یک روزنامه آمریکایی نوشت، در حالی که مذاکرات هسته‌ای به هفته‌های پایانی خود می‌رسد، ایران و آمریکا بر سر خریداری ۹ فروند هواپیمای ایرباس توسط شرکت ماهان ایر در آستانه تقابل و رویارویی جدیدی قرار دارند.

فروش هواپیما به ماهان، تنش جدید در مذاکرات
به گزارش مشرق، روزنامه نیویورک تایمز نوشت: آمریکا 3 سال پیش شرکت هواپیمایی ماهان ایر را در چارچوب تحریم های یکجانبه خود در فهرست سیاه قرار داد. اقدام اخیر شرکت ماهان ایر در خریداری 9 فروند هواپیمای مسافربری ایرباس ظاهرا ایران و آمریکا را به سوی تقابل و رویارویی جدیدی پیش می برد. این در شرایطی است که ایران و آمریکا در حال مذاکره برای دستیابی به توافق نهایی بر سر برنامه اتمی تهران هستند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه افزود: ماهان ایر اخیرا 8 فروند ایرباس ای 340 و یک فروند ایرباس ای 321 از فروشندگانی در عراق، سوریه و امارات متحده عربی خریداری کرده است. این شرکت اعلام کرده است که قصد دارد ارائه خدمت به مسیرهای بین المللی را توسعه دهد.

وزارت خزانه داری آمریکا در آن زمان اعلام کرد که خریداری این هواپیماها نه تنها نقض تحریم های آمریکا به شمار می رود بلکه این هواپیماها اکنون قابل توقیف شدن هستند. این بدان معناست که این هواپیماها از نظر تئوری می توانند اجازه پرواز از فرودگاه های کشورهای متحد آمریکا را نداشته باشند.

روز سه شنبه علیرضا جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که تهران تلاش های آمریکا برای جلوگیری از پرواز هواپیماهای جدید شرکت ماهان را تحمل نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: آمریکا حق ندارد تا هواپیماهای ما را از پرواز در مسیرهای بین المللی منع کند.

هنوز معلوم نیست که تنش جدید در روابط آمریکا و ایران تا چه حدی می تواند بر کار مذاکره کنندگان بین المللی برای دستیابی به توافق جامع هسته ای تا 30 ژوئن یعنی 9 تیرماه تاثیر بگذارد.

آمریکا و قدرت های جهانی در حال مذاکره با ایران برای دستیابی به توافق جامع هسته ای تا پایان ژوئن یعنی 9 تیرماه هستند. ایران و گروه 1+5، 2 آوریل (13 فروردین)، به چارچوب توافق اولیه‌ای دست یافتند که بر اساس آن برنامه هسته‌ای ایران محدود خواهد شد و به‌ازای آن تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو می‌شود.

گرچه ایرباس یک شرکت اروپایی است ولی بخش زیادی از قطعات هواپیماهای این شرکت در آمریکا ساخته می شود. آمریکا صادرات فناوری به ایران را محدود کرده است.

به اعتقاد برخی تحلیلگران، احتمال این وجود دارد که آمریکا مانع از پرواز هواپیماهای خریداری شده شرکت ماهان شود. آمریکا با این اقدام می خواهد نشانه ای را ارسال کند که ایران هنوز برای انجام کسب و کار و فعالیت تجاری آزاد نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس