کد خبر 427719
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود 10 هزار پزشک در کشور از ظرفیت طب سنتی در مطب‌ها و درمانگاه‌ها استفاده می‌کنند اما هیچ مجوز قانونی ندارند.

به گزارش مشرق، محمود خدادوست در حاشیه برگزاری سمینار دو روزه قوانین و مشکلات حقوقی حرفه پزشکی که در سالن پیامبر اعظم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد، با اشاره به اینکه با وجود قدمت هزاران ساله طب سنتی ایران و ریشه‌دار بودن آن در فرهنگ و باورهای مردم، این طب هنوز در نظام سلامت ادغام نشده است، اظهار کرد: براساس استراتژی تدوینی سازمان جهانی بهداشت باید طب سنتی وارد نظام سلامت شده و به عنوان مددکار طب رایج از آن استفاده منطقی و آکادمیک شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر اقبال وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت و نیز رویکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی به استفاده از این ظرفیت بیشتر شده و در 17 دانشگاه علوم پزشکی کشور این رشته تخصصی تدریس و پزشکان طب سنتی نیز تربیت می‌شوند.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: نقطه مطلوب ما ورود آموزه‌های تایید شده طب سنتی در برنامه آموزشی رسمی همه گروه‌های پزشکی از یک سو و ورود خدمات تایید شده آن در سیستم شبکه بهداشت و درمان کشور است که طبیعتا چون بیشترین پیام طب سنتی اصلاح سبک زندگی و پیشگیری می‌باشد، می‌تواند نقش بی‌بدیلی در اقتصاد سلامت داشته باشد.

خدادوست اظهار کرد: در برنامه‌های معاونت طب سنتی، ارائه آموزش طب سنتی برای سطوح بهورزان، کارشناسان مراکز بهداشتی درمانی و پزشکان عمومی در دستور کار بوده و احداث 20 سلامت‌کده طب سنتی در 20 دانشگاه علوم پزشکی کشور نیز در برنامه این معاونت قرار دارد.

رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی افزود: ارائه فرآورده‌های طبیعی سنتی گیاهان دارویی در بسته‌بندی‌های بهداشتی و ضابطه‌مند در قالب مراکز ارائه گیاهان دارویی در دستور کار این مرکز قرار دارد.

خدادوست با اشاره به اینکه براساس برآورد انجام شده، حدود 10 هزار پزشک در کشور از ظرفیت طب سنتی در مطب‌ها و درمانگاه‌ها استفاده می‌کنند اما هیچ مجوز قانونی ندارند، بیان کرد: برای ضابطه‌مند کردن و قانونمند شدن کار آن‌ها، ساماندهی ارائه‌دهندگان خدمات طب سنتی کشور در دستور کار وزارت بهداشت است و آیین‌نامه آن در حال تدوین است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در حال حاضر 9 سلامت‌کده دانشگاهی با حضور اساتید و متخصصان طب سنتی فعال است، اظهار کرد: در بخش دولتی در 16 درمانگاه دانشگاهی بخش کلینیک طب سنتی و در بخش خصوصی هم در حال حاضر فقط سه مرکز سلامت‌کده دارای مجوز فعال هستند.

وی افزود: تسهیل صدور مجوز سلامت‌کده‌های بخش خصوصی با مسئولیت فنی متخصصان طب سنتی در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد که در تفاهم‌نامه‌های مشترک دانشگاه با بخش خصوصی این مهم تسهیل شده است.

خدادوست در پایان گفت: در هر سلامت‌کده دارای مجوز بخش ارائه فرآورده‌های طبیعی، سنتی و گیاهان دارویی نیز فعال است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس