قوای محمد در لبنان، پایه‌گذار حزب‌الله شدند و این هم راهی بود برای اینکه سوری‌ها بدانند که راه مقابله با رژیم صهیونیستی و ایادی آن چگونه است. سالها بعد وقتی ایادی آمریکا و رژیم صهیونیستی، سوریه را به میدان جنگ تبدیل کردند، فرهنگی که حاج احمد متوسلیان پایه‌گذار آن بود، این کشور را در برابر دشمنانش پیروز کرد.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - روز بیست و یکم خرداد 1361 مبدأ مهمی در تاریخ جبهه جهانی مقاومت محسوب می‌شود. روزی که لشکر محمد(ص) به فرماندهی حاج احمد متوسلیان وارد سوریه شدند تا سنگرهای پایداری در برابر صهیونیسم را مستحکم کنند. بنابر آنچه در تاریخ ثبت شده، اعزام قوای محمد رسول‌ا...(ص) به سوریه در سه مرحله انجام گرفت؛ در مرحله اول «احمد متوسلیان» به همراه تعدادی از نیروها عازم شدند و در حقیقت آنها رفتند تا به عنوان جلودار قوای اعزامی ایران، در دمشق زمینه را برای اعزام دیگر نیروها آماده کنند. پس‌از آن، مرحله دوم اعزام انجام گرفت و سپس مجموعه سوم را شهید «محمد ابراهیم همت» بر عهده داشت.

احمد متوسلیان در هنگامه ورود به دمشق خطاب به نیروهای اعزامی چنین گفت: «برادرها، قبل از رسیدن به اینجا، در ایران آنچه گفتنی بود، ما برای شما گفتیم. خیلی کوتاه من عرض می‌کنم، امام عزیزمان فرموده‌اند باید که اسرائیل از صحنه جهان زدوده شود (انشاءالله‌رزمندگان) و شما مردان بزرگ باید که این حرف امام عزیزمان را جامه عمل بپوشانید.»

هرچند که غالب کشورهای جهان، پروازهای خود را به دلیل شرایط بحرانی منطقه به سوریه و لبنان قطع کرده بودند، اما خلبانان متعهد نیروی هوایی ارتش، بوئینگ نیروهای اعزامی ایران را بر روی باند پرواز فرودگاه بین‌المللی دمشق بر زمین نشاندند.

نیروهای نظامی ایران موسوم به قوای محمد رسول‌ا...(ص) در حالی که هنوز غبار جهاد و شهادت‌طلبی را از جبهه‌های جنوب و غرب کشور بر سر و رو داشتند، به فرماندهی حاج احمد با سربندهای متبرک به «الیبیت‌المقدس» به طرف حرم حضرت زینب(س) عازم شدند.

مردمان داغدیده سوریه و آوارگان لبنان با فریادهای بلند آمیخته با اشک چشم فریاد می‌زدند «یا لبنان یا لبنان... هذا جیوش‌القرآن» و «خیبر خیبر یا صهیون! جیش محمد قادمون» پس از اقامه نماز در حرم حضرت زینب(س) نیروهای ایرانی عازم مسجد اموی محل نگهداری اسرای اهل بیت(س) شدند.

پس از حمله رژیم صهیونیستی به لبنان در ژوئن 1982، «الیاس سرکیس» رئیس‌جمهور لبنان در پیامی به همه دولت‌ها و مجامع جهانی درخواست امداد نظامی، غذایی و دارویی نمود. در این شرایط جز جمهوری اسلامی ایران، کشور دیگری به درخواست لبنان، پاسخ نداد. حضرت امام خمینی(ره) در پیامی ضمن محکوم کردن حمله اسرائیل به جنوب لبنان و سوریه فرمودند: «من کلمه مبارکه استرجاع را نه برای جنایات اسرائیل و شهادت و آسیب بسیاری از مسلمانان مظلوم جنوب لبنان عزیز می‌گویم، گرچه آن هم استرجاع دارد و نه برای شهرها و روستاهای آن کشور اسلامی که به دست جنایتکار رژیم صهیونیستی کافر اسرائیل، اشغال و خراب شده است، گرچه آن هم استرجاع دارد و نه برای آواره شدن هزاران خواهر و برادر آن محیط مظلوم اسلامی گرچه آن هم استرجاع دارد... بلکه برای بی‌تفاوتی کشورهای اسلامی یعنی حکومت‌های آنها استرجاع می‌کنم. و ‌ای کاش فقط بی‌تفاوتی بود، من استرجاع برای پشتیبانی بسیاری از حکومت‌ها از اسرائیل و صدام، این دو ولد نامشروع آمریکا می‌کنم. من و هر مسلمانی در هرجا هست، باید استرجاع کنیم برای کمک‌های مادی و معنوی دولت‌های کشورهای اسلامی به آمریکا- رأس جنایتکاران- و اسرائیل و بعث عفلقی که پیاده‌کننده منویات شوم آمریکا و صهیونیسم جهانی است.»

رهبر معظم انقلاب که در آن زمان رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی دفاع بودند پیغام دادند که حاج احمد متوسلیان خدمتشان برود. احمد متوسلیان همراه با محسن رضایی می‌روند به دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای. رئیس‌جمهور وقت به احمد می‌گویند که باید به لبنان بروید. محسن رضایی می‌گوید: «آقا تاکنون بارها آن جملاتی راکه احمد در آن ملاقات به کار برده نقل کرده‌اند.» حاج احمد در ملاقات با آقا می‌گوید: «یعنی خداوند متعال ما را انتخاب کرده که برویم با اسرائیلی‌ها بجنگیم؟ آقا فرمودند: بله! شما نماینده نظام هستید، بروید آنجا و جلوی آنها را سد کنید...»

به این ترتیب بخشی از تیپ محمد رسول‌الله به فرماندهی حاج احمد متوسلیان مأمور رفتن به سوریه و لبنان شدند. روز 21 خرداد ماه 1361 اولین مرحله اعزام انجام شد. حاج احمد متوسلیان، نیروهایش را با آموزش‌های چریکی و رزم‌آوری تربیت کرده بود. سوابق این نیروها در کردستان، عملیات‌های فتح‌المبین و الی بیت‌المقدس بر همه آشکار بود، بنابراین آنها برای نبرد در برابر دشمن صهیونیستی انتخاب شدند.

نیروها به پادگانی در حومه دمشق به نام «زبدانی» منتقل شدند تا آماده رفتن به لبنان شوند اما به‌زودی معلوم شد هدف از حمله اسرائیل به لبنان دور کردن ایران از حملات بیشتر علیه رژیم بعث عراق پس از آزادسازی خرمشهر است. سوری‌ها هم با وقت‌کشی نشان دادند اهل جنگ نیستند. حکمت آن عزیمت بدون جنگ سالها بعد معلوم شد. احمد متوسلیان، نیروهای سوری را همان زمان به ضعف‌هایشان آگاه کرد. از جمله اینکه به آنها گفته بود در برابر هواپیماهای اسرائیلی مقاومت کنید یا میزان مهمات شما کم است باید آن را افزایش دهید. مهم‌تر از همه اینکه آنها دریافتند راز رزمندگی و جنگاوری نیروهای ایرانی در اعتقاد عمیق به باورهای اسلامی و شیعی است که موجب شده نیروهایی مقاوم بار بیایند.

قوای محمد در لبنان، پایه‌گذار حزب‌الله شدند و این هم راهی بود برای اینکه سوری‌ها بدانند که راه مقابله با رژیم صهیونیستی و ایادی آن چگونه است. سالها بعد وقتی ایادی آمریکا و رژیم صهیونیستی، سوریه را به میدان جنگ تبدیل کردند، فرهنگی که حاج احمد متوسلیان پایه‌گذار آن بود، این کشور را در برابر دشمنانش پیروز کرد.
*روزنامه کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محیا ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    یا اسراییل خیبر خیبر ان والله جیش حیدر
  • ژنرال آصفي ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    0 0
    ولي متاسفانه ارتش سوريه از مشاوره ها و دلسوزي هاي حاج احمد درس نگرفت وبعد از سي سال حالا داره با مزدوران اسراييل به اين سختي ميجنگه ... خدا رحمت كنه همه شهداي حزب الله وسپاه رو ....
  • شکیبا کهنه سرباز سپاه محمد رسورل الله ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    روزی که در معیت حاج احمد وارد سوریه شدیم تمام فکر و اندیشه ما نبرد مردانه با دشمن صهونیستی بود ما در جبهه های جنگ با عراق تجربه کرده بودیم باید با صلابت مقابل دشمن و سختی ها ظاهر شویم لذا خودمان را برای شرایط اماده کرده بودیم اما متاسفانه وقتی رزمندگان ما طرز رفتار افسران سوری را در برخورد با سربازان اسراییلی دیدیم حیرت زده شدیم دشمن در مقابل انان راهپیمایی میکردند بدون انکه نیروهای سوری واکنشی انجام دهند چند نفر از بچها به حاج احمد گفتن این چه جور جنگی است اجازه بدید تا قلب اسراییل بچها پیش خواهند رفت سری تکان داد و گفت مستشاران روسی اجازه هیچگونه حرکتی را به ارتش سوریه نمی دهند فعلا چاره ای جز صبر کردن نداریم تا اینکه امام فرمودند راه قدس از کربلا میگذرد و ما را متوجه اشتباه خودمان کردند که هدف دور کردن ما از جبهه خودمان بوده و خواسته بودند زنگ تفریحی به صدام داده باشند اما واحد فرهنگی ما در لبنان ماندگار شد و سر منشا خیر و برکت برای لبنان شد نهال کوچک که دست پرورده ایران بود اکنون به درختی تناور تبدیل شده که در جنگ سی و سه روزه پنجمین قدرت نظامی دنیا را به زانو در اورد و اسراییل از نعره شاگرد امام سید حسن نصرالله رنگ می بازد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس