کد خبر 426092
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۰

پس از به پایان رسیدن زمان آزمایشی اجرای مالیات ارزش افزوده نوبت آن رسیده است که مسئولین اقتصادی در پی اصلاح این نوع مالیات قانونی جامع و کارآمد را به طور دائمی تبیین کنند .

به گزارش مشرق، طرح مالیات ارزش افزوه در سال ١٣٨٧ برای اولین‌بار بصورت آزمایشی به اجرا گذاشته شد. دیرزمانی است که برخی قوانین و مقررات ابتدا به صورت آزمایشی به اجرا می‌شوند تا مسئولین و جامعه تبعات مثبت و منفی آن را مشاهده کنند و تصمیمات را بهتر از قبل اتخاذ نمایند. دولتمردان باید در این بازه زمانی نقاط ضعف و قوت را به خوبی شناسایی کنند و علاوه بر بر طرف کردن نقاط ضعف بستر را برای بهتر پیش بردن آن قانون فراهم کند.

خوشبختانه مالیات بر ارزش افزوده به سبب گذراندن دوره آزمایشی ظرفیتی مناسب در زمان بازنگری را دارا می‌باشد. دوره اجرای آزمایشی قانون مالیات ارزش افزوده روزهای پایانی خود را طی می‌کند و قلم به دستان مالیاتی و اقتصادی دولت یازدهم باید اقدامی جدی برای این قانون انجام دهند.

طبق شواهد به دست آمده فضای اقتصادی کشور پس از گذشت شش سال  از زمان شروع    اجرای این قانون نتوانسته است خود را با آن وقف دهد. این شرایط سبب شده است تا مسئولین مالیاتی قبل از دائمی شدن این قانون اصلاحتی را بر آن اعمال کنند.

طبق نظر کارشناسان از علل مهم بازنگری و اصلاح این قانون می‌توان به روشن نبودن معافیت‌ها، عدم تعین تکلیف برخی مواد قانونی، عدم جامعیت قانون و نبودن ضمانت نامه‌های اجرایی اشاره کرد.

با نگاه به  اهداف اصلی نظام مالیاتی به ویژه مالیات ارزش افزوده می‌توان به راحتی دریافت که افزایش درآمدهای مالیاتی، کاهش فشار بر صنعت و تولید و افزایش سرمایه‌گذاری از جمله اهداف مهم اجرای قانون ارزش افزوده است.

یکی از مسائلی که سبب بروز ابهاماتی در چرا و چگونگی این مالیات شد تاثیر مثبت یا منفی مالیات ارزش افزوده در بخش تولید بوده است. در ابتدای اجرای این قانون گاردی سخت و محکم از سوی تولیدکنندگان و صنعتگران در مقابل ارزش افزوده به وجود آمد و تلقی شد که ارزش افزوده سبب ضعف تولید و صنعت کشور می شود، ولی با گذشت زمان این تفکر به وجود آمد که ارزش افزوده به سبب آنکه از مصرف کننده نهایی گرفته می‌شود تولیدکننده را متضرر نمی‌کند.

شهسوار خجسته رئیس کل اسبق سازمان امور مالیاتی کشور و عضو شورای راهبردی نظام مالیاتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در این خصوص اظهار داشته است: اساس نظام مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای دریافت مالیات از مصرف کننده نهایی می‌باشد و سعی بر آن است به هیچ عنوان فشاری به تولید کننده خدمات و کالا وارد نشود.

وی در خصوص مشکل تولید کنندگان با اصل ارزش افزوده گفت: یکی از مشکلات بزرگ تولیدکنندگان در رابطه با مالیات آن است که فروش تولیدکنندگان به صورت نقدی انجام نمی‌گیرد ولی آنها باید در یک بازه زمانی محدود حساب خود را با سازمان امور مالیاتی تسویه کنند که سبب فشار نقدینگی می‌شود.

در هر حال اصلاحیه قانون مالیات ارزش افزوده تهیه و برای بررسی بیشتر به معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد ارسال شده است و امیدواریم تا دو ماه آینده تقدیم مجلس شود.

ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  در این خصوص گفته است: اصلاحیه قانون مالیات ارزش افزوده درحال حاضر درکمیسیون تخصصی مجلس دردست بررسی می‌باشد و پس از بررسی های لازم به صحن علنی مجلس وارد شود.

به نظر می‌رسد تصمیم وزارت اقتصاد برای بهبود این قانون کاملا صحیح و مناسب است پس ضروری است که این اصلاحات کارشناسی شده و به صورت جامع و کامل باشد.

امیدواریم کارشناسی‌ها به نحوی باشد که علاوه بر رفع ایرادات و ابهامات این قانون فضا و بستر اجرای آن نیز به درستی تعبیه شده تا آثار مثبت ارزش افزوده در جامعه نمایان شود.     

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس