کد خبر 426854
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی روز گذشته (دوشنبه) برای دومین بار در ماه جاری (خرداد) سفری چند ساعته به مسقط داشت و آنگونه که خبرنگار فارس مطلع شد، اوضاع یمن و مذاکرات هسته‌ای محور گفت‌وگوهای ظریف با همتای عمانی بوده است.

به گزارش مشرق، روز گذشته (دوشنبه) محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران سفری چند ساعته به مسقط پایتخت عمان داشت و آنگونه که وزارت خارجه ایران اعلام کرد ظریف در این سفر با یوسف بن علوی همتای عمانی خود به رایزنی درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای پرداخت و البته جزییاتی از این دیدار منتشر نشد.

یک منبع مطلع در این زمینه به خبرنگار فارس گفت که ظریف در سفرش به مسقط ضمن رایزنی با همتای عمانی در خصوص مذاکرات هسته‌ای پیرامون اوضاع یمن و به ویژه نشست ژنو که قرار است 24 خرداد ماه بین وابستگان رئیس جمهور فراری یمن و انصار‌الله برگزار شود، به گفت‌وگو پرداخته است.

این دومین سفر چند ساعته ظریف به مسقط در ماه جاری (خرداد ماه) بود. او پنجم خرداد ماه نیز سفری چند ساعته به عمان داشت و علی‌رغم اینکه اعلام شد هدف این سفر امضای موافقتنامه تعیین مرز دریایی بین 2 کشور است، ولی ظریف با همتای عمانی خود نیز دیدار و گفت‌وگو کرد و پس از آن راهی کویت شد تا در چهل و دومین نشست سازمان همکاری اسلامی در کویت حضور یابد.

وزیر امور خارجه عمان در این دیدار از نقش ایران در منطقه که همواره مثبت بوده است تقدیر کرد و با اشاره به بحران یمن افزود: ما در خصوص ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم یمن دغدغه و نگرانی داریم و امیدواریم راه‌های مناسب برای امدادرسانی فراهم شود.

ظریف با تقدیر از نقش مثبت عمان در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: عمان با توجه به سوابق مؤثر و مفیدی که در حل و فصل مناقشات داشته است، می‌تواند در این زمینه نقش مؤثرتری ایفا کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از ادامه تجاوزهای هوایی علیه مردم یمن و خسارت‌های جبران‌ناپذیری که به این کشور وارد می‌شود، نگران است و باید به دنبال راه‌حل‌های جدید و تلاش‌های مؤثرتری برای برقراری آتش‌بس دائم و ارسال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه به مناطق مختلف یمن باشیم.

ظریف با تأکید بر گفت‌وگوهای یمنی - یمنی گفت: چارچوب‌های یکجانبه‌گرایانه برای حل و فصل بحران یمن مورد انتقاد ماست و در یافتن راه‌حل‌ها نمی‌توان جمعیت مورد توجهی از مردم یمن را نادیده گرفت.

وزیر خارجه که پنجشنبه هفته گذشته به منظور شرکت در کنفرانس بین‌المللی ثبات و امنیت در منطقه سازمان همکاری شانگهای در مسکو با همتایان روس و چینی خود دیدار و در خصوص اوضاع منطقه به ویژه یمن به گفت‌وگو پرداخت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: ما همواره بر برقراری آتش بس، ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و گفت‌و‌گوهای یمنی - یمنی تاکید کردیم و امیدواریم در تاریخ جدیدی که برای گفت‌و‌گوهای یمنی - یمنی تعیین شده، بدون پیش شرط و کارشکنی مجدد این گفت‌وگوها برگزار و به نتیجه قابل قبولی برای همه یمنی‌ها برسد.


نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و چین

ظریف ادامه داد: مهمتر از همه اقدامات نظامی که هیچ فایده‌ای ندارد، جز وارد کردن خسارت به مردم یمن و زیرساخت‌های این کشور نیز باید متوقف شود.

لازم به ذکر است جمهوری اسلامی ایران از ابتدای آغاز بحران در یمن همه تلاش‌های خود را صورت داد تا این مسئله از طریق راهکار سیاس حل و فصل شود و در همین راستا نیز ظریف طرح چهار ماده‌ای مبنی بر آتش بس فوری، ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن، آغاز گفت‌وگوهای ملی یمنی - یمنی و تشکیل دولت ائتلاف ملی ارائه و برای وزرای خارجه کشورهای مختلف فرستاد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران 19 فروردین ماه سفری چند ساعته به عمان داشت و با یوسف بن علوی همتای عمانی خود دیدار و درباره اوضاع منطقه به خصوص یمن به گفت‌وگو پرداخت و از آنجا راهی پاکستان شد.


ظریف و بن علوی

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این مدت رایزنی‌های تلفنی با برخی همتایان خود از جمله وزرای خارجه روسیه و چین و دبیرکل سازمان ملل داشت و اسماعیل ولد شیخ احمد نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن نیز 31 اردیبهشت ماه به تهران سفر کرد و ضمن دیدار با ظریف با حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه به گفت‌وگو پرداخت. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در طی این مدت با معاون وزیر خارجه ایران تلفنی به رایزنی پرداخت. والری آموس معاون دبیرکل در امور انساندوستانه نیز از دیگر مقامات سازمان ملل بود که به تهران سفر کرد و درباره اوضاع انسانی در یمن به گفت‌وگو پرداخت.


ظریف و والری آموس

 


ظریف و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن

رایزنی‌هایی نیز با رئیس دفتر صلیب سرخ در یمن به عمل آمد و ایران در این مدت اقدام به ارسال کمک‌های دارویی و غذایی به مردم یمن کرد که با کارشکنی‌های عربستان روبرو شد.

به گزارش فارس، یکی از اهداف سفر چند ساعته دیروز ظریف به عمان گفت‌وگو درباره مذاکرات هسته‌ای بوده است. عمان در موضوع هسته‌ای ایران همواره به ایفای نقش پرداخته و در دولت قبل (دولت دهم) 2 دور مذاکره در عمان بین ایران و آمریکا در خصوص موضوع هسته‌ای برگزار شد و پس از توافقنامه ژنو نیز یک دور از رایزنی‌های هسته‌ای (هشتمین دور این رایزنی‌ها) در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با حضور هیأت‌های ایران و 1+5 در مسقط برگزار شد.

هتل البستان شهر مسقط پایتخت عمان 18، 19 و 20 آبان ماه 1393 میزبان رایزنی‌های سه جانبه (وزرای خارجه ایران، آمریکا و هماهنگ کننده 1+5) و همچنین نهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بین هیأت‌های ایران و شش کشور بود.

به گزارش فارس، دهم تیر ماه پایان ضرب الاجل تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو است و در حدود سه هفته به پایان این مهلت باقی مانده است. البته همانگونه که ظریف عنوان کرد این تاریخ مقدس نیست و محتوا برای جمهوری اسلامی ایران مهم است و تیم مذاکراتی ایران خودش را محدود به زمان نمی‌کند و راجع به آن نگران نیست.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در این زمینه تصریح کرد: اگر طرف دیگری ملاحظه‌ای در مورد زمان دارد، بحث دیگری است؛ البته ما در آذرماه توافق کردیم که تا 10 تیر به نتیجه برسیم و الان هم تلاشمان بر این است که این کار را انجام دهیم؛ ولی هیچ چیزی یک تاریخ مقدس نیست.

وی همچنین گفت: ما هنوز وارد بحث تمدید نشده‌ایم. ادعا داریم که اگر از مباحثی که در لوزان مورد موافقت کلی قرار گرفت و راه‌حل‌هایی که به دست آمد، خارج نشوند؛ امکان رسیدن به توافق وجود دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس