کد خبر 426713
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضوابط احراز جایگاه مدیریت مدارس غیر دولتی و جزئیات بیمه کارکنان پاره وقت و تمام وقت این مدارس را تعیین کردند.

به گزارش مشرق، نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز و در ادامه بررسی «لایحه دائمی شدن قانون تاسیس و اداره مدارس، مراکز آموزشی و مراکز پرورشی غیر دولتی»، بندهای دیگری از این لایحه را بررسی، اصلاح و یا به کمیسیون تخصصی ارجاع دادند.

نمایندگان بند ۱۷ این لایحه را که به اصلاح ماده ۱۹  قانون تاسیس و اداره مدارس غیر دولتی اشاره دارد، برای بررسی و رفع ابهام به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری ارجاع دادند؛ این ماده درباره معافیت یا عدم معافیت مدارس و مراکز غیر دولتی از پرداخت مالیات و عوارض شهری است.

نمایندگان همچنین با اصلاح ماده ۲۰ این قانون به وزارت آموزش و پرورش اجازه دادند سالانه معادل ۵ درصد از شهریه دریافتی توسط مراکز آموزشی غیر دولتی را دریافت و به حساب درآمدهای اختصاصی ملی واریز کند. معادل وجوه واریزی از این محل در اختیار سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی قرار می گیرد تا به منظور نظارت بر اینگونه مراکز و نیز کیفیت بخشی به آموزش و پرورش غیر دولتی هزینه شود.

نمایندگان همچنین با اصلاح ماده ۲۱ قانون تاسیس در اداره مدارس، مراکز آموزشی و مراکز پرورشی غیر دولتی، شرایط مدیر مدرسه یا مرکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی را تعیین کردند؛ بر این اساس مدیر مدرسه باید دارای شرایط عمومی زیر باشد:

الف) تابعیت جمهوری اسلامی ایران.

ب) اعتقاد و التزام عملی به مبانی و احکام اسلام.

ج) التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه.

د) عدم وابستگی به رژیم گذشته یا گروه های منحرف و غیر قانونی.

ه) نداشتن سوء پیشینه کیفری.

و) سلامت روانی و نداشتن نقص عضوی که مانع انجام وظیفه باشد.

ز) تاهل برای مردان.

براساس تبصره یک این ماده حداقل میزان تحصیلات، سوابق تجربی و سایر شرایط لازم برای مدیر مدرسه غیر دولتی همانند مدیر مدرسه دولتی است؛ تبصره دو این ماده نیز مدیر مرکز پرورشی را ملزم می کند تا حداقل ۵ سال سابقه آموزشی یا پرورشی داشته باشد.

نمایندگان همچنین مقرر کردند شرایط اختصاص مدیر مدرسه غیر دولتی همانند مدیر مدرسه دولتی است و شرایط مدیر مرکز آموزشی و یا پرورشی توسط شورای عالی آموزش و پرورش تعیین می شود.

مجلس همچنین با الحاق یک تبصره دیگر به این ماده تصریح کرد: اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باید به مبانی دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.

تعیین تکلیف بیمه تامین اجتماعی کارکنان تمام وقت مدارس غیر دولتی

 نمایندگان مجلس در ادامه با اصلاح ماده ۲۲ قانون تاسیس و اداره مدارس، مارکز آموزشی و مراکز پرورشی غیر دولتی مقرر کردند مدیر مدرسه و مرکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی براساس پیشنهاد موسس و تایید و صدور ابلاغ توسط آموزش و پرورش منطقه یا شهرستان تعیین می شود و تمدید آن با درخواست موسس بلامانع است؛ نمایندگان همچنین تبصره یک این ماده را اصلاح و مقرر کردند، در صورتی که ظرف دو ماه از تاریخ پیشنهاد حکم مدیر صادر نشود، با درخواست موسس، آموزش و پرورش استان ظرف مدت ۱۵ روز در مورد افراد پیشنهاد شده تصمیم می گیرد.

تبصره دو این ماده نیز اعلام می کند، چنانچه مدیر پیشنهادی مستخدم رسمی آموزش و پرورش نباشد، تایید صلاحیت او توسط گزینش آموزش و پرورش الزامی است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نهایت با اصلاح تبصره یک ماده ۲۵ قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی موافقت کردند. براساس ماده ۲۵ کارکنان تمام وقت فاقد پوشش بیمه ای در مدارس و مراکز غیر دولتی از مزایای قانون تامین اجتماعی و اصلاحات بعدی آن برخوردار می شوند. کارکنان پاره وقت فاقد پوشش بیمه ای نیز به نسبت ساعات انجام کار مشمول حمایت های مقرر در این ماده هستند.

براساس تبصره یک این ماده دولت موظف است بخشی از حق بیمه سهم موسس و کارکنان غیر رسمی مدارس غیر دولتی را از محل اعتبارات صندوق حمایت از توسعه مدارس غیر دولتی پرداخت کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس