«پدر و مادر سردار شهید حسن شاطری به فاصله ۱۴ روز به فرزند شهیدشان پیوستند.» درک این خبر شرحی نمی‌خواهد، اما نیازمند اندکی تامل است. تامل و تعمق برای یک یادآوری. یادآوری پیرزن و پیرمردهای مقاوم این سرزمین که حالا شاید فراموش شده‌اند.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - «پدر و مادر سردار شهید حسن شاطری به فاصله 14 روز به فرزند شهیدشان پیوستند.» درک این خبر شرحی نمی‌خواهد، اما نیازمند اندکی تامل است. تامل و تعمق برای یک یادآوری. یادآوری پیرزن و پیرمردهای مقاوم این سرزمین که حالا شاید فراموش شده‌اند.

اخبار درگذشت والدین شهدا این روزها آنقدر زیاد شده است که رنگ روزمرگی به خود گرفته و شاید حتی در برخی موارد کنجکاوی مخاطبین را هم برای پیگیری آن کمتر برمی‌انگیزد. اما حقیقت تلخی که در لابلای این اخبار تکراری به دست می‌آید، بالا رفتن آمار فوت والدین شهداست که پا به سن گذاشته‌اند و با بیماری‌های مختلفی بر اثر کهولت سن دست و پنجه نرم می‌کنند. کسانی که علاوه بر سالخوردگی فراق فرزندانی را سال‌ها تحمل کرده‌اند که در روزگار خود همتا نداشته‌اند. و با همه خوبی‌های منحصر به فرد خود جانشان را برای ارزش‌های انقلاب و اسلام فدا کردند.

از آنجایی که والدین شهدا به عنوان غنی‌ترین گنجینه از خاطرات، سیره و زندگی شهدا محسوب می‌شوند از دنیا رفتنشان ما را از دسترسی به این فرهنگ غنی باز می‌دارد. و حالا نیاز به تامل است که بفهمیم توجه به این پیرمردها و پیرزن‌هایی که تجارب نابی از تربیت یک «شهید» را در دامان خود دارند برای ما یک ضرورت است و مشکلات این والدین از جمله دیگر موضوعاتی است که باید این روزها بیشتر مورد توجه مسئولین و رسانه‌ها قرار بگیرد.

در دو هفته اخیر دو خبر به فاصله 14 روز تکمیل کننده یکی دیگر از این حقایق تلخ بود:

«حاج محمد شاطری پدر بزرگوار سردار شهید حاج حسن شاطری مدت‌ها مشکل ریوی داشت و صبح  جمعه یکم خردادماه 94 در تهران درگذشت. حاج محمد شاطری مدتها در دوران دفاع مقدس در جنگ با دشمن بعثی در جبهه غرب کشور با سه پسر خویش از جمله شهید حاج حسن شاطری همرزم بود و همزمان چهار نفر از خانواده حاج محمد شاطری در دفاع از کیان اسلام و نظام جمهوری اسلامی به کشور خدمت می‌کردند.»

«بانو معصومه هاشمی نسب مادر شهید شاطری نیز 14 خرداد ماه 94 در بیمارستان کوثر سمنان براثر ایست قلبی درگذشت. مراسم تشییع این بانوی فداکار 15 خردادماه 94 از ساعت 16 از مسجد زینبیه سمنان آغازشده و تا امامزاده یحیی ابن موسی الکاظم(ع) ادامه داشت.»

خط مقاومتی که سه نفره تکمیل شد

این اولین باری نیست که پدر و مادر شهیدی به فاصله زمانی نزدیک به هم دار فانی را وداع گفته و با شهیدشان همسفر می‌شوند و البته شاید آخرین بار هم نباشد. پدر و مادری که حاصل زندگی پر برکتشان فرزند غیوری می‌شود که چون خاری بر چشم صهیونیست‌های اشغالگر می‌نشیند. کسی که با بصیرتش، خوب می‌داند خط مقاومتی که از خرمشهر شروع شد حالا در کشورهای بسیاری در منطقه باید تداوم پیدا کند تا صدور انقلاب خمینی کبیر(ره) تکمیل شود. و سه سال پیش شاهد شهادت فرزند سلحشورشان می‌شوند.
معصومه هاشمی نسب و محمد شاطری هر دو در بهشت یحیی سمنان و در جوار فرزند شهیدشان به خاک سپرده شدند و حالا سه نفری این جریان مقاومت و حلاوت صبر را معنا می‌کنند.

رحلت این زوج بعد از گذشت قریب 3 سال از شهادت فرزندشان بهانه ای است تا فرازهای کوتاهی از روایت آنان در گفتگو با رسانه‌ها مرور شود:

نمره حاج حسن 20 بود/به جنازه گرم او گفتم: شهادتت مبارک

حاج محمد شاطری پدر شهید شاطری از خصوصیات اخلاقی و فعالیت های مختلف پسر شهیدش چنین می‌گوید: «حاج حسن از همان اولین روزهای جنگ به مناطق جنگی رفت، یکسال بعد از شروع جنگ، فرمانده عملیاتی منطقه کردستان را به دست گرفت، تا پایان جنگ در کردستان بود، بعد از جنگ نیز مسوول بازسازی مناطق جنگ زده شد، سپس به ارومیه رفت و فرمانده تیپ 53 قرارگاه حمزه سید شهداء ارومیه شد، زمانی بعد فرمانده لشکر 40 مهندسی صاحب الزمان اصفهان شد، سپس در سالهای آخر خدمت خود به بیروت منتقل شد و مسوول بازسازی لبنان بعد از جنگ 33 روزه شد. شهید شاطری شهامتی مثال زدنی داشت، ترس در بدن او وجود نداشت و از همه لحاظ نمره او 20 بود. حاج حسن آقا هر جایی که بود به فکر پدر و مادر و خانواده خود بود، همیشه به اطرافیان خود سفارش می‌کرد که احترام بزرگان مخصوصأ پدر و مادر را نگه دارید. وقتی جنازه حسن را در بهشت زهرا دیدم به بدنش دست زدم دیدم بدنش گرم است و به حسن گفتم پسرم بعد از چند سال آخر به آرزویت رسیدی شهادتت مبارک.»

به آرزوی 30ساله‌اش رسید/همیشه می‌گفتم از روی تو خجالت می‌کشم

مادر شهید شاطری نیز به خوبی‌های حاج حسن اشاره می‌کند و می‌گوید: «هر چه از ایمان و نجابتش بگویم، کم گفته‌ام؛ همیشه با خدا و با ایمان بود. همیشه به او می‌گفتم من از روی تو خجالت می‌کشم که این‌قدر به ما محبت می‌کنی. از همان ابتدا که به جبهه رفت گفت راهی که من رفتم برگشتی ندارد. شهادت بزرگترین آرزوی شهید شاطری بود که در سن 50 سالگی شهید شد. از شهادت فرزندم ناراحت نیستم چون به خدا و امام حسین(ع) تقدیمش کرده‌ام؛ او یک امانت در دست من بود. خوشحالیم که عاقبت به خیر شد و به سعادت رسید؛ آرزوی 30 ساله ایشان شهادت بود و در نمازهایش از خداوند می‌طلبید که شهید شود که خداوند هم نصیبش کرد.»

شهید شاطری که ریاست ستاد بازسازی ایران در لبنان را بر عهده داشت در عرصه‌های مختلف مهندسی، راهسازی و... فعالیت کرد و در 24 بهمن سال 91 در مسیر دمشق به بیروت به دست دشمنان اسلام به شهادت رسید و پیکر مطهر وی در امام‌زاده یحیی ابن موسی الکاظم(ع) سمنان و در کنار دیگر همرزمانش در دوران دفاع مقدس آرام گرفت.شهید شاطری در سال 41 در محله چوب مسجد سمنان در خانواده‌ای ولایت مدار و عاشق اهل بیت(ع) به دنیا آمد. با تشکیل بسیج به عضویت در آن درآمد و در مدت هشت سال دفاع مقدس همواره در خدمت اسلام و انقلاب بود و بعد از جنگ تحمیلی در رشته کار‌شناسی عمران ادامه تحصیل داد و وارد عرصه سازندگی شد.سردار شاطری برای بازسازی افغانستان و لبنان از رهبر فرزانه انقلاب مسئولیت گرفت و به بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان پرداخت. وی در لبنان با نام «حسام خوشنویس» نامی شد و در مدت هفت سال زیرساخت‌های مناطق جنوب لبنان را از نو ساخت.

اهتزاز پرچم‌های جمهوری اسلامی بر بالای سر اشغالگران قدس شریف، در پارک ایران، یادگاری از شهیدی والامقام است که لبنانی‌ها او را با نام حسام خوش‌نویس می‌شناسند؛ حسن شاطری رئیس ستاد بازسازی ایران در لبنان بود. او به‌قدری کار عمرانی برای محرومان لبنان انجام داده که به یک چهره دوست داشتنی برای مردم لبنان تبدیل شده است. کمتر جایی را در جنوب لبنان دیدیم که کنار تصاویر شهیدان حزب‌الله که در سر هر کوی و برزن نصب شده، تصویر شهید شاطری نباشد.

یکی از خدمات عمرانی سردار شهید حسن شاطری که شاید بتوان آن را یکی از پروژه‌های ماندگار جمهوری اسلامی ایران در لبنان دانست، ساخت پارک تفریحی ایران در نقطه صفر مرزی لبنان است که با هدف شناخت کودکان و جوانان لبنانی با شخصیت‌های اسوه و بزرگان انقلاب اسلامی ایران ساخته شده است.

مجسمه «شهید حسن شاطری» را یک مجسمه‌ساز پیشکسوت ایرانی ساخت و در کشور لبنان نصب شد. ساخت مجسمه‌ای از شهید «حسن شاطری» معروف به «حسام خوش‌نویس» از سوی مسئولان کشور لبنان به یکی از هنرمندان مجسمه‌ساز پیشکسوت ایران سفارش داده شده بود. این مجسمه در پارک ایران در مارون الرأس و رو به سرزمین‌های اشغالی نصب شده است. پیش از این نیز مجسمه جاوید الاثر حاج احمد متوسلیان در این پارک نصب شده بود. مجسمه شهید شاطری به‌عنوان نماد سپاسگزاری مردم لبنان به‌واسطه اقدامات بزرگ این شهید بزرگوار در این کشور نصب شده است.

سیدحسن نصرالله در سومین روز شهادت شهید شاطری از شهید خوش‌نویس (شاطری) به‌عنوان خدمت‌گزار یاد کرد و او را مورد تقدیر قرار داد. در کوچه‌ها و خیابان‌های مختلف لبنان به‌ویژه محل‌های شیعه‌نشین از سوی مردم و مراکز لبنانی در مناطقی مانند ضاحیه، حاره حریک و برج البراجنه پرچم‌های سیاه و تسلیت به پیشگاه امام زمان(ع) و امام خامنه‌ای به‌مناسبت شهید خوش‌نویس نصب شد. در مراسم آن شهید در بیروت، دسته‌جات مختلف حضور یافتند، از مسئولین دولتی تا اقشار مختلف به‌ویژه سران مذهبی مارونی، اهل تسنن، کشیش‌های مسیحی و...
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس