
به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، خشايار الوند ،برخي فروش کم فيلمهاي روي پرده را به قهوهي تلخ ربط داده و ميگويند که «قهوهي تلخ» فروش سينما را پايين آورده است که اگر اين اتفاق افتاده باشد من خوشحال نيستم.
الوند دربارهي لزوم تدوين شدن مميزيها، خاطرنشان کرد: در هيچ کجا مميزي قوانين و ضوابط خاصي ندارد اما نه به اين معني که سليقهيي باشد و اگر اين قوانين موجود باشد و ما آنها را بخوانيم، طبعا چيزي نمينويسيم که برايمان اصلاحيه بيايد.
وي در ادامه خاطرنشان کرد: همزمان با استقبال مخاطب مميزيها هم حساستر ميشود؛ هر چه استقبال بيشتر ميشود يعني بيننده بيشتر است و ما بايد بيشتر رعايت کنيم.
الوند از مهران مديري به عنوان فردي حرفهيي و يک ناظر کيفي ياد و عنوان کرد: قبل از اينکه کار براي مميزي برود، آقاي مديري هر آنچه را که فکر ميکند ممکن است مشکلساز باشد، پيدا ميکند.
او سپس به بيان اين مطلب پرداخت که «قهوه تلخ» از نظر پرداخت شاخصترين کار مهران مديري است و در واقع کاري است که در پس آن فکر، حوصله و هزينه قرار دارد.
الوند با اشاره به اينکه عدهاي «قهوهي تلخ» را شبيه «شبهاي برره» ميدانند، عنوان کرد: «قهوهي تلخ» از نظر لحن با ساير کارهاي آقاي مديري تفاوت دارد و اگر به طور ناخودآگاه شباهتي وجود داشته باشد، مهم نيست چون آنها هم کارهاي خودمان هستند.
وي افزود: «قهوهي تلخ» از نظر اجرا پختهترين کار مهران مديري است؛ اما ممکن است از نظر مضمون و محتوا به کارهاي قبليمان شباهت داشته باشد.
خشايار الوند با بيان اينکه اگر از ابتدا هم ميدانستند که «قهوهي تلخ» براي شبکه نمايش خانگي توليد ميشود نه تلويزيون، فيلمنامه را به همان شکل مينوشتند و با اکنون تفاوتي نميکرد، گفت: ما يک داستان داشتيم که ميخواستيم آن را تعريف کنيم؛ همهي عوامل نيز حرفهيي و کاربلد بودند؛ شايد تفاوتش در اين بود که اگر «قهوه تلخ» به روي آنتن تلويزيون ميرفت، مجبور ميشديم سرعت کار را بالا ببريم.
وي افزود: اگر «قهوه تلخ» از تلويزيون پخش ميشد، شايد تغييراتي ميداديم؛ براي مثال بعضي از صحنهها را خلوتتر مينوشتيم و سکانسهاي پرجمعيت و پر سياهي لشکر را نمينوشتيم.
الوند ادامه داد: شيوهي نگارش و مضمون براي ما زياد تفاوتي نميکرد چون تصميم بر اين نبود که از خط قرمزها عبور کنيم و يا براي اينکه کنايهاي بزنيم تامل کنيم؛ شايد در تلويزيون نوع گريم و پوشش در مميزي قرار ميگرفت ولي از لحاظ محتوايي و مضموني تفاوتي در مميزي ارشاد و صدا و سيما ديده نميشود.
نويسندهي «قهوهي تلخ» در پاسخ به اين پرسش مبني بر اينکه آيا قوت اين کار به اندازهي کارهاي قبلي مهران مديري هست يا نه؟ اظهار کرد: آنچه که برايمان مسلم است اين است که آقاي مديري در اين کار بيشتر از همهي کارهايش تلاش ميکند، وقت و حوصله ميگذارد و دقت ميکند تا کار به بهترين نحوه وارد بازار شود.
وي ادامه داد: حال براي بيان اينکه ببينيم کار ضعيف يا قوي است بايد يک عده کارشناس کارهاي قبلي مهران مديري را دوباره ببينند و بعد قياس کنند، اما آنچه که من در اطراف ميبينم يا فيدبکهايي که از مردم ميگيرم، نشان ميدهد که اين کار بهترين کار آقاي مديري است و اگر از مخاطبان اعلام رضايت بگيرند 90 درصدشان راضي هستند.
خشايار الوند در مورد آيندهي شبکه نمايش خانگي نيز عنوان کرد: توقع ما از يک رسانه بايد در حد مقدورات آن رسانه باشد؛ قبل از اينکه «قهوه تلخ» و «قلب يخي» از طريق شبکه نمايش خانگي عرضه شوند، کارهايي که در ساير رسانهها ديده شده بودند، به صورت لوح فشرده در اختيار افراد قرار ميگرفت و در واقع کارهايي بودند که براي شبکه نمايش خانگي ساخته نميشد.
وي در ادامه گفت: با استقبال از «قهوه تلخ» خيليها به اين فکر افتادند که بر روي اين شبکه کار کنند؛ اما به نظر من اول بايد شبکه را بشناسند.
الوند در پاسخ به اين پرسش مبني بر اينکه آيا به رقابت با سريالهاي طنز تلويزيون انديشيده است، اظهار کرد: ما در يک عرصه نيستيم که بخواهيم رقابت کنيم؛ آنها پخش تلويزيوني هر شبي و ما هر هفته روي سيدي داريم. مخاطب اگر هر دو را دوست داشته باشد ميتواند هر دو را ببيند و رقابت آنچناني هم وجود ندارد؛ همچنين من اصلا به رقابت فکر نکردهام.
وي معتقد است: برخي فروش کم فيلمهاي روي پرده را به قهوهي تلخ ربط داده و ميگويند که «قهوهي تلخ» فروش سينما را پايين آورده است که اگر اين اتفاق افتاده باشد من خوشحال نيستم؛ به نظر من اگر فيلم خوب باشد مخاطب خودش را پيدا ميکند.