کد خبر 427583
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال جاری 600 رشته دانشگاهی مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

به گزارش مشرق، محمد فرهادی ظهر امروز در حاشیه نخستین گردهمایی ملی خیرین آموزش عالی کشور که در مشهد برگزار شد در پاسخ به سؤالی در خصوص برنامه‌های وزارت علوم برای ارتقای کیفیت و ساماندهی پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها اظهار کرد:‌ از ابتدای آغاز فعالیت بنده در وزارت علوم ساماندهی آموزش عالی با جدیت در دستور کار قرار گرفته که در این ساماندهی بحث کیفیت نیز مطرح است.

وی با بیان اینکه در امر ساماندهی آموزش عالی باز‌بینی رشته‌های تحصیلی و تعیین ظرفیت‌ها در این رشته‌ها مورد توجه قرار گرفته است، افزود: این مهم از اوایل آغاز فعالیت بنده در وزارت علوم آغاز شده و به سرعت هم پیش می‌رود که در این راستا با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان امسال حدود 600 رشته دانشگاهی مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

وی گفت:‌ از مجموع این تعداد رشته که قرار است مورد بازنگری قرار گیرد 300 رشته در حوزه علوم انسانی قرار دارد که از طریق شورای تحول بازبینی می‌شود و 300 رشته دیگر نیز که در حوزه غیر علوم انسانی قرار دارد از سوی وزارت علوم بازبینی می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: ظرفیت‌های مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی و آزاد از سوی شورای گسترش آموزش عالی تعیین شده است که براساس آن حداکثر ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد 20 دانشجو و در مقطع دکترا 5 تا 7 دانشجو است.

وی با بیان اینکه حداکثر پذیرش دانشجو نیازمند تأمین حداقل فضای فیزیکی و امکانات است، خاطرنشان کرد:‌ تعدادی از رشته‌های تحصیلی در مقاطع مختلف به تأیید شورای گسترش آموزش عالی رسیده است اما با این حال 160 رشته دانشجویی نیز تا به حال پذیرش دانشجو در آنها متوقف شده است.

فرهادی تأکید کرد: البته ظرفیت پذیرش دانشجو پیش از این هم تعیین شده بود اما رعایت نمی‌شد که از سال جاری این مهم با جدیت در دستور کار قرار می‌گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سؤالی در خصوص چگونگی برخورد با پذیرش دانشجوی مازاد بر ظرفیت در رشته‌های دانشگاه آزاد اعلام کرد: دانشگاه آزاد در رشته‌هایی بیش از ظرفیت تعیین شده دانشجو پذیرش دارد و یا در حال ارتقای امکانات خود یا در حال انتقال دانشجو از یک رشته به رشته‌های دیگر است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • hossein ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    0 0
    160 < کد رشته> تحصیلی نه رشته تحصیلی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس