به گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه و عراق حکایت داشت ولی دولت خارطوم این مسئله را نادیده ‌گرفت.

«سمیة أبو کشوة» وزیر آموزش عالی سودان در ماه می گذشته اعلام کرد که چند گروه ناشناس، از دانشجویان می‌خواستند که به گروهک تروریستی داعش بپیوندند و هشدار داد که این مسئله منحصر به دانشگاه نیست؛ بلکه گروه‌های دیگری از جامعه هستند که به داعش پیوستند.

گزارش‌های غربی نیز طی ماه‌های گذشته نشان داد که شمار سودانی‌هایی که به داعش پیوستند، رو به افزایش است.

روزنامه «آبزرور» انگلستان در مارس گذشته نیز اعلام کرد دانشجویانی که دارای گذرنامه انگلیسی و از خانواده های سودانی بودند و در دانشگاه‌های علوم پزشکی و تکنولوژی تحصیل کردند از طریق ترکیه به سوریه رفتند تا در بیمارستان‌هایی فعالیت کنند که در مناطق وابسته به داعش قرار دارند.

«حسبو عبدالرحمن» معاون رئیس جمهور سودان نیز در واکنش به این روزنامه انگلیسی تأکید کرد که «طرف‌های داخلی و خارجی و سرویس اطلاعات بین‌الملل در پسِ پدیده افراط‌گرایی در جوامع عربی و آفریقایی قرار دارند».

برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که به خاطر نبود نظارت بر مساجد و تصرف این مکان مقدس توسط مبلغین دارای تفکر سلفی-جهادی سودانی، این کشور نیز زمینه مساعدی دارد که تفکر تروریستی در این کشور رشد و نمو داشته باشد.

سودان در سال‌های اخیر شاهد ظهور و بروز چندین گروه ترویستی بود و در برابر دولت این کشور فعالیت می‌کرد؛ دولتی که هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداد.

شایان ذکر است که حزب کنگره ملی حاکم در سودان سبب شده است که به فعالیت چنین گروه‌هایی در این کشور «مشروعیت» می‌بخشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 1
    بزنن دهن عمرالبشیر نامرد رو سرویس کنن تا بفهمه نامردی و پشت کردن به هم پیمانی مثل ایران چیه !!
  • ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    1 0
    خاک بر سر عمر البشیر برو تو دامن وهابی های عربستان. بدبخت برات نقشه کشیدن مثل قذافی به جهنم بفرستند. این اول راه است.
  • فرهاد ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 1
    خاک عالم توسرعمرالبشیرنادان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس