
به گزارش مشرق ، محمدجعفرمحمدزاده در گفتگو با خبرنگار مهر، با تائيد افزايش هزينههاي توزيع مطبوعات پس از افزايش هزينههاي سوخت در ناوگان حمل و نقل هوايي، ريلي و زميني کشور گفت: بايد دو اقدام اساسي در اين زمينه انجام شود؛ يکي اينکه راههايي جديد براي توزيع آسانتر مطبوعات پيدا کنيم؛ در همين راستا ما در حال راهاندازي سامانه اشتراک تخصصي نشريات هستيم.
سامانه اشتراک تخصصي نشريات بخشي از مشکلات توزيع را حل ميکند
وي در توضيح بيشتر جزئيات اين سامانه تاکيد کرد: سامانه مذکور اين امکان را ميدهد که خريد مطبوعات تخصصي به صورت اينترنتي انجام شود و در صورت خريد اينترنتي اين قبيل نشريات، ما هم بخشي از هزينههاي نشريات را تقبل ميکنيم.
معاون مطبوعاتي وزير ارشاد گفت: ما حاضريم تا 50 درصد اين هزينهها را به عنوان يارانه به مديران مطبوعات پرداخت کنيم و به اين ترتيب، بخشي از مشکلات توزيع مطبوعات تخصصي هم حل خواهد شد.
محمدزاده ادامه داد: اگر سامانه اشتراک نشريات تخصصي راهاندازي و اجرايي شود، بخشي از موانع موجود سر راه توزيع اين قبيل نشريات برطرف ميشود، چرا که ما بيش از 1000 نشريه تخصصي داريم و اگر دسترسي مردم را به اين تعداد از نشريات تسهيل کنيم، حداقل بخشي از مشکل توزيع حل شده است.
معان مطبوعاتي وزير ارشاد همچنين با اشاره به افزايش تعرفههاي پُستي توزيع مطبوعات در روزهاي اخير گفت: با توجه به اجراي طرح هدفمندي يارانهها و مشکلات مطبوعات ناشي از افزايش هزينهها، پيشنهادهايي را به مسئولان مربوطه در پُست ارائه کردهايم و اميدواريم راه حلي براي اين مسئله هم بيابيم.
وي در عين حال گفت: البته بايد دوستان مسئول در پُست هم که الان ديگر به يک شرکت خصوصي تبديل شده است، با ما همکاري داشته باشند؛ چرا که اين مسئله تنها به دست ما حل نميشود و فقط بايد کار جمعي براي آن صورت گيرد.
محمدزاده همچنين ابراز اميدواري کرد، با مذاکراتي که با مسئولان پُست صورت خواهد گرفت، تعرفههاي توزيع مطبوعات افزايش پيدا نکند و روال سابق برگردد.
قاضيزاده: دامپينگ قيمت، هزينههاي زيادي را به رسانهها تحميل کرده است
از سوي ديگر، مديرکل مطبوعات و خبرگزاريهاي داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره علل افزايش هزينههاي توزيع مطبوعات در کشور گفت: در حال حاضر دو اتفاق در حال رخ دادن است؛ يکي اينکه بعضي از شرکتهاي توزيع، در حال بالا بردن هزينههاي توزيع نشريات تا 40 و حتي 45 درصد قيمت پشت جلد هستند.
احسان قاضيزاده تاکيد کرد: اين اقدام باعث تحميل هزينههاي زيادي به رسانهها ميشود.
وي افزود: از طرف ديگر بعضي از جريانات قدرتمند رسانهاي که عقبههايي هم دارند، دامپينگ قيمت ميکنند؛ يعني نشريهاي را که ارزش تمام شده آن 1500 يا 2000 تومان باشد، 900 تومان ميفروشند!
مديرکل مطبوعات و خبرگزاريهاي داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: اين دامپينگ قيمت منجر به ورشکستگي رسانههاي رقيب اين جريانات قدرت ميشود.
وي گفت: در حال حاضر ما سرگرم بررسي اين دو اتفاق مهم در زمينه توزيع مطبوعات در کشور هستيم و اميدواريم بتوانيم با تعامل با شرکتهاي توزيع نشريات و روزنامهها، افزايش هزينهها را کنترل کنيم و از سوي ديگر سياست معطوف به کاهش قيمت با هدف حذف رقبا را مهار کنيم.
اين مقام مسئول در معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اجراي اين سياستها را از سوي وزارتخانه متبوعش گامي مهم در ايجاد يک فضاي رسانهاي متنوع که در آن شريات قدرتي تقريباً متعادل دارند، عنوان کرد.
قاضيزاده همچنين با تائيد افزايش تعرفههاي پستي را براي توزيع نشريات گفت: آنطور که من هم شنيدهام از دو روز پيش (6 ارديبهشت) هزينههاي پست براي توزيع مطبوعات در تهران تا 10 برابر و در شهرستانها تا 6 برابر افزايش پيدا کرده است.
مديرکل مطبوعات و خبرگزاريهاي داخلي وزارت ارشاد در عين حال از مذاکره با مسئولان پُست در اين خصوص خبر داد و تاکيد کرد: اساساً پُست براي توزيع مطبوعات، يارانه دريافت ميکند و اين جزو بودجه مصوب اين شرکت خصوصي است. تا جايي هم که من اطلاع دارم اين يارانه تا اين لحظه قطع نشده است.