انتشار خبر کشف پیکر ۱۷۵ شهید غواص و خط شکن، بهانه‌ای برای مرور حماسه‌های غواصان شده است .این بار تماشای نقش غواص‌ها ، زاویه دید را تغییر داده است و چشمان مخاطب را مضطرب و نگران به دنبال سرنوشت غواصان شهید در جریان یک فیلم می‌کشاند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، انتشار خبر کشف پیکر 175 شهید غواص و خط شکن، بهانه‌ای برای مرور حماسه‌های غواصان هشت سال دفاع مقدس شده که این روزها طرفداران بسیاری در میان عموم مردم پیدا کرده‌اند.

روز گذشته پخش فیلم سینمایی «افق» به همین مناسبت از سیمای جمهوری اسلامی، مخاطبان را با نگاه متفاوت تر و جدیدتری به پای تلویزیون کشاند. این فیلم به کارگردانی و نویسندگی رسول ملاقلی پور محصول سال 1367 که به تشریح عملیات غیورمردان نیروی دریایی و غواصان حماسه ساز دفاع مقدس در تصرف اسکله الامیه عراق می‌پردازد.

در ماجرای این فیلم گروهی از غواصان بسیج و سپاه پاسداران برای انهدام سکوی الامیه تجهیز می‌شوند؛ رزمنده‌ای به نام نصرت به تنهایی به مأموریت شناسایی و عکس برداری از اسکله می رود و در این بین همرزم او، احمد، که می‌داند نصرت بیمار است به دنبال او روان می‌شود. آن‌ها به محاصره دشمن در می آیند و احمد نصرت را فراری می دهد ولی خود دستگیر و کشته می شود؛ در نهایت با اطلاعاتی که نصرت در اختیار رزمندگان قرار می دهد‌، اسکله الامیه منهدم می‌شود.

هرچند این فیلم خوش ساخت بارها از شبکه‌های مختلف سیما به مناسبت‌های مختلفی همچون هفته دفاع مقدس پخش شده است. اما این بار تماشای نقش غواص‌ها در آن، زاویه دید مخاطب را تغییر داده است و چشمان مخاطب را مضطرب و نگران به دنبال سرنوشت غواصان شهید در جریان فیلم می‌کشاند. کسانی که به منظور عملیات شناسایی بارها تا اطراف اسکله می‌روند و برمی‌گردند. برخی از آنان به شهادت می‌رسند، برخی مفقود و برخی نیز مجروح می‌شوند. بازخورد تماشای این فیلم با یاد 175 غواص و خط شکن شهید در صفحات مجازی و شبکه‌های اجتماعی از استقبال مردم نسبت به پخش آن خبر می‌دهد.

ماجرای تصرف اسکله الامیه در دوران دفاع مقدس یکی از موفقیتهای چشم گیر غواصان دریادل است. در عملیات کربلای3 براساس طرح مانور عملیات، دو ناو تیپ کوثر و امیرالمومنین (ع) باید دهانه خور عبدالله را برای جلوگیری از پشتیبانی نیروهای دشمن مستقر روی اسکله ها مسدود می‌کردند. نیروهای غواص لشکر امام حسین(ع) نیز توسط قایق به نقطه رهایی انتقال می‌یافتند و سپس با تاریک شدن آسمان، از سه محور به سوی اسکله العمیه روانه شده و آن را تصرف می کردند. آن گاه، نیروهای سوار بر شناور وارد عملیات شده و روی اسکله مستقر می شدند. در صورت امکان، اسکله البکر نیز باید مورد هجوم قرار می گرفت.

در این عملیات حدود ساعت 21 مورخ 10/6/1365 نیروهای غواص به سمت هدف حرکت کردند؛ ولی به دلیل مشکلاتی همچون مغایرت جهت وزش باد با جهت حرکت غواص ها، قطع تماس آنان با فرماندهی و نیروهای پشتیبانی و ... موجب تاخیر در رسیدن به هدف تعیین شده، شد. حدود ساعت 4 بامداد نیروهای غواص محور راست موفق شدند به سمت چپ اسکله الامیه رسیده و خود را به بالای اسکله و روی پَد هلی کوپتر برسانند و با محرز شدن درگیری روی اسکله، رمز عملیات(حسبناالله و نعم الوکیل) توسط فرماندهی قرارگاه قرائت شد. نیروها به سرعت عملیات پاکسازی پَد و آماده کردن محل برای ورود دیگر نیروها را انجام دهند.

در ساعت 05:30 یکی از گروهان‌های سوار شناور به اسکله رسید و متقابلاً دشمن نیز که سمت راست اسکله را در اختیار داشت، به سوی قایق های این گروهان شلیک کرد و همین امر موجب شد فشار وارد بر غواص های مستقر در اسکله کاهش یابد. با روشن شدن آسمان، نیروهای غواص محورهای دیگر موقعیت خود را یافته و به طرف اسکله حرکت کردند. به این ترتیب، حدود ساعت 8 صبح اسکله الامیه به طور کامل به تصرف درآمد. سپس، اسکله البکر مطابق طرح به آتش کشیده شد.

در فیلم سینمایی افق بازیگرانی همچون جهانبخش سلطانی، سید جواد هاشمی، مهرزاد نوشیروانی، علی داروبیان، حمید صالحین، حبیب الله حیدری، حیدر خان بابایی، سید علی سجادی حسینی، رضا قلی پور، فرهنگ حسینی، اکبر محمدی و اکبر شیرازی در به ایفای نقش پرداخته اند. مسعود کرامتی و کاظم شهبازی نیز در افق سینمایی دستیار مرحوم ملاقلی پور بوده اند؛ همچنین محمدرضا علیقلی آهنگساز نام آشنای کشورمان موسیقی این فیلم را ساخته است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس