کد خبر 425057
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰

برای آمریکایی‌ها بسته شدن پایگاه «ماناس» ضربه بزرگی بود و آنها از طریق افتتاح دفتر ناتو در بیشکک، سعی در ایجاد لانه جاسوسی در قرقیزستان دارند.

به گزارش مشرق، «وستی‌.کی.جی»، «الکساندر وینیکوف» رئیس بخش روابط ناتو و همکاری با کشورهای آسیای مرکزی، شب گذشته در مصاحبه با خبرنگاران در «تاشکند» ازبکستان اعلام کرد: ناتو در نظر دارد تا دفتر نمایندگی خود را در «بیشکک» پایتخت قرقیزستان افتتاح کند.

وی با اشاره به اینکه 2 سال پیش دفتر نمایندگی ناتو در «تاشکند» بازگشایی شد، اظهار داشت: نمایندگی اصلی این سازمان در آسیای مرکزی را دفتر ازبکستان برعهده خواهد داشت اما به دلیل ضرورت همکاری نزدیک در اجرای برخی پروژه‌ها، امکان دارد شعبه‌ای از نمایندگی ناتو در تاشکند در قرقیزستان نیز افتتاح گردد.

رئیس نمایندگی ناتو در تاشکند گفت: توافق با مقامات قرقیزستان برای افتتاح این نمایندگی در بیشکک به سال 2011 برمی‌گردد.

رئیس نمایندگی ناتو در آسیای مرکزی مدعی شد که علیرغم همگرایی بیشکک با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کاهش همکاری‌های نظامی بین ناتو و قرقیزستان مشاهده نمی‌شود بلکه برعکس تشدید همکاری از سوی قرقیزستان به چشم می‌خورد.

با این وجود، «یوری پاگربنیاک» یک کارشناس نظامی در مصاحبه با پایگاه خبری فوق تصریح کرد: برای آمریکایی‌ها بسته شدن پایگاه «ماناس» ضربه بزرگی بود و آنها از طریق افتتاح دفتر ناتو در بیشکک، سعی در ایجاد لانه جاسوسی در قرقیزستان دارند.

به گفته وی، دفتر نمایندگی ناتو در بیشکک تحت صلاحیت حقوقی قرقیزستان نخواهد بود و در نتیجه آن، تمام فعالیت‌های جاسوسی آمریکا از طریق آن امکان‌پذیر خواهد بود ضمن آنکه دامنه این رسوایی به کل منطقه کشیده خواهد شد.

«مقصد عثمان صابروف» عضو کمیته پارلمانی در امور بین‌الملل مجلس قرقیزستان نیز معتقد است: دفتر نمایندگی ناتو در بیشکک علاوه بر جاسوسی، ممکن است باعث درگیری فعالان سیاسی این کشور شود.

صابروف بر این باور است: با توجه به همکاری‌های استراتژیک میان بیشکک و مسکو، آمریکا در تلاش است تا در بردار همکاری‌های خارجی قرقیزستان با شرکای استراتژیک این کشور، تغییر ایجاد کند.

به نظر وی، بعید است از لحاظ نظامی آمریکایی‌ها تماس نزدیکی با قرقیزستان داشته باشند. به عنوان مثال، بعید است که آنها برخی از تجهیزات نطامی و غیره را به بیشکک عرضه کنند.

از دیدگاه عضو کمیته امور بین‌الملل پارلمان قرقیزستان، احتمالا مقامات ناتو در ابتدا با اینگونه اظهارات می‌خواهند واکنش طرف مقابل را ارزیابی کنند و سپس وارد مذاکرات شوند اما در این زمینه در نظر گرفتن جنبه‌های سیاسی روابط بین روسیه و آمریکا ضروری است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس