کد خبر 427732
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴

خبرگزاری تسنیم: عربستان سعودی پس از ۱۱ هفته از بمباران هوایی مستمر در یمن که نتوانست توازن قدرت در کشور را تغییر دهد، بسیاری از گزینه‌های خود را از دست داده است و باید یک گزینه ناخوشایند انتخاب کند و آن پذیرش کنترل بالفعل الحوثی‌ها بر صنعا است.

به گزارش مشرق، رویترز نوشت: با گذشت 11 هفته از بمباران هوایی مستمر که نتوانست توازن قدرت در یمن را تغییر دهد، گزینه‌های عربستان سعودی برای بازگرداندن دولت «عبدربه منصور هادی» (رئیس‌جمهور مستعفی و فراری) به صنعا محدود شده و رو به افول است.

نیروهای الحوثی همچنان کنترل بخش اعظمی از غرب کشور را در دست دارند و حملات خمپاره‌ای یا موشکی به عربستان صورت می‌دهند.

سعودی‌ها و هم‌پیمانان آن‌ها در ائتلاف عربی در ابتدای جنگ امکان عملیات زمینی را به منظور حمایت از گروه‌های محلی ضعیفی که همچنان در عدن، تعز، مارب و الضالع علیه الحوثی‌ها می‌جنگند، بعید می‌دانستند.

احتمال می‌رود ریاض به انتخاب یک گزینه ناخوشایند مجبور شود و آن گزینه، پذیرش سیطره بالفعل دشمنان خود بر صنعا و امضای یک توافق، یا ادامه دادن نبرد است که به فروپاشی و ایجاد هرج و مرج در یمن می‌انجامد و این وضعیت تهدیدی دائمی علیه امنیت عربستان سعودی خواهد شد.

مذاکرات مورد حمایت سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ تقریبا 2 ماه که بیش از 2500 کشته برجای گذاشته است، هفته آینده در ژنو برگزار می‌شود. با این‌حال، نشانه‌ای از آمادگی هادی یا الحوثی‌ها برای امتیاز دادن دیده نمی‌شود.

قدرت نیروهای مبارز الحوثی در ادامه حملات موشکی آنها به پست‌های مرزی عربستان سعودی که به کشته شدن بیش از 10 نظامی سعودی منجر شده است، نشان می‌دهد یک نیروی مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی در شکست دادن یک نیروی با سرعت بالا با دشواری‌هایی مواجه است.

حملات انتحاری و تیراندازی‌های اخیر در داخل عربستان سعودی خطر «جهادی‌های سنی» علیه ریاض را ثابت کرد. این جهادی‌ها از هرج و مرج موجود در یمن برای تقویت حضور خود در آن سوی مرزهای طولانی استفاده می‌کنند.

جلوگیری از فروپاشی یمن از اهداف (ادعایی) سعودی از جنگ علیه این کشور بود. ریاض معتقد بود پیشرفت الحوثی‌ها به درگیری‌های طایفه‌ای در این کشور سرعت خواهد داد و فرآیند سیاسی مورد تایید کشورهای عربی خلیج‌فارس در یمن که هدف از آن تشکیل دولتی باثبات و فراگیر است را از بین می‌برد.

یک دیپلمات که اوضاع یمن را از نزدیک دنبال می‌کند، گفت: «ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی را تشویق می‌کند تا گفت‌وگوها را بپذیرد ولی سعودی‌ها قبول نمی‌کنند چرا که آنها در یمن در موضع ضعیفی قرار گرفته‌اند.»

به رغم آنکه احتمال موفقیت سیاسی یا نظامی عربستان در داخل یمن شکننده و کم کم در حال از هم پاشیده شدن است، ولی عربستان عملیات نظامی خود را برای یک دلیل بزرگ توجیه می‌کند و آن دلیل، ایران است.

ریاض سال‌هاست که ایران را به مداخله در مسائل داخلی یمن از طریق حمایت از مبارزان الحوثی‌ها، متهم می‌کند.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند نگرانی‌های عربستان سعودی از نقش ایران در یمن مبالغه‌آمیز است. آنها می‌گویند تهران کنترل آن‌چنانی روی الحوثی‌ها ندارد با این حال، در بحبوبه درگیری‌های گسترده برای نفوذ، ریاض نمی‌تواند قبول کند که دشمن آن در حال نفوذ در صنعا است.

یک دیپلمات منطقه خلیج فارس گفت: بسیاری از شخصیت‌های بارز سعودی الان این اعتقاد را قبول دارند که حمله نظامی دستاورد چندانی ندارد و زمان مذاکرات فرا رسیده است. با وجود این، الحوثی‌ها به دلیل کنترل مناطق وسیعی از یمن، قوی‌ترین اهرم‌ها را دارند.

ریاض و دولت مستعفی هادی از جامعه جهانی، بارها خواسته‌اند که برای اجرای قطعنامه شماره 2216 شورای امنیت که در آوریل گذشته به تصویب رسید، تلاش کنند. به موجب این قطعنامه، الحوثی‌ها باید از شهرهای تحت کنترل خود خارج و خلع سلاح شوند.

«احمد العسیری» سخنگوی ائتلاف نظامی با استناد به عقب‌نشینی نیروهای عراقی از کویت در سال 1991، گفت: «این مسئولیت بر عهده جامعه جهانی و شورای امنیت است.»

این ژنرال سعودی افزود ائتلاف عربی «بر اجرای قطعنامه شماره 2216 تأکید دارد، چرا که این قطعنامه فرصت برقراری ثبات طولانی مدت در یمن را فراهم می‌کند.»

ریاض در حال همکاری با دولت مستعفی هادی در زمینه آموزش دادن برخی جنگجویان یمنی است ولی تشکیل ارتشی نیابتی که بتواند الحوثی‌ها را سرکوب و در کشور ثبات برقرار کند، اقدامی درازمدت است و احتمال موفقیت آن نیز اندک است.

یک دیپلمات در منطقه خلیج‌فارس گفت: «ادامه حملات هوایی عربستان سعودی و اصرار آن برای اجرای قطعنامه شماره 2216 شورای امنیت که تسلیم شدن الحوثی‌ها را می‌طلبد، شاید بتواند مقدمه‌ای برای آغاز گفت‌وگوها باشد.»

عربستان سعودی از همان ابتدا پذیرفته است که الحوثی‌ها بخشی از هرگونه حل و فصل سیاسی نهایی خواهند بود ولی آنها می‌خواهند الحوثی‌ها بازیگری کم‌نفود باشند نه طرفی مهم. ریاض همچنین اصرار داد دولت هادی به قدرت در صنعا بازگردد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس