کد خبر 427785
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳

لیگ برتر پانزدهم از چندی دیگر شروع خواهد شد اما کمتر تیمی در لیگ برتر است که ثباتی در بحث فنی یا مدیریتی داشته باشد و با این روند مشخص نیست چه شرایطی انتظار ۱۶ تیم لیگ برتری را در دوره بعدی مسابقات خواهد کشید.

به گزارش مشرق،‌ لیگ چهاردهم در حالی به پایان رسید که از نیم فصل دوم زمزمه هایی مبنی بر مشکلات مالی باشگاه‌های مختلف شنیده می‌شد‌. این مشکلات اکثر تیم های لیگ برتر را در بر گرفت؛ حتی در مقطعی نفت تهران به دلیل همین مشکلات مالی در سفر به ازبکستان با مشکل مواجه شد. تا پایان فصل سرخابی‌های پایتخت از بی پولی گفتند و گفتند و گفتند و اما لیگ در نهایت به پایان رسید.

لیگ تمام شد اما هنوز مشکلات مالی باشگاه ها به قوت خود باقی است و همین مشکلات بسیاری از تیم ها را برای لیگ آینده دچار تردید هایی کرده است . شاید باید دیگر فوتبال را از بین ورزش های پول ساز جدا کرد چون بحران شدید مالی این ورزش را در پی گرفته است .

 وضعیت نامشخص پخش تلویزیونی و تبلیغات دور زمین

 سال قبل در همین زمان ها بود که تاج و کفاشیان از قراردادی 170 میلیارد با یک شرکت برای دوفصل خبر دادند که اهالی فوتبال با استناد به این قرارداد شرایط مالی باشگاه های خود را مطلوب عنوان می کردند . در کنار این قراداد حق پخش تلویزیونی هم این تصور را می رساند که منابع مالی که سازمان لیگ با آن باشگاه ها را تامین خواهد کرد دغدغه مالی باشگاه ها را به حداقل می رساند اما همه این ارقام و منابع رویایی بیش نبودند.

 فدراسیون خیلی زود با صدا و سیما به اختلاف رسید و پول پخش تلویزیونی در این اختلافات  آنطور که باشگاه ها تصور می کردند به فوتبال نرسید. شرکت که تبلیغات محیطی را بر عهده داشت طبق خبر های عنوان شده تمام و کمال به تعهدات خود عمل نکرد تا باشگاه ها برای حل مشکلات مالی خود به منابع خود اکتفا کند.

 معضل پرداخت ها

 در حالی لیگ برتر به پایان رسیده است که هنوز هیچ باشگاهی در لیگ به طور کامل با بازیکنان خود تسویه حساب نکرده است. این مثال حتی  برای باشگاه هایی صدق می کند که نتایج خوبی در لیگ به دست آورده اند اما در بیشتر باشگاه های لیگ برتر پرداختی ها به بازیکنان به 50 درصد قرارداد ها می رسد که هنوز باشگاه ها مستلزم این هستند که با پرداخت 50 درصد  دیگر با بازیکنان و عوامل خود تسویه کنند که عمدتا منابعی برای پرداخت وجود ندارد . برخی ها عنوان می کنند که میانگین  پرداختی های قراردادهای لیگ برتر درمجمع 16 تیم به 40 درصد کل رقم قراردادهای به امضا رسیده نیست .

 سپاهان همچنان ثروتمند و البته قدرتمند

 سپاهان در لیگ ایران شرایط بایرن در آلمان؛ چلسی در انگلیس یا رئال مادرید در اسپانیا را دارد که همیشه در شرایط مطلوبی به سر می برند. سپاهان در فضایی متفاوت از شرایط کنونی فوتبال ایران قراردارد و آنها مسیر و مدیریت خود را دارند و به راحتی برای فصل بعد برنامه ریزی می کنند. به همین دلیل است اکنون اکثر بازیکنان تمایل به حضور در این تیم را دارند. سپاهان البته کار سختی امسال خواهد داشت اما با حضور حسین فرکی خیال هواداران این تیم درباره موضوع کاردفنی راحت است اما شایعاتی مبنی برای برخی تغییرات در بدنه مدیریتی این باشگاه به گوش می‌رسد.

 

 تراکتورسازی با سربازانش می‌آید

تراکتورسازی برای فصل آینده دغدغه چندان مالی نخواهد داشت. آنها با بازیکنان سربازی که در اختیار دارند می تواند بدون منابع مالی زیادی تیمی خوب داشته باشند. آنها برای جذب چند ستاره و حفظ ستاره هایی چون ادینهو سختی چندانی ندارند زیرا چند ستاره ها به عنوان سرباز مجانی در اختیار دارند. دغدغه بزرگ این تیم باشگاه اکنون وضعیت کادرفنی است که می تواند هزینه سنگینی روی دست باشگاه بگذارد، اما تراکتورسازی از پس این هزینه بر می آید.

 

 نفت ارزان اما با استراتژی

 آنها هیچ وقت باشگاه گرانی نبودند و هیچ گاه وارد بازار خرید های بزرگ نشده اند. آنها استراتژی خودشان را دارند و فلسفه آنها حفظ نفرات خودی  و اضافه کردن چند بازیکن جوان است اما امسال با اتمام قرارداد چند بازیکن کلیدی باید دید استراتژی این باشگاه چیست . هنوز 30 - 40 درصد از قرارداد بازیکنان هم پرداخت نشده است.

 

 ذوب‌آهن همسایه پولدارها

کارخانه ذوب آهن از مدیریت فوتبالی برخودار است که علاقه اش را زمانی که در مس بود نشان داد. در کنار او سعید آذری هم راه و روش مدیریت در فوتبال را می داند . همسایه ثروتمند ترین تیم لیگ هم شرایط بد مالی ندارد و آنها از جمله تیم های متمول لیگ به حساب می آیند . این تیم با هدایت یحیی گل محمدی و با اعتمادی که مدیران این تیم به وی کردند توانست قهرمان جام حذفی شود.

 

 فولاد هم طعم بحران را چشید

فولادی‌ها تا به حال بحرانی نداشته اند و بی سرو صدا اما موفق به کار خود ادامه می دادند اما اکنون خبرهایی می رسد که فولاد هم با مشکلات مالی مواجه خواهد شد . استعفای مدیرعامل این باشگاه بی ربط به این مشکلات مالی نیست .گفته می شود بودجه این تیم قرار است کم شود و اگر این اتفاق رخ دهد باید دید اداره این تیم در آینده چگونه خواهد بود.

 

 استقلالی بحرانی و بی تکلیف

 روزهای عجیبی در انتظار آبی پوشان است . این باشگاه هنوز هیچ یک از شرایط ثبات یک باشگاه را ندارد . سرمربی مشخص نیست و گفته می شود مدیریت این باشگاه هم در حال تغییر است . اما از همه مهم تر منابع مالی استقلال برای فصل بعد هم مشخص نیست . استقلال برای بهتر شدن به منابع مالی گسترده ای نیاز دارد تا هزینه کادرفنی جدید و تغییرات گسترده بازیکنان را بدهد . به این نیاز های مالی تعهدات فصل گذشته استقلال هم باید اضافه کرد که رقمی نجومی است . استقلال یکی از تیم های گران فصل قبل بود اما پرداختی آنچنانی نداشت. این موارد را باید در کنار عدم ثبات مدیریتی و فنی استقلال قرار داد؛ اتفاقی که گریبان دیگر تیم تهرانی یعنی پرسپولیس را هم گرفته است. در حالی که بارها ثابت شده ثبات می تواند موفقیت با خود به همراه داشته باشد اما مشخص نیست چه تفکری باعث شده سرخابی‌ها که روزگاری حرف اول را در فوتبال ایران می‌زدند این همه با عدم ثبات مدیریتی و فنی روبرو شوند و جالب اینجاست که با تغییرات دولت‌ها هم این عدم ثبات کماکان ادامه دارد!

سایپا با جلالی ادامه می‌دهد

یکی از باشگاه هایی که درصد کمی از تعهدات سال قبل خود را به بازیکنان پرداخت کرده است همین تیم خودروسازان است . آنها تا 60 درصد هم به بازیکنان خود تعهد پرداخت دارند و بسیاری از تعهدات فصل قبل هنوز باقی مانده است . گفته می شود سایپا با کادرفنی قبلی اش یعنی مجید جلالی به لیگ پانزدهم وارد خواهد شد.

 

 پرسپولیس و یک کشتی به گِل نشسته

 روزهای سختی در انتظار پرسپولیس خواهد بود . این باشگاه هنوز پرداختی به برانکو نداشته و او با ناراحتی ایران را ترک کرد . بخشی عمده ای از رقم قراردادها باقی مانده که بازیکنان را برای تمدید قرارداد در صورت تسویه نکردن به پای مذاکره نمی کشاند . برای خریدهای جدید هم نیاز مالی بحث اول است تا در رقابت عقب نماند . در کنار همه این مسائل که وابسته به منابع مالی است شکایت 7 میلیاردی ژوزه ؛ آرفی و... را هم با حکم فیفاست اضافه کنید. سرخپوشان البته فعلا توانسته‌اند با سیدجلال حسینی به توافقات ضمنی دست یابند و این احتمال وجود دارد که او اولین خرید پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات باشد. پرسپولیسی ها مشکل دیگری هم دارند. اینکه هنوز وضعیت مدیریتی این باشگاه مشخص نیست و این در حالی است که بازیکنان مد نظر سرخپوشان نمی دانند با چه مدیری باید مذاکره کنند. هر روز صحبت از تغییرات مدیریتی در این باشگاه به گوش می رسد و گفته می شود صدای پای امیر عابدینی هم می آید. موضوع واگذاری پرسپولیس و حتی استقلال هم یک اتفاق و نمایش ویژه بود! در حالی که خیلی‌ها از قبل می‌گفتند موضوع واگذاری یک موضوع نمایشی است اما در عمل این مسئله ثابت شد تا همه اهالی فوتبال در یک دوره برای 4 مزایده سرکار بروند! البته بحث واگذاری برای استقلال و پرسپولیس و حدود 50 میلیون هوادار این دو تیم اگر چه نان نداشت اما برای برخی مسئولین که توانستند با مطرح کردن واگذاری این دو باشگاه نام خودشان بیش از پیش را مطرح کنند حسابی آب داشت! جالب اینجاست که برخی از این مسئولان مثل پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی که تا همین چند ماه پیش کمتر کسی نام او را می‌دانست حالا آنقدر در حوزه ورزش مطرح شده که حتی نشست خبری مجازی در شبکه تلگرام که یک نرم افزار پیام رسان است برگزار می‌کند! به هر حال نام استقلال و پرسپولیس بارها خدماتی این چنینی برای برخی مدیران داشته است!

 

 صبا؛ فروشی اما بدون خریدار

 صبا در این فصل یکی از تیم هایی بود که کمترین پرداختی را به بازیکنانش داشته است و صمد مرفاوی به دلیل عدم پرداخت قراردادش این تیم را ترک کرد. حالا این تیم جزؤ تیم هایی است که به فروش می رسد اما هنوز کسی برای خرید این تیم اقدام نکرده است . اگر برای صبا مشتری پیدا نشود مشخص نیست منابع مالی سال بعد این تیم از کجا تامین خواهد شد و این تیم با چه شرایطی در لیگ حاضر خواهد شد . البته باید دید اگر قرار است این تیم به فروش برسد چه شخص یا گروهی اقدام به خرید این تیم می کنند. این در حالی است که گفته می شود مهدی تارتار برای هدایت این تیم در لیگ برتر بعدی با مدیران این باشگاه به توافق رسیده است.

 

 پدیده دیگر رویایی نیست

 حضور پدیده در لیگ و آن هم در مشهد نوید تیمی با شرایط مطلوب را می داد که می تواند به یکی از تیم های کلیدی لیگ در آینده تبدیل شود اما این تیم خیلی زود با مشکلات مالی مواجه شد و حتی برخی از بازیکنان بدلیل مسائل مالی تیم را ترک کردند . امسال این تیم با هر مشکلی فصل را تمام کرد اما برای فصل آینده نوید اینکه تیمی با منابع مالی مطلوب را شاهد باشیم بعید به نظر می رسد. هنوز هم اقدامی از سوی آنها در خصوص مربی و جذب بازیکن دیده نمی شود. از مشهد خبرهای خوبی درباره این تیم شنیده نمی شود. اینکه پدیده واگذار می شود یا نه سوالی است که برای آن هنوز پاسخی پیدا نشده است.

 

 گسترش فولاد فعلا سرمربی دارد!

 این تیم هنوز بخش عمده ای از قراردادهای فصل گذشته را پرداخت نکرده است و خبر می رسد بوجه این باشگاه شخصی نسبت به گذشته کمتر خواهد بود . گسترش که در هفته های آخر در لیگ ماند برای فصل بعد ریاضت اقتصادی خواهد داشت. این درحالیست که برای ترمیم نماینده دوم آذربایجان به تیمی قوی به نفرات بهتری نیازی است . فراز کمالوند اما با مدیران تیمش به این نتیجه رسیده که سال آینده هم با آنها همکاری داشته باشد. گفته می شود او بودجه ای 12 میلیاردی خواسته تا تیمش را بین شش تیم اول جدول رده بندی تحویل دهد.

 

 راه آهن با ریشه اما بدون صاحب

 این تیم که در نیم فصل دوم مشخص نبود صاحبش چه ارگان و شخصی است به شکل معجزه آسایی در لیگ ماند اما صاحب آن برای فصل بعد مشخص نیست . در دو مزایده فقط یک نفر تمایل به خرید راه آهن کرده است که هنوز شرایط واگذاری نهایی نشده است . راه آهن از فصل پیش 70 درصد به بازیکنان خود بدهکار است و در صورت پیدا شدن خریداری او قطعا با مشکلات مالی زیادی از سال قبل مواجه خواهد بود. راه آهن فصل را با حمید استیلی شروع کرد، با علی لطیفی ادامه داد و با فرهاد کاظمی کار را تمام کرد؛ این 3 مربی سابقه کار با یکدیگر را در تیم بهمن داشتند. در این باره این احتمال وجود دارد که یکی از سرمربیان سابق راه آهن در لیگ پانزدهم باز هم هدایت این تیم را بر عهده بگیرد.

 

 ملوان در حال انتقال

 پس از ماندن ملوان در لیگ  خیلی راحت محجوب مالک این باشگاه کناره گیری خودرا اعلام کرد و تمایلی برای ادامه هزینه در این تیم ندارد. اما خیلی زود مشتری برای این تیم پیدا شد اما هنوز همه چیز در حد حرف و چیزی قطعی نشده است .اگر انتقال ملوان دچار پیجیدگی شود این باشگاه هم برای تامین مسائل مالی خود با مشکلاتی مواجه خواهد شد . در این خصوص گفته می شود احتمال حضور احمد دنیامالی در کادر مدیریتی این باشگاه هم وجود دارد.

 

وضعیت استقلال خوزستان هم مشخص نیست

 به نظر می رسد باشگاه از نظر مالی مشکلی ندارد اما مدیرعامل استعفای خود را اعلام کرده است و هنوز تکلیف مدیر و مربی تیم مشخص نیست . از طرفی عنوان می شود این باشگاه به نهادی اقتصادی واگذار شده است که تمایلی به نگهه داشتن آن ندارد . هنوز خبری از آخرین تیم باقی مانده درلیگ نیست و باید منتظر آینده ماند. ماندن عبدالله ویسی در این تیم هم هنوز مشخص نیست و همه چیز طی روزهای آینده مشخص می شود.

 

 سیاه جامگان شخصی اداره خواهد شد؟

 دیگر تیم مشهدی هم شخصی اداره خواهد شد . این باشگاه قصد دارد با منابع مالی نه چندان زیاد در لیگ حاضر شود . عده ای بحث واگذاری این تیم را عنوان می کردند که عباسی مالک باشگاه عنوان می کند تیم را به هزینه شخصی اداره خواهد کرد. به نظر می رسد سیاه جامگان کار سختی در لیگ برتر بعدی خواهد داشت و اگر برنامه های خوبی برای این باشگاه طراحی نشود چه بسا این تیم آسانسور لیگ برتر شود.

 

 فولاد نوین علامت سوال لیگ است!

 اکثرا در انتظار واگذاری این تیم هستند اما هنوز هیچ خبری از سرنوشت این باشگاه برای لیگ آینده نیست .آیا این تیم با نام فولاد در لیگ شرکت می کند؟‌ آیا برای کارخانه فولاد که می خواهد از هزینه های تیم اصلی خود کم کند امکان اداره دو تیم از نظر مالی وجود دارد ؟! آیا این تیم با نام دیگری در لیگ شرکت می کند ؟ سوال در مورد تیم فولاد نوین هم کم نیست. در این میان بحث واگذاری امتیاز این تیم جدی است؛ اینکه تیم نفت آبادان یا نفت مسجدسلیمان به جای این تیم به لیگ برتر بیایند هم وجود دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس