یکی از زندانیان زندان گوانتانامو به بخش‌هایی از شیوه‌های شکنجه «سیا» در این زندان مخوف اشاره کرد که در گزارش سنا هیچ اشاره‌ای به آن نشده بود.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی به اظهارات «مجید خان» یکی از زندانیان زندان گوانتانامو اشاره کرد که در سال 2003 به ظن داشتن ارتباط با شبکه القاعده دستگیر شد و از سال سال 2006 در زندان گوانتانامو می‌باشد.

طبق این گزارش، مجید خان در مکالمات زیادی که با وکلای خود از مرکز حقوق قانونی داشته است، به مواردی از شکنجه‌ها و سوء رفتارها در زندان گوانتانامو اشاره کرده است که این موارد به هیچ عنوان در گزارش سنا منتشر نشده است.

به گفته وی، او به محض آنکه دستگیر شد، بازجویان دو مرتبه او را در معرض غرق مصنوعی قرار داده‌اند. این اظهارات خان در واقع در تضاد با ادعاهای سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا موسوم به «سیا» است که گفته بود تمامی زندانیانی را که در معرض غرق مصنوعی قرار داده بود را معرفی کرده است. سیا همچنین انکار کرده که خان در معرض غرق مصنوعی قرار گرفته است.

این زندانی گوانتانامو به وکلای خود گفته بود، در ماه‌های بعدی بعد از آنکه به یکسری زندان‌های سیاه سازمان سیا منتقل شد، به طور مداوم تحت شکنجه قرار گرفت.

وی ادامه داد که به طور مداوم مورد ضرب و شتم قرار می‌گرفت و در حالیکه او را عریان کرده بودند به مدت سه روز از یک میله چوبی آویزان کرده، به او دستبند زدند و او را بدون آب و غذا نگه داشتند.

بعد از سه روز او ناگهان پایین آورده و در حمام یخ فروبرده شد. بازجویان سر او را زیر آب فرو کرده و او تا زمانیکه فکر کند در حال خفه شدن است در این حالت حفظ می‌کردند.

مجید خان همچنین مورد «تنقیه خشونت‌آمیز» قرار گرفته بود. به نوشته نیویورک‌تایمز، به اندازه‌ای رفتارهای تحقیرآمیز بازجویان با او وحشتناک بوده که خان می‌گوید: «ای کاش آن‌ها مرا می‌کشتند.»

طبق این گزارش، اگر ماجرای کامل از نوع رفتار با زندانیان گوانتانامو منتشر شود، مطمئناً دولت آمریکا سهمی در آن نخواهد داشت زیرا همچنان به مخفی‌کاری جزئیات شکنجه و سوء رفتار با زندانیان ادامه می‌دهد. احتمالاً افرادی همچون خان و دیگر زندانیان گوانتانامو خواهد بود که اخیراً اجازه پیدا کردند تا یادداشت‌هایی از تجارب خود در زندان گوانتانامو را منتشر کنند.

کمیته اطلاعات سنای آمریکا حدود 6 ماه پیش بعد از کش و قوس و پس از حذف بخش‌های زیادی از مستندات شکنجه مظنونین اقدامات تروریستی توسط آژانس مرکزی اطلاعات این کشور، گزارشی 499 صفحه‌ای در این رابطه منتشر کرد.

هرچند این گزارش خلاصه‌ای است از گزارشی 6700 صفحه‌ای، اما مروری بر همین گزارش هم گوشه‌ای از اقدامات غیرانسانی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده را برملا می‌کند. اقداماتی که به بهانه مبارزه با تروریسم و شناسایی عوامل حادثه حمله به برج‌های دو قلو مرکز تجارت جهانی صورت گرفته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس