در پی تشدید فعالیت موسسات غیرمجاز در بازار پول و البته اثرات مخرب این موسسات بر نظام بانکی و زندگی برخی از مردم، این امکان فراهم شده تا اسامی موسسات غیرمجاز به همراه آدرس آنها به صورت آنلاین به بانک مرکزی اعلام شود.

مردم غیرمجازها را معرفی کنند+لینک

به گزارش مشرق، سال‌هاست رشد قارچ گونه موسسات غیرمجاز پولی و بانکی بعنوان معضل اصلی نظام بانکی محسوب می شود چراکه براساس مستندات موجود و گزارش‌های رسمی بسیاری از این موسسات سرمایه‌های مردم را به باد داده اند و موجب بروز مشکلاتی شده اند.

تاثیر نامطلوب موسسات غیرمجاز نه تنها در زندگی مردم و بلکه در عملکرد بانک‌ها نیز مشهود است و نمونه آن را می توان در مسابقات سودی بانک‌های دولتی و خصوصی مشاهده کرد آنجاکه بانک‌ها علت اصلی افزایش نرخ سود را وجود نرخ های بالا در موسسات غیرمجاز اعلام کردند.

بانکی‌ها معتقدند پرداخت نرخ سود بالا در موسسات غیرمجاز موجب خروج سرمایه از این بانک‌ها و حرکت به سمت موسسات غیرمجاز می شود و همین باعث شده تا برای جلوگیری از خروج منابع آنها هم وارد میدان رقابت سودی شوند.

گذشته از این مورد باید به عدم پشتوانه موسسات غیرمجاز اشاره کرد چراکه هنوز چند وقتی از خبر انحلال موسسه اعتباری میزان در مشهد و عواقب آن نگذشته است که سخنگوی دستگاه قضا اعلام کرد که احتمالاً چند موسسه بزرگ غیرمجاز دیگر نیز به زودی منحل شوند.

موج انحلال در موسسات غیرمجاز بعد از آن شکل گرفت که بانک مرکزی و مسئولان ارشد اقتصادی کشور بارها به مردم هشدار دادند که در هر موسسه‌ای سپرده گذاری نکنید و به وجود نام آن موسسات در سایت بانک مرکزی توجه کنید.

برهمین اساس و در تازه ترین اظهارات ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی برای چندمین بار به مردم درباره سپرده گذاری در موسسات غیرمجاز هشدار داد و اعلام کرد: "مردم، برای سپرده‌گذاری در موسسات غیرمجاز باید ریسک و مخاطرات آنها را در نظر بگیرند تا با مشکل از بین رفتن سپرده خود مواجه نشوند. لازم است تاکید نمایم که در حال حاضر نرخ سود سپرده‌ها در بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز، جذاب و دارای ارزش واقعی مثبت است، لذا افرادی که برای کسب نرخ سود بیشتر به موسسات غیرمجاز مراجعه می‌کنند باید بدانند که به خاطر درصدی سود بیشتر، اصل سرمایه خود را به خطر می‌اندازند.

وی ادامه داد: علاوه بر این از هموطنان عزیز استدعا دارم به منظور تسریع در توقف فعالیت موسسات غیر مجاز در بازار پولی و مساعدت با بانک مرکزی در انجام مسئولیتی که بر عهده دارد و با توجه به اینکه فهرست موسسات مجاز در وب سایت بانک مرکزی وجود دارد به محض اطلاع از هرگونه فعالیت غیرمجاز، مراتب را در اسرع وقت از طریق ایمیل و یا پیام‌گیر روابط عمومی بانک مرکزی اطلاع دهند".

به گزارش تسنیم، مردم می توانند در صورت اطلاع از فعالیت موسسات غیرمجاز در محل زندگی‌شان نام آن موسسه را به بانک مرکزی اطلاع دهند.

بانک مرکزی در صفحه مخصوصی که به همین منظور راه اندازی شده، اعلام کرده است: خرسندیم به اطلاع هم میهنان عزیز برسانیم بخشی دیگر از اطلاعات ارسالی شما عزیزان در خصوص اعلام اسامی موسسات غیرمجاز بانکی دریافت شد. این اطلاعات در اختیار مراجع ذی ربط جهت بررسی و رسیدگی قرار گرفته است.

ضمن تشکر مجدد از همکاری هموطنان عزیز به اطلاع عموم مردم می​رساند، تنها موسساتی مد نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می​باشد که دارای مجوز نبوده و به صورت گمنام در اقصی نقاط کشور فعالیت می​کنند. شایان ذکر است اسامی بانکها و موسسات دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در سایت این بانک به نشانی www.cbi.ir ، بنر موسسات مجاز فعال در بازار پول (در صفحه اول پایگاه اطلاع رسانی این بانک) قابل دسترسی می​باشد.

به گزارش تسنیم، مردم برای اعلام اسامی موسسات غیرمجاز باید فرم زیر را تکمیل کنند؛

مردم غیرمجازها را معرفی کنند+لینک

همچنین مردم می توانند در صورت تمایل اسامی موسسات غیر مجازی که می شناسند را به این آدرس http://www.cbi.ir/UnauthInstAnnouncement/UIAForm.aspx اعلام کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس