ارکستر موسيقي ملي به مديريت هنري و رهبري ارکستر فرهاد فخرالديني و خوانندگي سالار عقيلي و کيوان ساکت اولين اجراي زنده خود را براي علاقه مندان برگزار کرد.

به گزارش مشرق، ارکستر موسيقي ملي کشورمان سرانجام بعد از چند سال توقف، با حضور مقامات بلندپايه دولتي جديدترين کنسرت خود را به رهبري فرهاد فخرالديني در تالار وحدت برگزار کرد. رهبري ارکستر موسيقي ملي ايران پس از چند سال حاشيه و تعطيلي دوباره به دست اهلش رسيد و فرهاد فخرالديني چوب رهبري اين ارکستر را به حرکت درآورد.

اين اجراي ويژه چهارشنبه شب بيستم خرداد ماه با حضور تعدادي از هنرمندان و پيشکسوتان عرصه موسيقي برگزار شد. ارکستر موسيقي ملي به مديريت هنري و رهبري ارکستر فرهاد فخرالديني و خوانندگي سالار عقيلي و کيوان ساکت اولين اجراي زنده خود را براي علاقه مندان برگزار کرد. قبل از اجراي برنامه نماهنگي از سخنراني رييس جمهور در جمع هنرمندان مبني بر بازگشايي ارکستر موسيقي ملي و مصاحبه با وزير ارشاد در سالن پخش شد.

بعد از پخش فيلم به دعوت سيد عباس سجادي که اجراي برنامه افتتاحيه را به عهده داشت گروه اجراي کنسرت وارد صحنه شد و نخستين اجراي رسمي ارکستر موسيقي ملي ايران بعد از دو سال و نيم توقف کار خود را آغاز کرد.«فانتزي شرقي» به آهنگسازي، هارموني و ارکستراسيون علي اکبر قرباني، «بهار دلکش» با شعر ملک الشعرا ي بهار، آهنگسازي درويش خان، هارموني و ارکستراسيون علي اکبر قرباني و خوانندگي سالار عقيلي، «گيسو» با شعر ميرناصر شريفي، آهنگسازي زنده ياد فريدون حافظي، هارموني و ارکستراسيون فرهاد فخرالديني و خوانندگي سالار عقيلي، «ساحل» با شعر بيوک ملکي، آهنگسازي حسن زنديان، هارموني و ارکستراسيون شهرام توکلي و خوانندگي سالار عقيلي، «رنگ بيات شيراز» آهنگ محلي آذربايجاني و هارموني و ارکستراسيون علي اکبر قرباني، «ساغر شکسته» با شعر کريم فکور، آهنگسازي پرويز ياحقي، هارموني و ارکستراسيون مازيار حيدري و خوانندگي محمد معتمدي و «بيا» با شعر تورج نگهبان، آهنگسازي حبيب ا...بديعي، هارموني و ارکستراسيون شهرام توکلي و خوانندگي محمد معتمدي از جمله قطعه هايي بودند که در اين کنسرت براي تماشاگران اجرا شد.در بخش ديگر اين کنسرت که بدون آنتراکت روي صحنه رفت، قطعه هاي «به ياد صياد» با شعر هدايت ا... نير سينا، آهنگسازي جواد لشگري، هارموني و ارکستراسيون مرتضي حنانه و خوانندگي محمد معتمدي، «کنسرتو تار» با آهنگسازي، هارموني و ارکستراسيون فرهاد فخرالديني و تک نوازي تار کيوان ساکت، «شيدا» با شعر اسماعيل اميني، آهنگسازي، هارموني و ارکستراسيون مسعود پيروي و خوانندگي محمد معتمدي، «شکايت دل» با شعر بيژن ترقي، آهنگسازي پرويز ياحقي، هارموني و ارکستراسيون شهرام توکلي و خوانندگي محمد معتمدي، «يک تابلو از سوئين ابن سينا» با آهنگسازي، هارموني و ارکستراسيون فرهاد فخرالديني، «بهار من» با شعر منير طاها، آهنگسازي علي تجويدي، هارموني و ارکستراسيون علي اکبر قرباني و خوانندگي سالار عقيلي، «باران» با شعر فريدون مشيري، آهنگسازي، هارموني و ارکستراسيون کيوان ساکت و خوانندگي سالار عقيلي براي علاقه مندان اجرا شد.در بخش پاياني کنسرت نيز قطعه هاي «اي ايران» و «اي وطن» با شعر حسين گل گلاب، آهنگسازي علينقي وزيري، هارموني و ارکستراسيون علي اکبر قرباني به صورت مشترک توسط سالار عقيلي و محمد معتمدي خوانده شد.

طنين «اي ايران» درتهران
ظريف: از راه اندازي ارکستر ملي خوشحالم

محمدجواد ظريف گفت: از راه اندازي ارکستر موسيقي ملي ايران خوشحالم و اميدوارم اين گونه فعاليت ها ادامه دار باشد.

وزير خارجه کشورمان که در حاشيه گشايش ارکستر موسيقي ملي ايران در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، اظهار کرد: وزارت امور خارجه طبق قوانين جمهوري اسلامي از هنرمنداني که فعاليت بين المللي دارند، حمايت مي کند و در راستاي صدور ويزا همکاري هايي خواهد داشت.

او ادامه داد: تمام تلاش دولت اين است که برنامه ها به صورت قانونمند انجام شود.

حسام الدين آشنا نيز که در اين مراسم حضور داشت، در پي لغو کنسرت هاي چند روز اخير در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: لغو مجوزهاي قانوني در واقع به نوعي بازکردن راه براي رشد موسيقي هاي غيرقانوني و هنجارشکن است، در واقع جلوگيري از تلاش هاي هنرمندان کشور معني ندارد.

او همچنين اظهار کرد: سعي ما اين است که تعاملي با نيروي انتظامي داشته باشيم و در راستاي آن نيروي انتظامي حافظ حرمت مجوزهاي وزارت ارشاد باشد.

واکنش روابط عمومي وزارت ارشاد به حواشي بازگشايي ارکستر ملي
روابط عمومي وزارت ارشاد به حواشي بازگشايي ارکستر ملي واکنش نشان داد. چهارشنبه 20 خرداد در مراسم بازگشايي ارکستر ملي گروهي از خبرنگاران و عکاسان با برخورد بد محافظ وزير ارشاد مواجه شدند و اين مسئله به برخورد فيزيکي منجر شد.بابک دربيگي؛ مدير روابط عمومي وزارت ارشاد اعلام کرده است وزارت ارشاد اسلامي اين مسئله را براساس خبرهاي منتشر شده پيگيري مي کند و نتيجه را به اطلاع رسانه ها مي رساند.

حاشيه پر رنگ تر از متن
اين مراسم با حضور مردان سياست نيز همراه بود. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزير امور خارجه، محمدباقر نوبخت، حسام الدين آشنا، حسين فريدون (دستيار ويژه رئيس جمهور) و... در اين مراسم حضور داشتند.

پيش از آغاز اجرا، فيلم کوتاهي براي حاضران پخش شد که شامل صحبت هاي رئيس جمهور و وزير ارشاد مبني بر اهميت بازگشايي ارکستر و تأکيد آن ها بر اين امر بود.

علي مرادخاني نيز در اين فيلم کوتاه گفت: خوشحالم که امروز ارکستر ملي حيات مجددش را آغاز مي کند. ما اين امر را به فال نيک مي گيريم. اميدوارم ارکستر ملي فعاليت هايش را بهتر از قبل از سر گيرد.

سيدعباس سجادي به روي صحنه آمد و مردان سياست را که به اين کنسرت آمده بودند، معرفي کرد.

رئيس بنياد آفرينش هاي هنري نياوران گفت: امشب سالگرد درگذشت زنده ياد فريدون حافظي از آهنگسازان خوب کشور است و امشب ارکستر قطعه «گيسو» را از ايشان اجرا خواهد کرد.

در بخش پاياني اين کنسرت سالار عقيلي و محمد معتمدي با يکديگر همراه شدند و قطعه «اي وطن» را اجرا کردند. «اي وطن» قطعه پاياني کنسرت بود اما با تشويق هاي پياپي مخاطبان ارکستر قطعه «اي ايران» يادگار زنده ياد روح ا... خالقي را به عنوان قطعه بيز اجرا کرد که با هم صدايي حاضران همراه بود.

اين مراسم در حالي صورت گرفت که همراهان علي مرادخاني برخورد بسيار بدي با عکاسان داشتند و حتي يکي از همراهان او با عکاسان رسانه ها برخورد فيزيکي کرد. به همين دليل تعدادي از عکاسان از جمله عکاس خبرگزاري ايسنا سالن کنسرت را ترک کردند.


منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس