کد خبر 428186
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱

به گفته تحلیلگران، هر تحولی که در مناطق کردنشین ترکیه صورت بگیرد، اوجالان تأثیر فراوانی در هدایت آن دارد و شاید رهبران پ.ک.ک بخواهند در برخی مسائل مانند روند صلح، راهنمایی‌های وی را نادیده بگیرند، اما پ.ک.ک بدون اوجالان هویتی از خود ندارد و از وی جدا نمی شود.

به گزارش مشرق،  دو سال قبل بعد از سه دهه نبرد مسلحانه میان حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) و دولت ترکیه، میان طرفین آتش‌بس اعلام شد و بعدازآن مسئله خلع سلاح پ.ک.ک در مقابل گردن نهادن دولت ترکیه به خواسته‌های کُردها ازجمله آموزش به زبان مادری مطرح شد که به گفته تحلیلگران سیاسی در همه این تلاش‌ها عبدالله اوجالان، رهبر زندانی پ.ک.ک پیش‌قدم بوده است. اما این روزها تحولی بزرگ‌تر در ترکیه اتفاق افتاد و آن راه یافتن یک حزب متمایل به کردها به نام حزب دموکراتیک خلق‌ها به پارلمان ترکیه برای اولین بار در تاریخ سیاسی ترکیه و کسب 80 کرسی از 550 کرسی پارلمان این کشور بود.

 اینترنشنال بیزنس تایمز دراین‌باره نوشت: این پیروزی کردهای ترکیه در صحنه سیاسی کشور، فعلاً وضعیت اوجالان و روند صلح میان پ.ک.ک و دولت ترکیه را معلق کرده است زیرا اردوغان، رهبر پیشین حزب حاکم عدالت و توسعه و رییس‌جمهور کنونی این کشور خطابه‌های تندی علیه کردها ایراد کرده و به این زودی احتمال نمی‌رود حزب کُردگرای دموکراتیک خلق‌ها با حزب حاکم برای تشکیل دولت ائتلاف کنند.

ولادیمیر ویلگنبرگ، کارشناس مسائل کردها در موسسه جیمز تاون واشنگتن به این سایت خبری گفته است به نظر نمی‌رسد روند صلح مانند گذشته به‌پیش برود و به دلیل اینکه احتمال تشکیل به‌موقع دولت جدید در ترکیه وجود ندارد، ممکن است در ترکیه شاهد بی‌ثباتی بیشتری باشیم.

اگه سکچین، تحلیلگر مسائل کردها در موسسه IHS لندن معتقد است عبدالله اوجالان قدرت تشخیص و هدایت احساسات جامعه کُرد ترکیه را دارد و یکی از دلایل پیش‌قدم شدن وی برای برقراری صلح در ترکیه این بود که وی تشخیص داد که مردم از جنگ خسته شده بودند.

وی معتقد است اوجالان در پیش بردن صلح نفع شخصی هم داشت اما مشوقی برای رهبران رده پایین پ.ک.ک در روند صلح وجود ندارد زیرا آن‌ها نمی‌خواهند موقعیت خود را در صورت به ثمر رسیدن مذاکرات صلح و به دنبال آن خلع سلاح پ.ک.ک از دست بدهند.

این کارشناس مسائل ترکیه می‌گوید هنوز مشخص نیست سرنوشت جنگجویان و رهبران پ.ک.ک بعد از خلع سلاح چه خواهد بود. آن‌ها می‌خواهند آینده خود را قبل از خلع سلاح تضمین کنند. چون اگر پ.ک.ک خلع سلاح شود، دیگر بازگشتی به وضعیت قبل وجود ندارد.

ویلگنبرگ می‌گوید نسل جوان‌تر کردهای ترکیه خواستار ایجاد اصلاحات وسیع است و اگر حزب دموکراتیک خلق‌ها که اکنون به پارلمان راه‌یافته نتواند وضعیت کردها را بهبود بخشد، این حزب نمی‌تواند مانع پناه بردن این قشر جوان به پ.ک.ک به‌عنوان یک راه‌حل شود.

بااین‌حال وی معتقد است احتمال بروز درگیری شدید میان دولت ترکیه و پ.ک.ک مانند گذشته به نظر نمی‌رسد اما شاید شاهد برخی تنش‌ها و درگیری‌های کوچک باشیم.

وی با اشاره به اینکه عبدالله اوجالان خیزش کردها را هم در ترکیه و هم در سوریه تعریف و هدایت می‌کند افزود: پ.ک.ک هیچ‌گاه اوجالان را ترک نمی‌کند زیرا در این صورت ایدئولوژی آن‌ها از هم جدا خواهد افتاد. ممکن است رهبران فعلی پ.ک.ک توصیه‌های اوجالان را که در زندان ایراد می‌کند،  به کار نبندند اما آن‌ها از اوجالان جدا نخواهند شد.

منبع: کردپرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • دیده بان ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    صلح با اردوغان شکست خورده دیگه اهمیت نداره.
  • دیده بان ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    1 0
    صلح با اردوغان شکست خورده دیگه اهمیت نداره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس