دبکا فایل نوشت: فرمانده نیروی هوایی عربستان سعودی در حمله شورشیان حوثی (جنبش انصارالله) با موشک اسکاد به یک پایگاه هوایی سعودی، کشته شد.

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی دبکافایل که وابسته به سرویس‌های اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی است، روز شنبه در گزارشی ویژه نوشت: منابع ما گزارش دادند که ژنرال محمد بن احمد الشعلان، فرمانده نیروی هوایی عربستان سعودی، در حمله شورشیان حوثی با موشک‌های اسکاد به پایگاه هوایی ملک خالد در منطقه مرزی خمیس مشیط که در بخش عسیر در جنوب غربی عربستان سعودی واقع است، کشته شده است.

این حمله در 6 ژوئن (یک هفته پیش) انجام شده بود، اما عربستان سعودی مرگ این فرمانده را تا 10 ژوئن مخفی نگه داشته بود. این بزرگترین پایگاه هوایی عربستان سعودی است و نیروی هوایی این کشور طی دو و نیم ماه گذشته حملات هوایی خود به یمن را از همین پایگاه هوایی انجام می داده است. حوثی‌ها تحت حمایت ایران و همچنین متحدان خود از ارتش یمن و قبایل محلیِ یمنی قرار دارند. عملیات توفان قاطعیت عربستان سعودی که برای پایان دادن به شورش حوثی‌ها آغاز شده است، تاکنون بیش از 2000 کشته در یمن برجا گذاشته است، که برخی از آنان را غیرنظامیان، از جمله زنان و کودکان، تشکیل می‌دهند.

شایان ذکر است که عربستان سعودی حتی در 10 ژوئن که مرگ این فرمانده را طی بیانیه‌ای سه خطی و بسیار کوتاه اعلام کرده بود، باعث شد سؤال‌های بیشتری در این رابطه مطرح شود. علت آن این بود که عربستان سعودی در بیانیه خود مدعی شده بود که ژنرال شعلان طی سفری کاری در خارج از عربستان سعودی، بر اثر حمله قبلی (به مرگ طبیعی) درگذشته است. در بیانیه دولت عربستان سعودی به ماهیت، مقصد یا هدف سفر خارجی شعلان هیچ اشاره‌ای نشده و حتی زمان برگزاری مراسم خاکسپاری وی نیز اعلام نشده است.

منابع نظامی دبکافایل گفتند: حمله حوثی‌ها با موشک‌های اسکاد به پایگاه یاد شده‌ی عربستان سعودی، برای سعودی‌ها کاملاً غافلگیرکننده بود. تنها واکنشی که در آن پایگاهِ هوایی نشان داده شد از سوی آمریکایی‌ها بود که سامانه ضدموشکی پاتریوت را کنترل و هدایت می‌کردند. آنان توانستند با استفاده از سامانه پاتریوت، فقط سه فروند از پانزده فروند موشک اسکاد را که حوثی‌ها به سمت این پایگاه پرتاب کرده بودند، در هوا منهدم کنند.

گزارش مشرق از حمله موشکی انصار الله به پایگاه های سعودی


آمریکایی‌ها به غیر از سامانه پاتریوت، پهپادهایی را نیز در این پایگاه هوایی مستقر کرده‌اند که قبلاً برای مقابله با القاعده در یمن از آن استفاده می‌کردند، اما آمریکا اکنون از همان پهپادها برای گشت‌زنی بر فراز مواضع حوثی‌ها به منظور جمع‌آوری و انتقال اطلاعات به نیروی هوایی عربستان سعودی در رابطه با تحرکات، مواضع و اهداف حوثی‌ها که باید مورد حمله هوایی قرار گیرند، استفاده می‌کند.

منابع نظامی دبکافایل تأکید کردند: شکی نیست که حمله دقیق موشکاهای اسکادِ حوثی‌ها به پایگاه عربستان سعودی با کمک‌های اطلاعاتی ایرانیان - به خصوص در مورد حضور ژنرال شعلان و دستیارانش در روز حمله در این پایگاه هوایی - صورت گرفته است. حوثی‌ها با اطلاعاتی که (به ادعای دبکافایل) از ایران به دست آورده بودند، حمله موشکی خود را رأس ساعت 3 بامداد به مجتمع‌های مسکونی (که ژنرال شعلان در آن اسکان داده شده بود) و همچنین آشیانه‌های هواپیماها در این پایگاه هوایی انجام دادند. این مسئله که به مثابه تشدید جنگ یمن تلقی می‌شود، ممکن است عملاً باعث پیچیده‌تر شدن مناسبات میان آمریکا و ایران شود، یا دست‌کم بر آن تأثیرگذار باشد.

احتمالاً علت مخفی‌کاری عربستان سعودی در رابطه با کشته شدن ژنرال شعلان، ممانعت از تضعیف روحیه سربازان این کشور که در عملیات یمن شرکت دارند، بوده است. دولت اوباما نیز تلاش داشت این حمله و کشته شدن ژنرال یاد شده‌ی عربستان سعودی را مخفی نگه دارد تا مبادا گفتگوهای هسته‌ای با ایران، که سررسید آن 30 ژوئن اعلام شده و این روزها وارد مراحل نهایی خود شده است، را به مخاطره نیاندازد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مجتبی ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    وما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی...
  • محمد رضا ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    اگر دست من بود موشکهای شهاب 3 و سجیل و خلیج فارس رو هم به برادران مسلمان یمنی می دادم تا در مقابل فرزندان شیطان به جهاد و مقاومت ادامه دهند.
  • حمید ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    احسنت .به این میگن ضربه کاری .این روح جوانمردی در شیعه است که در نبرد کاری به زنان و کودکان بیگناه ندارد و تیر را با دقت درست در قلب دشمن میزند.
  • ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    فقط سه فروند از پانزده فروند موشک اسکاد را که حوثی‌ها به سمت این پایگاه پرتاب کرده بودند، در هوا منهدم کنند. Khob be in gozaresh Debka tavajo karidi,, ke be zaban be zabani daran migan ke defaa zed moshaki,, ke inham dar moredsh tabligh mikonan dar mogha bel shalik hamzaman chand 10 moshak faghed karamdi lazem mibashad..
  • ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    عزیزان من اخبارتون خیلی مستدل نیست ، اگه راست میگید 2 نقطه اثابت موشک ها رو نشون بدید ، توان یمن در پرتاب 15 موشک نیست با این همه شناسایی که از پایگاه شون که مشه
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    اگر خبر رد شدن موشكهاي اسكاد از سد پاتريوت صحيح باشه بسيار مسرت بخش هستش چونكه موشكها اسكاد كه با سوخت مايع پرتاب ميشوند سرعت كمتري نسبت به موشكهاي سوخت جامد ايراني دارند در ضمن موشكهاي قديمي اسكاد توان مانور كردن هم ندارند وخط سير آنها قابل تشخيص هستش در عوض ايران داري موشكهايي با قدرت مانور خوب و همچنين سطح مقطع راداري پائين هستش واين يعني زمان شناسائي موشك بسيار بالا ميره و عملا ً سيستم پاتريوت قدرت درگيري با موشكهاي ايراني را ندارند فاكتورهايي مهم ديگه قيمت تمام شده موشكها پاتريوت هستش كه براي يك هدف بايد دو شليك انجام بده و با ضريب خطاي هفتاد درصد طبق آمار فوق ظرف مدت يك ماه پدافند هوايي عربستان ورشكسته خواهد شد چون شليك يك فروند پاتريوت براي عربستاني كه حتي اپراتور رادارهايش آمريكايي هستند بالاي يك ميليون دلار هزينه داره حال فرض كنيم صد فروند موشك سجيل ايراني با هزينه تقريبي پانصد ميليون تومان به سوي عربستان شليك بشه در صورت كشندگي ١٠٠درصدي پاتريوت عربستان بايد چيزي حدود دويست ميليون دلار هزينه كنه تا تمام موشكهاي ايراني را (بافرض تقريبا ً محال ) قبل از برخورد به هدف نابود كنه اما اگر يك فروند از صد فروند موشك ايراني داري سيستم آشيانه ياب تشعشع راداري نظير موشك هرمز باشه كه داراي قدرت مانور فراوان نيز هست ودر ضمن جستجو گر آن موشك را به سمت آنتن راداري كه رو آن قفل شد هدايت ميكنه دو ستان آمريكايي بايد رادار خود را خاموش كنند و يه پناه گاه تشريف ببرند واين يعني پايگاه ياشهر بي دفاع در برابر حمله موشكي حال با توجه به درصد خطاي بالاي سيستم پاتريوت و برخورداري موشكهاي ايراني از سيستم ضد تشعشع عربستان بايد چيزي بيش از چهار صد موشك پاتريوت براي نابودي صد فروند موشك ايراني شليك كنه كه عملا ً اين كشور اين تعداد باطري موشك براي يك نقطه و حتي يك شهر در اختيار نداره و به همين علت هستش كه نميتونه با ايران سرشاخ بشه اما از طرفي داري يكي از بزرگترين نيروهاي هوايي دنيا هستش كه اين مسئله كار را براي پدافند هوايي ايران سخت خواهد كرد .
  • ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    شکر
  • صاعقه ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    فقط3موشک منهدم شده.ههههههههه.این کارشناساشون خب میگفتن این پاترویوتpac3 و نمیدونم خطایی نداره و ساخت سال 2012 و.... پس همش بولوف بود.فک کنم اینم مثل جنگنده هاشون الکیه.
  • ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    واقعا
  • ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    فکر کنم از صدای موشک ترسیده و غالب تهی کرده است
  • ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    100 فروند بالستیک سوخت جامد سجیل-2 با قیمت 500 میلیون تومان؟!!!!
  • ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    مدعی خواست که از بیخ کند ریشه ما غافل از آنکه خدا هست در اندیشه ما
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    مثل سپر موشکی کشککی ایه
  • ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    به دبکا فایل خیلی سلام برسون بگو تا باشه از این شورشیا باشه. آقا منم شورشی!
  • ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    این که خوبه! این پاتریوت (که در انگلیسی به معنای وطن پرسته) که انقد پزشو میدن، همونه که تو اوج تنش اردوغان در برابر ایران و سوریه،ترکیه گذاشتش لب مرزهای شرقیش. الکی مثلا ما رو بترسونه. و من نمیدوونم این چه اسمیه رو این موشکهاشون گذاشتن که از آمریکا تا ترکیه و عربستان و رژیم اشغالگر قدس، همه رو شامل میشه
  • محسن از اصفهان ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    جالبه در تمام قسمت های گزارش سعی شده ایران مسبب اصلی معرفی بشه و نیروهای انقلابی حوثی و انصارالله که در کشور خودشان یمن حضور دارند به عنوان شورشی معرفی می کند و عربستان را به عنوان نیروی سرکوبگر شورش و این یعنی برای مردم دنیا اینطور وانمود می کنند که یمن جزئی از عربستان سعدی می باشد و حکومت آل سعود هرکاری می تواند در آنجا انجام دهد.
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    داداش کمکها فعلا مستشاریه، می فهمی مستشاری!
  • علی ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    از این نظر و دو پاسخ دوتاتون از برادرا هستیم یکیتون اسراییلی حالارو کنین بیبینم شیطونا
  • ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    از شیطنت اسرائیلی هاست. اگر اصل خبر هم صحت داشته باشه، که احتمال داره، کشیدن تحلیل ها به این سمت که ایران عامل این قتل است، بدنبال این هدف است که عربستان به انتقام گیری از ایران فکر کند و بعدش دنیا به کام جهود صهیونیست! چقدر عشق می کنن وقتی ایران و عربستان با هم بجنگن. کور خوندی احمق!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس