کد خبر 430899
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی از افزایش تولید نفت ایران گزارش داد.

به گزارش مشرق،  رویترز نوشت: اداره اطلاعات انرژی آمریکا، وابسته به وزارت انرژی این کشور در تازه‌ترین گزارش سالانه خود از وضعیت انرژی در ایران اعلام کرد که تولید و صادرات نفت ایران در سال گذشته نسبت به سال قبل آن افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش که در سایت رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر شد، ایران در سال گذشته ۱۵۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی به صادرات خود افزوده است.

میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک و گران‌قیمت است که از میادین گازی تولید می‌شود.

بر اساس این گزارش ایران مجموعاً طی سال ۲۰۱۴ روزانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه صادرات نفت و میعانات گازی داشته است. به رغم افزایش نسبی این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۳، اما در مجموع باز هم ایران نسبت به سال ۲۰۱۱ حدود ۱٫۲ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی کمتری صادر می‌کند.

ارزیابی این نهاد آمریکایی حاکی است که ایران قبل از تحریم‌ها روزانه ۳٫۷ میلیون بشکه تولید نفت خام داشت که در سال ۲۰۱۳ به علت تحریم‌ها به ۲٫۷ میلیون بشکه کاهش یافت، اما در سال گذشته به ۲٫۸ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرد.

به غیر از این مقدار نفت خام، ایران روزانه ۶۰۰ هزار بشکه میعانات گازی و مایعات گازی نیز تولید کرده است.

در مجموع تولید نفت خام، میعانات و مایعات گازی طی سال گذشته روزانه ۲۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرده و به ۳٫۴ میلیون بشکه در روز رسیده، اما این رقم هنوز هم نسبت به دوران قبل از تحریم‌ها روزانه ۸۰۰ هزار بشکه کمتر است.

در بخش دیگری از این گزارش، گفته می‌شود که ایران طی سال گذشته روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نیز محصولات نفتی (مانند نفت کوره، گاز مایع «ال پی جی» و نفتا) صادر کرده است که نسبت به سال ۲۰۱۳ روزانه ۵۰ هزار بشکه افزایش یافته، اما در مقایسه با سال ۲۰۱۱ حدود ۱۰۰ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین می‌گوید که ظرفیت فرآوری نفت خام ایران طی سال گذشته در رقم ۱٫۸ میلیون بشکه ثابت باقی‌مانده است و گزارش‌ها حاکی است که این کشور روزانه ۶۱ هزار بشکه واردات محصولات نفتی داشته که ۹۴ درصد آن را بنزین تشکیل می‌دهد.

ایران همچنین در سال گذشته تولید گاز خود را به حدود ۲۳۰ میلیارد متر مکعب رسانده که ۱۸۴ میلیارد متر مکعب آن گاز تجاری بوده و مابقی آن یا به چاه‌های کهنه نفتی تزریق شده تا تولید نفت را افزایش دهد، یا در مشعل‌ها سوزانده و هدر داده شده است.

البته گزارش یاد شده اذعان کرده است که هنوز این اداره درباره تولید گاز ایران آمارهای مقدماتی دارد.

در بخش دیگری از این گزارش به آمارهای صندوق بین‌المللی پول اشاره شده است که می‌گوید ایران در سال ۹۱ حدود ۱۱۸ میلیارد دلار صادرات نفت و محصولات نفتی داشت، اما این رقم در سال ۹۲ به ۶۳ میلیارد دلار سقوط کرد و سال گذشته خورشیدی به ۵۶ میلیارد دلار افت پیدا کرد.

هنوز معلوم نیست که ایران طی سال جاری چه میزان درآمد صادرات نفت و محصولات نفتی داشته باشد، اما قیمت کنونی نفت نسبت به ماه مشابه سال گذشته تا ۴۵ درصد کاهش یافته است.

قیمت نفت اوپک در نیمه اول سال گذشته میلادی ۱۰۸ دلار بود، اما بنا به اطلاعات سایت رسمی اوپک، در روز پنج شنبه ۲۸ خردادماه به حدود ۶۰ دلار رسیده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس