رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: "طیف سکولار اصلاحات که سلطه کامل بر میدان قلم و ادبیات جناح دارد، آشکارا جریانی منحرف است.

به گزارش مشرق، محمد جواد لاریجانی با بیان اینکه "انتخابات یک مسئله مهم در کشور ما است"، اظهار داشت: تجربه جمهوری اسلامی بنای یک نظام سیاسی-مدنی بر اساس عقلانیت اسلامی است که در این نظام، دموکراسی و "عقل روشن با نور تفکر اسلامی" پیاده سازی شده است. تجربه‌ای است که ایران را به یک کشور بزرگ و مؤثر در منطقه خاورمیانه و در سطح جهان تبدیل کرده است.‌

وی با بیان اینکه غرب و آمریکا از تکرار تجربه موفق جمهوری اسلامی بسیار نگران ‌هستند، خاطرنشان کرد: مهار انقلاب‌های مردم در مصر و نقاط دیگر در راستای همین حس نگرانی‌ آن‌ها از تکرار تجربه موفق ایران در این کشورها تلقی می‌شود. اگر این کشورها مدلی شبیه به مدل اجرایی در انقلاب ایران را تمرین می‌کردند، امروز توفیقات بسیاری را کسب می‌کردند.

این تحلیل‌گر مطرح اصولگرا با بیان اینکه در کشور مصر و در دوران حکومت‌داری "اخوان‌المسلمین"‌ این حزب مردم را در یک دو راهی انتخاب بین حکومت سکولار شبیه مدل اردوغان یا سلفی امثال حزب نور و امثال آنها قرار ‌داده بود، اظهار داشت: مردم هیچ‌کدام از این نظام‌ها را نپذیرفتند و نتیجه این خلأ فکری-نظری اخوان‌المسلمین برپایی کودتای نظامی در این کشور بود.

لاریجانی ادامه داد: غرب متوجه این مسئله شده است که مدل مطلوب برای مردم کشورهای اسلامی حکومت سکولار یا حکومت سلفی نیست و در این بین یک خلأ وجود دارد و این خلأ بزرگ توسط مدل انقلاب اسلامی ایران‌ پر می‌شود.

رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به اینکه "مدل حکومت جمهوری اسلامی ایران جهات دموکراتیک ‌و عقلانی را توأمان دارد‌" عقلانیت موجود در این مدل را عقلانیت مبتنی بر اسلام توصیف کرد و گفت:‌ این همان مسئله "ام‌القرایی" جمهوری اسلامی است که بنده در سال "62" درباره آن‌ نوشتم و امروز نمود آن در تحولات منطقه قابل مشاهده است‌‌ و نشان می‌دهد تجربه ایران تا چه حدی مهم بوده است. ایران به عنوان ‌تنها کشور خاورمیانه‌ که دارای توان فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بالا، قدرت نظامی و نفوذ اصیل منطقه‌ای است قابل مهار توسط آمریکا و غرب نیست، به همین خاطر آن‌ها تلاش می‌کنند‌ جهات دموکراتیک مدل حکومت ایران را ‌با آسیب مواجه سازند.

محمدجواد لاریجانی با تأکید بر اینکه فتنه سال 88 در راستای آسیب زدن به همین ماهیت دموکراتیک نظام اسلامی ایران بود، گفت: دشمنان جمهوری اسلامی درصدد بودن با یک سطل رنگ سیاه‌، دامن سفید این نظام را لکه دار کنند.

وی افزود: به خاطر همین تجربیاتی که ما در گذشته در رابطه با رفتار غرب در بستر انتخابات‌ها مشاهده کردیم، انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی‌ یکی از مقاطع مهم در جهت تأمین منافع ملی ما است. فراتر از این موضوع که کدام جناح برنده انتخابات خواهد شد، باید این انتخابات همانند انتخابات ریاست جمهوری سال 92‌ و انتخابات‌های پیش از آن در چارچوب قانون و با نهایت دقت برگزار شود.

این کارشناس برجسته مسائل راهبردی تاکید کرد: انتخابات مجلس شورای اسلامی باید یک انتخابات سرزنده و صحیح باشد که هیچ‌‌ فرد یا گروهی نتواند شبهه‌ای راجع به آن مطرح کند.

محمد جواد لاریجانی با بیان اینکه "اصل ‌انتخابات یک مسئله‌ ملی و کاملا فراجناحی است" تصریح کرد: جریان‌ها و اشخاص حاضر در انتخابات باید چارچوب قانونی را حفظ کنند و برای رسیدن به پیروزی به هر روشی متمسک نشوند. اینکه جناح‌های سیاسی چهره دموکراتیک نظام اسلامی ایران را در راستای پیروزی جناج متبوعشان تخریب نکنند، موضوع مهمی است.

جبهه اصلاحات جریان بهم ریخته‌ای است/بلندگوهای اصلاحات دست سکولارهاست/ اصلاح طلبان دچار "انحراف یا افلاس تئوریک" هستند

رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اشاره به اینکه‌ شخصاً به جریان اصولگرا علاقه دارد ‌و حامی این جریان است، اظهار داشت:‌ به نظر بنده جبهه اصلاحات، جریان بهم‌ریخته‌‌ای است. البته در جریان اصلاح‌طلب، افراد مورد احترامی‌ که طرفدار ‌انقلاب و ولایت فقیه‌ هستند، هم حضور دارند اما وقتی بلندگوهای اصلاحات ‌را مشاهده می‌کنیم تماماً با بوق‌های سکولار مواجه می‌شویم که نشان دهنده "انحراف یا افلاس تئوریک" در این جناح است.

* فضای گفتمانی غالب اصلاح‌طلبان "بازی با شخصیت‌ها" است

محمد جواد لاریجانی در توضیح بیشتر "انحراف یا افلاس تئوریک" در جریان موسوم به اصلاح‌طلب، گفت: فضای گفتمانی یک جریان سیاسی محل نمایش توانمندی فکری آن جریان است و موضع‌گیری‌های رهبران آن جریان در وضعیت‌های گوناگون، صداقت، فهم و قوت آنان را در میدان عمل سیاسی نشان می‌دهد. حال به جریان اصلاحات با این دو محک توجه کنید: فضای گفتمانی غالب این جریان "بازی با شخصیت‌ها" است: "فلانی کم شخصیتی نیست" یا "فلان آقا علامه دهر است" یا همه گرفتاریها زیر سر دوره احمدی‌نژاد است و ...؛ بله‌؛ ‌آقای هاشمی مرد بزرگی است و کارنامه درخشانی در تاریخ انقلاب اسلامی داشته است، ولی همین آقای هاشمی رفسنجانی اشتباهات بسیار عجیبی نیز در کارنامه خود دارد‌. ظاهراً وقتی مردان بزرگ اشتباه می‌کنند، اشتباهاتشان نیز بزرگ است؛‌ اما جریان اصلاح طلب به جای کلی‌گویی درباره اشخاص باید درباره مسائل اساسی کشور ‌مانند مسائل هسته‌ای نظر خود را بیان کند و بگوید ارزیابی این جریان از مذاکرات هسته‌ای چیست نه اینکه تنها به این جمله که "مذاکرات خیلی خوب است"، "دلواپسان بد هستند"، یا "انرژی هسته‌ای کاربردی برای کشور ما ندارد" ‌اکتفا کنند. این رفتارها نشان‌دهنده افلاس تئوریک در این جناح است.

 

* "شخصیت بازی" اصلاح‌طلبان علامت روشن افلاس تئوریک این جریان است

لاریجانی با تاکید بر اینکه "شخصیت‌بازی" علامت روشن افلاس تئوریک یک جریان سیاسی در میدان رقابت است، اضافه کرد: از سوی دیگر باید توجه کنیم که در جریان اصلاحات از نیروهای طرفدار نظام جمهوری اسلامی و تئوری ولایت مطلقه فقیه داریم تا طیف کاملاً سکولار! و اتفاقاً در میدان قلم و ادبیات این جناح سکولارها میدان‌دار هستند. یعنی طیفی که اسلام را در بهترین حالت مناسب حوزه خصوصی زندگی می‌داند و سپهر عمومی که شامل حکومت نیز می‌شود از نظر این طیف باید کاملاً سکولار باشد. علاوه بر این قرائتی کاملا موادی محور و سکولار از ماهیت دین، وحی و عصمت  و... دارند که روشن و آشکار با تلقی اسلام در مکتب اهل بیت در تضاد است. 

* طیف سکولار اصلاح‌طلبان آشکارا منحرفند و حق سازماندهی، تجمع و تبلیغ ندارند

وی تاکید کرد: طیف سکولار اصلاحات که سلطه کامل بر میدان قلم و ادبیات جناح دارد، آشکارا جریانی منحرف است و بر اساس قوانین کشور حق سازماندهی، تجمع و تبلیغ ندارد.

محمدجواد لاریجانی در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه ‌افراد مخالف نظام اسلامی صلاحیت نامزدی در انتخابات‌ها را ندارند، نامزدی اینگونه افراد را مشابه "دزدی" دانست و اظهار داشت: به نظر بنده کسانی که بدون اعتقاد به نظام اسلامی برای حضور در مناصب این نظام تلاش ‌می‌کنند در حقیقت به مردم خیانت می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به اظهارات یکی از شخصیت‌های مطرح اصلاح‌طلبان گفت: آقای دکتر عارف اخیراً در یک مصاحبه گفتند: «در انتخابات مجلس همه اصلاح‌طلبان باید دست به دست هم بدهند و مجلس را از این وضعیت خارج کنند.» ‌اگر این جناح دست به دست یکدیگر بدهند که مجلسی شبیه مجلس ششم ایجاد می‌شود که فضاحت عظیمی بود و برای پیشرفت کشور هیچ فعالیت مثبتی نداشت ‌و انواع بداخلاقی‌ها در آن مجلس ظهور پیدا کرده بود. آقای عارف باید بگوید وی به عنوان یک فرد در جمهوری اسلامی چه نوع مجلسی را می‌پسندد؟

بنیانگذار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه "اصلاحات در ایران از دو طیف مفلس ‌نظری یا منحرف تشکیل شده است"گفت: به همین خاطر است که این جریان بیشتر در پی حواشی می‌گردد و هر از چندگاهی ‌مظلوم نمایی نیز می‌کند.‌ بنده معتقد هستم این رفتارها انتخابات را غنی نخواهد کرد.

جریان اصولگرا از لحاظ تئوریک استحکام قابل توجهی دارد

محمدجواد لاریجانی با اشاره به اینکه "جریان اصولگرا از لحاظ تئوریک استحکام قابل توجهی دارد" تصریح کرد: آن‌هایی که قصد سواری‌‌گرفتن از جریان اصولگرایی را دارند‌ بدانند، این جریان به کسی کولی نمی‌دهد و‌ اسب زین کرده‌‌ای نیست که هر فرد یا گروهی با سوار شدن بر آن‌ به مقصد برسد و ساز خودش را بزند.

وی با ذکر این توصیه که "جریان اصولگرا باید به مسائل اصلی کشور بپردازد" گفت: موضوعات مهم و اساسی مثل مذاکرات، تخاصم کور غرب با ایران، بیداری اسلامی وتوسعه مدنی و اقتصاد مقاومتی در داخل کشور از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد‌ زیرا‌ دستاورد انقلاب بنای یک نظام مدنی‌-سیاسی جامع بوده است.

لاریجانی در ادامه با اشاره به اهمیت توسعه مدنی و با بیان اینکه "توسعه مدنی همانند توسعه علمی ‌از اهمیت بالایی برخوردار است‌" اظهار داشت: ما باید ‌‌روش‌های مدرن و متناسب با نحوه زندگی اسلامی در زندگی جمعی را تمرین و تبلیغ کنیم.

وی افزود: موضوعاتی مثل اقتصاد مقاومتی و توانمندی‌های ملی از مباحث جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد.‌

این تئوریسین مطرح جریان اصولگرایی با بیان اینکه نسل جدید اصولگرایان از رویش انقلاب هستند که امروز باید میدان‌دار عرصه سیاسی باشند، اظهار داشت:  اصولگرایان با‌سابقه‌‌ باید بستر را برای فعالیت این جوانان مهیا کنند. ‌باید جامعه آماری تشکل‌های اصو‌لگرا‌‌ متشکل از 10% بالای 50 سال‌ و 90 % افراد زیر 40 سال باشد نه اینکه اکثریت قریب به اتفاق این افراد را‌ ریش سفیدان تشکیل بدهند و درکنار آن‌ها به طور مثال پنج جوان ‌نیز باشد. البته بنده‌ مخالف سابقه‌دار‌ها نیستم زیرا تجربیات این افراد برای مملکت سرمایه‌ بسیار خوبی است اما به ‌توان عظیمی که در وجود‌ جوانان ‌است، اعتقاد راسخی دارم. اگر اصولگراها این جوانان را به میدان بفرستند‌، فتح الفتوح می‌کنند.

توصیه‌های محمد جواد لاریجانی به فعالان عرصه سیاسی و بخصوص جوانان و دانشجویان

لاریجانی تاکید کرد: در اینجا  می‌خواهم به برادران عزیز و خواهران گرامی و همه کسانی که می‌خواهند در میدان سیاسی فعال باشند، خصوصاً جوانان و دانشجویان چند توصیه مشفقانه کنم: توصیه اول اینکه در برخورد با افراد، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی با معیار و ترازو عمل کنیم و نه آشنایی و رفاقت و سابقه و امثال اینها. زیرا انتخابات یک مسئله ملی است و منافع کشور مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: توصیه دوم این است که تجربه انقلاب اسلامی ملت ما، یعنی تلاش برای بنای یک نظام مدنی سیاسی بر اساس عقلانیت اسلامی، آنهم در دنیایی و عصری که باید آن را دوران دیکتاتوری خشن لیبرال دموکراسی نامید، کاری کارستان است و باید مقطع مرجع باشد. و همین تجربه در چنان محیط تحمیلی و تهاجمی و تخاصمی، توانسته است ایران دست نشانده آمریکا و غرب سابق را به ایران مستقل پیشرفته و موثر در منطقه تبدیل کند.

این تحلیل‌گر مسائل استراتژیک افزود: نقطه مرجع بودن تجربه انقلابی ملت ما بدین معنی است که در مواجهه با افراد و گروه‌ها و گرایش‌های سیاسی  که مدعی حضور و فعالیت در سپهر سیاسی-مدنی کشور هستند باید اولین سوال این باشد که نسبت و موضع و باور و خط مشی آنان درباره این تجربه چگونه است؟ اگر آنان این تجربه را باور دارند- تجربه‌ای که در قانون اساسی بنحو روشن و بدون ابهام مطرح شده است- و می‌خواهند در باروری و توسعه و تعمیق آن دخل داشته باشند، چنین عنصری =چه گروه باشد چه فرد- یک عنصر فعال مشروع در میدان سیاسی کشور است و قابل است برای ارزیابی‌های مرتبه بالاتر و اینکه آیا فرد با آنها همکاری کند و امثال اینها.

لاریجانی ادامه داد: اما اگر این فرد یا جریان سیاسی انقلاب را حادثه‌ای تاریخی بداند که 36 سال از آن گذشته و به امام(ره) علاقه کاریزماتیک دارد و مشی سکولار را برای  توسعه مدنی کشور دنبال می‌کند، باید هشیار باشیم که چنین عنصری-حتی اگر سوابق همراهی با انقلاب و امام(ره) را در کارنامه خود حمل می‌کند و مدعی راه امام هم باشد، مسلم مشروعیت فعالیت سیاسی ندارد. و آنان که قصد دارند خالصانه و با نیت درست در امر فعالیت سیاسی وارد شوند-که از مهمترین و مقدس‌ترین فعالیت‌هاست اگر برای استقرار و اقامه دین و حکومت مشروع باشد-باید از چنین جریانی فاصله بگیرند.

وی همچنین خطاب به جوانان گفت: توصیه سومم این است که از عناصر فعال مطالبه ارائه محتوایی کنیم. یعنی درباره مسائل مهم امروز کشور که شامل مذاکرات هسته ای (و در واقع تهاجم وسیع غرب تحت عنوان مناقشه هسته ای است)، درباره تحول اقتصادی، درباره جایگاه ایران در افق ده ساله، درباره شرایط منطقه و نحوه درست تعامل و فعالیت و مواضع کشور، مسئله تهاجم فرهنگی، درباره توسعه اطلاعاتی و ... درباره این مسائل باید حرف داشته باشند. 

لاریجانی خطاب به جوانان گفت: اگر دیدید که عناصر فعال به جای ارائه مطلب دنبال "بازی شخصیتی" هستند که مثلا "فلانی خیلی آدم بزرگی است چرا به ایشان انتقاد می ‌کنید" یا "فلان کس چه دانشمند علامه ای است چرا حرفهای او را گوش نمی‌دهید" و یا به جای پرداختن به مسائل جدی، شعارهای "اخلاقی" بدهند که مثلا "دروغ بد است"، "صداقت خوب است"، "زنده باد آزادی"، "نوآوری خوب است"، "نواندیشی ضروری است" و امثال اینها، اینها شعارهای حاشیه‌ای و حکایت از افلاس نظری عمیق دارد. بهوش باشیم.

انحراف جریان احمدی‌نژاد از جنس غلات است/ غلات منحرف و سکولارها در تعطیلی شرع به نقطه مشترک می‌رسند

لاریجانی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره "آیا‌ احمدی نژاد قابلیت احیا در آینده سیاسی کشور را دارد؟" گفت: حقوق مدنی احمدی نژاد را قانون تعیین کرده است و کسی نمی‌تواند این حقوق را از وی بگیرد. بنده نیز در موضعی نیستم که در این باره صحبت کنم.‌ وی به عنوان یک شهروند همانند شهروندان دیگر، حق دار‌د از همه حقوق خود برخوردار باشد ‌اما در مورد جریان یا گروهی سیاسی ‌آقای احمدی‌نژاد؛ ‌ما باید توجه کنیم که در میدان اصولگرایی انحراف برای ما، انحراف است و تنها نوع انحراف نیز سکولاریزم نیست.

وی افزود: انواع دیگری از انحراف‌ وجود دارد که بنده در بحث‌های قدیمی از آن با عنوان‌  "انحراف از جنس غلات" یاد می‌کردم. "غلات" پدیده مهمی در تاریخ تطور اسلامی هستند. اگر عده‌ای یک پرسوناژ مانند امام زمان (عج) را مقدم بر شرع قرار ‌دهند دچار انحراف شده‌اند. امام زمان جذاب، زیبا و خوش بیان است منتهی علاقه ما به ایشان به خاطر این ویژگی‌های ظاهری نیست بلکه به دلیل احیای دین ‌توسط صاحب الزمان (عج) و مقامات معنوی ایشان است.

لاریجانی با بیان اینکه علیرغم‌ زیبایی، خوش بیانی ‌و مغناطیس عجیبی که در وجود نازنین امام زمان(عج) وجود دارد، علاقه ما به ایشان‌ کاریزماتیک نیست، بلکه به دلیل احیای دین و اقامه دین توسط ایشان است، اظهار داشت:‌ اگر کسی بگوید من مخلص امام زمان(عج) هستم و این ارادت بر احیای شرع مقدم است‌، این رفتار تعبیر به غلات می‌شود‌. انحراف در این قضیه بسیار روشن است. لذا عجیب  نیست که غلات و سکولارها در تعطیلی شرع به یک نتیجه واحدی می‌رسند. سکولارها می‌گویند اصلا دین برای بخش خصوصی زندگی است نه عمومی و غلات می‌گویند حبّ ولی اصل است و اقامه دین با خودش. غلات جدید حتی صحبت از منقضی شدن دوره اسلام و لزوم طرح مکتب ایرانی کرده‌اند. مرحوم شیخ مفید در این باره بحث بسیار دقیقی دارد که مرحوم مجلسی در بحار آنرا تنقیح و خلاصه کرده است و رجوع به آن بسیار آموزنده است.

وی ادامه داد: کسی که در میدان سیاسی فعالیت می‌کند باید به این نظام پایبند باشد نه اینکه بگوید من هر مقداری که خودم قبول دارم به این نظام اعتقاد دارم. چنین شخصی می‌تواند بسیاری از موارد نظام را قبول نداشته باشد اما اگر بخواهد در حکومت مشارکت داشته باشد باید اصول مندرج در‌ قانون اساسی را قبول داشته باشد.

این تئوریسین جریان اصولگرایی در ادامه تصریح کرد: بنده تفکر آقای احمدی نژاد را انحراف ‌می‌دانم‌. جریان اصولگرا همان گونه که در مقابل یک کژ راهه همانند سکولاریسم ایستاده است در مقابل این انحراف نیز ایستاد. به همین خاطر کارنامه جریان اصولگرا از این جهت قابل تقدیر و درخشان است. اما در مقابل در جریان اصلاحات یک نمونه وجود ندارد که بخشی از افراد این جریان را‌ بخاطر گرایش منحرف سکولار طرد کنند حتی اگر به طور حتم به این نتیجه برسند که ‌این افراد منحرف هستند، بازهم آن‌ها را از سوی خود طرد نخواهند کرد اما  در جریان اصولگرایی کسی با این مسائل شوخی ندارد.‌

لاریجانی افزود: ما از احمدی نژاد حمایت کردیم اما زمانی که انحراف این فرد هویدا شد در مقابل‌ وی ایستادیم. یک تفاوت اصولگرایان و اصلاح‌طلبان هم همینجاست که ما در مقابل انحراف حتی در جبهه خودمان می‌ایستیم ولی اصلاح‌طلبان هرگز.

تحلیل محمد جواد لاریجانی از هاشمی رفسنجانی

رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه همچنین در پاسخ به این سؤال تسنیم که "چرا عده‌ای از افراد‌ فرصت طلب‌ که نسبتی با انقلاب ندارند احساس می‌کند می‌توانند از‌ آقای هاشمی سوء استفاده کنند؟ و چرا آقای هاشمی با آن سابقه درخشان چنین فرصتی را در اختیار این فرصت‌طلبان قرار می‌دهد" گفت: آقای هاشمی فرد کیّسی(زیرک) است. آقای هاشمی‌ ز‌مانی دامنه علاقه‌مندانش را در قشر‌ افراد حزب‌اللهی‌ می‌دانست اما امروز به این نتیجه رسیده است که در این قشر پایگاه اجتماعی‌ ندارد و حس می‌کند جریان موسوم به اصلاحات به وی اظهار علاقه می‌کنند.

لاریجانی افزود: البته آقای هاشمی فرد آگاهی است و می‌داند که نباید کاملا در جریان اصلاحات‌ قرار‌ گیرد زیرا این جریان بیشترین دشمنی و نامردی را در حق وی انجام داده است.

وی با بیان اینکه آقای هاشمی درباره حوزه‌ای که تصور می‌کند مشتری بیشتری دارد، اظهار نظر می‌کند، خاطرنشان کرد: بنده‌ اظهارات آقای هاشمی را ناظر به تصور وی از مخاطبانش تحلیل می‌کنم زیرا ‌این گروه از‌ مخاطبان بیشتر جذب این سخنان می‌شوند و روی آن‌ها اثرگذار خواهد بود. و احتمالا دوستانی به وی می‌گویند که ما نباید این پایگاه اجتماعی را ‌از دست بدهیم.

خبرنگار تسنیم در ادامه این مصاحبه گفت: آیا این نوع سیاست‌ورزی آقای هاشمی یک سیاست‌ورزی پوپولیستی و سکولار نبوده و با معیارهای سیاست‌ورزی اسلامی ناسازگار نیست؟

محمد جواد لاریجانی پاسخ داد: آقای هاشمی به مبانی سکولاریسم اعتقاد ندارد‌ و معتقد به یک نظام اسلامی هست. آنهایی که سکولار هستند به طور کلی به تجربه انقلابی تاسیس نظام اسلامی معتقد نیستند، منتهی از لحاظ سیاسی آقای هاشمی در کشاکش‌های وسیعی از 2 خرداد 76 تاکنون قرار گرفته که فقط د رابطه با سال 88 نیست و در این دوران‌ها آقای هاشمی دوران‌های پرتلاطمی را پشت سر گذاشت و به نحوی احساس می‌کند این موقعیت و رتبه طبیعی خودش را ندارد، لذا به این صورت سخن می‌گوید و ما خیلی نباید روی این حرف‌ها گیر کنیم، زیرا چرخ عظیم انقلاب در حال چرخیدن است و شخصیت‌های بزرگ و تاریخی انقلاب می‌روند و دیگران می‌آیند ولی روند جریانات اجتماعی کشور فراتر از این حرف‌هاست.

اصلاح‌طلبان به خاطر افلاس تئوریکشان هاشمی را سوژه کرده‌اند

وی با بیان اینکه آقای هاشمی نباید سوژه انتخابات باشد و حتی می‌توانم بگویم سوژه انتخابات نیست، تصریح کرد: اصلاح‌طلبان بر اساس افلاس تئوریکی که دارند آقای هاشمی را سوژه کردند. آقای هاشمی یک شخصیت موثری در انقلاب باید باشد و همه می‌توانند از آن استفاده کنند. آقای هاشمی سابقه عظیم  و تجربیاتی خوب دارند، حالا درست است که اشتباهات بزرگی هم دارد اما لازم نیست فقط اشتباهات را نگاه کنیم، بلکه می‌توانیم تجربیات را هم نگاه کنیم. ما نباید بحث خود را در انتخابات با آقای هاشمی شروع کنیم یا با آقای هاشمی ختم کنیم؛ بحث ما مسائل حیاتی کشور است.

به گفته تئوریسین جریان اصولگرا، اصولگرایان نباید درگیر این باشند که آقای هاشمی خوب یا بد است؛ آقای هاشمی به اصولگراها نزدیک‌تر از بقیه است، بنابراین ما باید به سمت مسائل اصلی برویم.

وی با بیان اینکه وجود یک شخصیت کم نظیر همانند مقام معظم رهبری، سرمایه بسیار بزرگی برای همه جریان‌های سیاسی و بویژه جریان اصولگرایی است، تصریح کرد: باید مسائل اصلی مملکت را تحلیل کنیم، خوب بفهیمیم، تبلیغ کنیم و موضع‌گیری کنیم. این مملکت در آستانه توفیقات بزرگی است که اگر ندانیم، فرصت‌ها را از دست می‌دهیم.

لاریجانی با بیان اینکه فرصت ‌ها به چند صورت باطل می‌شود، گفت: اول اینکه فرصت‌ها با اشتباه نابود شود. دوم اینکه با تنبلی هدر رود. سوم اینکه قدر فرصت‌ها با پرداختن به امور حاشیه‌ای دانسته نشود. آن چیزی که ما در آن هستیم مهم است که بدانیم در یک شرایط بسیار جالب تاریخی قرار داریم و ما در اثر تحریم‌ها در آستانه شکست خوردن نیستیم؛ این که فکر کنیم به خاطر تحریم‌ها شکست می‌خوریم، بزرگ‌ترین اشتباه است.

وی افزود: درست است که غربی‌ها عظیم‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کردند- عظیم‌ترین تحریم‌هایی که  هر کس دیگری ار به زانو درمی‌آورد- اما ما اگر حساب شده کار کنیم و تئوری ما در پیشبرد کشور درست باشد، آینده برای ما پیروزی‌های بسیار بزرگی را رزو(ذخیره) کرده است و این مواردی است که جناح اصولگرا با منطق و استدلال باید تبیین کند و اعتماد عمومی را به معقول بودن حرف و استدلال خودمان جلب کنیم.

اصلاح‌طلبان جوری وانمود می‌کنند که گویی روح سقراط در بدن آنها حلول کرده است

لاریجانی با بیان اینکه جریان اصلاحات رنگ پاشی کرده و خودش را معدن عقل  جلوه داده است، تصریح کرد: اصلاح‌طلبان جوری وانمود می‌کنند که گویی روح سقراط در بدن آنها حلول کرده است و یا گویی اصلاح‌طلبان اسطوره مدرنیته شده‌اند درحالیکه شاید الفبای مدرنیته را هم ندانند. اصلاح‌طلبان فقط به بقیه می‌گویند شما کم عقل و متحجر هستید. البته این کار تبلیغات آنهاست.

رئیس ستاد حقوق بشر با بیان اینکه جناح اصولگرا بیشترین تعداد تحصیل کرده و بیشترین علمای دین را دارد تصریح کرد: ما باید نماد مشی معتدل منطقی اسلامی باشیم، نه معتدلی که معتقد است نه سیخ بسوزد نه کباب؛ این روش اعتدال نیست. اعتدال در مکتب اسلام و اهل‌بیت (ع) به معنای عِدل حق راه رفتن است

وی با اشاره به اینکه . ما در تبیلغات باید به قول سدید اتکا کنیم، نه حرف‌های شلوغ بازی، افزود: اولاً قول سدید "نیتش" حق است، ثانیاً "مطلبش" حق است و ما بر دورغ یا مسئله نادرست تکیه نمی‌کنیم، ثالثاً نحوه بیانش حق است، چه‌بسا افرادی هستند که حرف حق را بد مطرح می‌کنند، لذا خداوند می‌فرماید قرآن خودش حق است و نزولش نیز حق است، یعنی حق‌مدارانه آمده که این دو موضوع متفاوت است. رابعاً قول سدید، "کارکردش" هم باید حق باشد، چه بسا حرف خوبی حق‌مدارانه است ولی برای حق مفید نیست؛ پس ما در این انتخابات باید پرچمدار قول سدید باشیم و اعتدال به معنای عدل حق بودن را تجربه کنیم. چه در انتخابات پیروز شویم و چه پیروز نشویم نمای جریان اصولگرا باید نمای جریان با دانش، فرهیختگی، پایداری بر مرام و منطقی بودن باشد، چیزی که به عکس درباره آن تبلیغ می‌کنند و می‌خواهند بگویند اصولگرایان چماق‌کش و متحجر هستند و مدرن نیستند؛ ما نباید اجازه بدهیم این انگ‌ها به دامن جریان اصولگرا بچسبد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • vali ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    من با این نظر موافق نیستم
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    تا به حال چنین تحلیل جامع و واقعا منصفانه و از روی سواد ندیده بودم. احسنت
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    سر به تن اصلاح طلبها و اصولگراهای تندرونباشه!
  • صاعقه ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    بعضی از این اصلاح طلبا رو ول کنی زمانی که داعش به مرزامون برسه میرن با داعش مذاکره میکنن.عشق مذاکره و چک وچونه دارن.خخخخخ
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    ممنون از محمد جواد
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    مگه پسر خالته؟
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    منم ممنون آقا جواد عزیز
  • مهدی ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    بنام خدا باسلام از ایشان تشکر می کنم از اینکه صادقانه نظر خود را برای افکار عمومی بیان کردنند ومطالب مهمی که خیلی ها را درگیر خود کرده بود روشن کردنند .
  • یا زهرا ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    خیلی ممنون واقعا تحلیل منصفانه ای بود؛ این فرق بین اصولگراها واصطلاحات و افتخار که در برابر اشتباه موضع گرفت حتی اگه این اشتباه از جبهه خودت باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس