کد خبر 426812
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹

آخرین تمرین ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی 18 خردادماه در تالار رودکی به اتمام رسید.

به گزارش مشرق، آخرین تمرین ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی و اجرای محمد معتمدی و سالار عقیلی برگزار شد.

صبح روز دوشنبه 18 خرداد بعد از هماهنگی بسیار اجازه‌ی حضور بر سر تمرین ارکستر ملی‌مان را گرفتیم، تمرین در سالن رودکی با حداقل تماشاچی برای تمرکز بیشتر اعضای گروه از ابتدای خرداماه آغاز شده بود به گفته سالار عقیلی استاد فخرالدینی علی‌رغم دوری مسافت هر روز از لواسانات زودتر از بقیه افراد به تمرین می‌رسیدند.

آخرین تمرین ارکستر ملی برای اجرا بعد از شش سال

وقتی به چینش گروه نگاه می کنی در میان اعضای گروه تمامی رده‌های سنی از جوان تا پیر دیده می‌شود، همه چیز منظم و در حد یک ارکستر ملی است، ساعت 9:30 تمرین فخرالدینی با نوازندگان با حضور کمتر از 10 نفر تماشاگر آغاز شد و صدایی دلنواز با لبخند رضایت‌بخش رهبر ارکستر در سالن طنین انداز شد.

سالار عقیلی رأس ساعت 10 وارد سالن شد و به آرامی بعد از سلام و احوال‌پرسی در یکی از صندلی‌های ردیف اول نشست و بعد از چند دقیقه با اجازه و اشاره‌ی فخرالدینی به روی سن رفت و در کنار رهبر رو به نوازندگان ایستاد و با قطعه «بهار دلکش» تمرین خود را آغاز کرد. بعد از آن یکی از قطعات چند بار به علت ناهماهنگی سالار عقیلی و به گفته فخرالدینی با تردید خواندن مجبور به تکرار چندباره بخش پایانی آن شدند که عقیلی در نهایت آن‌ را با قدرت صدایش ثبت کرد. با وجود چند اشکال کوچک در اجرایشان وجود داشت اما باز هم برای اجرای یک مراسم خیره کننده اعضای گروه آماده بودند و اشتیاق فراوان در نگاهشان دیده می شد.



رهبر ارکستر در این فاصله با صدای بلند اعلام کرد که باید با قدرت که قرار است روز چهارشنبه اجرا کنن، به تمرین بپردازند، در فاصله استراحت گروه، به نزد سالار عقیلی رفتیم تا چند کلامی از اجرای خود بگوید و وی با روی خوش استقبال کرد و در خصوص ارکستر ملی گفت: امروز روز آخر تمرین است و اعضای گروه از افراد مستعد و خوب موسیقی هستند. ارکستر ملی بسیار از اهمیت بالایی برخوردار است و جایگاه آخر و فعالیتش باید همیشگی و مرتب باشد.

از صحبت های سالار عقیلی می توان فهمید از اینکه در کنار جوانان اجرا می کند خرسند است حتی گفت بدون چشم‌داشت مالی در کنار بزرگان هنر موسیقی قرار گرفته و حضور در کنار این عزیزان برایش مایه افتخار است.


آخرین تمرین ارکستر ملی برای اجرا بعد از شش سال
ساعت حدود 11 بود که محمد معتمدی و دقایقی بعد کیوان ساکت به سالن رودکی وارد شدند و بدون برهم نزدن تمرکز اعضا احوال‌پرسی کردند و در کنار سالار عقیلی نشستند، محمد معتمدی که با دعوت فخرالدینی برای حضور در ارکستر ملی به ایران آمده بود، شروع به تمرین کرد، در زمان اجرای خود در برخی قطعات فخرالدینی با تبسم و با چندبار زدن به کتف معتمدی رضایت خود را از اجرای وی اعلام کرد و در عین جدی بودنش به گروه آرامش و اعتماد به ‌نفس می‌داد.

دیگر نوبت هنرنمایی استاد کیوان ساکت بود که در شب اجرای اصلی قسمت دوم را مراسم را برعهده دارد، وی با اشاره رهبر به روی سن رفت و در نزدیک‌ترین جایگاه، روبروی فخرالدینی نشست، وی درحین اجرا برای ارائه پیشنهاد با رهبر ارکستر صحبت می‌کرد، اما فخرالدینی با تأکید بر کمبود زمان روال سابق را ترجیح می‌داد، قطعه بعدی ساکت با صدای سالار عقیلی همراه بود که بی نقص اجرا شد.

بعد از چند اجرا به سراغ معتمدی رفتیم تا در مورد اجرای اصلی ارکستر توضیح دهد و وی بیان کرد: آخرین اجرای ارکستر ملی 6 سال قبل مقارن با اولین اجرای من بود و بعد از آن کار خود را قطع کرد، به همین دلیل من از این بابت ناراحت بودم تا اینکه بعد از آن ماجرا من به خارج از کشور رفتم و با دعوت دوباره استاد فخرالدینی بازگشتم.

ارکستر ملی بعد از 6 سال بار دیگر نغمه‌خوان می‌شود
وی تاکید داشت: برای پویایی بیشتر ارکستر پیشنهاد حضور خوانندگان جوان با یک قطعه در هر کنسرت برای جلوگیری از تک صدایی بودن ارکستر را دارم.

ما به همراه معتمدی به سالن آمدیم و وی بلافاصله به همراه سالار عقیلی به روی سن رفتند و دو قطعه را با هم هم‌خوانی کردند که قطعه دوم آن «ای ایران» بود که در نهایت عشق و تعصب نوازندگان و خوانندگان و اوج رهبری فخرالدینی اجرا شد تا نشان دهند برای اجرای روز چهارشنبه آماده هستند.

در زمان استراحت بین تمرین گروه در گفت‌وگو با فخرالدینی وی اشاره کرد: ادامه کار ارکستر ملی تنها به من  مربوط نیست، این مسئولین هستند که باید با توجه به موزیسین‌ها و حمایت مالی آن‌ها کمک به ادامه فعالیت این ارکستر ملی کنند.

بعد از گفتگویی که با عوامل اجرایی مراسم داشتم به تماشای اجرای ارکستر نشستم و دیدم که این هنرمندان با چه اشتیاق و عرق ملی می نواختند تا در زمان اجرای اصلی برای تماشاگران و علاقمندان به ارکستر ملی بهترین باشند.

گفتنی است بازگشایی ارکستر موسیقی ملی ایران و برگزاری کنسرت در تاریخ 20 تا 22 خرداد‌ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس