«باب گراهام» سناتور سابق آمریکایی گفت که عربستان سعودی به حملات ۱۱ سپتامبر کمک مالی کرد اما جورج بوش گزارش محرمانه تنظیم شده درباره این حملات را پیش از انتشار دستکاری کرد.

به گزارش مشرق، یک سناتور پیشین آمریکایی خواستار انتشار بخش‌های منتشرنشده گزارش محرمانه سنا درباره نقش داشتن عربستان سعودی در حملات 11 سپتامبر شد.

به گزارش روزنامه «تلگراف» باب گراهام که در سال 2005 از فعالیت‌های سیاسی به عنوان سناتور خداحافظی کرده، از دست داشتن عربستان سعودی در تامین مالی حملات تروریستی 11 سپتامبر به آمریکا خبر داد.

این سناتور سابق و رئیس پیشین کمیته اطلاعات سنای آمریکا همچنین گفت که جورج بوش رئیس‌جمهور سابق این کشور گزارش محرمانه سنا درباره دست داشتن عربستان سعودی در این حملات را دستکاری کرده و این گزارش را پس از تغییر منتشر کرد.

گراهام گفت که گزارش محرمانه سنا نشان داد که عربستان سعودی تامین‌کننده اولیه و اساسی حملات 11 سپتامبر بود و 15 گروگانگیر از مجموع 19 گروگانگیر حاضر در این حملات اهل عربستان سعودی بودند.

این مقام سابق کنگره آمریکا که پیشتر گفته بود گزارش محرمانه 28 صفحه‌ای سال 2002 سنا با عنوان "تحقیق مشترک درباره فعالیتهای جامعه اطلاعاتی قبل و بعد حملات تروریستی 2001" به دلیل حفاظت از کشور منتشر نشده، اکنون که سمتی در کنگره ندارد چندی است برای انتشار این گزارش در حال تلاش است.

در بخشی از این گزارش درباره دو تبعه سعودی به نامهای نواز الحمزی و خالد المهدار آمده که آنها هواپیما را ربوده و به سمت پنتاگون در حرکت بودند. گفته شده این دو با یک مرد که با سفارت عربستان سعودی در واشنگتن در ارتباط بود، در تماس بوده‌اند.

تلاش‌های این سناتور سابق برای انتشار بخش‌های دستکاری و تعدیل شده گزارش محرمانه درباره حملات 11 سپتامبر با حمایت یک سناتور کنونی آمریکایی هم قرار گرفته و او هم خواستار انتشار عمومی و علنی چنین گزارشی شده است.

«رند پائول» نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم در این باره گفت: «اطلاعات فاش شده طی سال‌های اخیر سوالاتی را درباره حمایت (عربستان سعودی از حملات 11 سپتامبر) و یا شاید حمایتشان از تروریستهای القاعده ایجاد کرده است. ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم صفحه به صفحه اسناد خالی پشت نقاب باقی بمانند».

این سناتور با اشاره به تاثثیر انتشار همه اسناد مربوط به حملات تروریستی 11 سپتامبر بر روابط آمریکا و عربستان سعودی تاثیر خواهد داشت، گفت که چنین اسنادی «دولت آمریکا را به بازنگری در ماهیت روابطمان با عربستان سعودی وا خواهد داشت».

تاکید بر لزوم انتشار همه اسناد مربوط به گزارش محرمانه حملات 11 سپتامبر در حالی مطرح شده که پیش از این نیز برخی تحلیلگران و فعالان رسانه در آمریکا، عربستان سعودی را به نقش داشتن در این حملات متهم کرده‌اند.

چندی پیش «جرالدو ریورا» کارشناس و مجری برجسته شبکه فاکس‌نیوز در یک برنامه تلویزیونی در خصوص نقش عربستان در عملیات‌های تروریستی از جمله حملات یازده سپتامبر 2001 گفته بود: «من درخواست می‌کنم آن بخشی از گزارش یازده سپتامبر را که در مورد مشارکت سعودی‌ها و خاندان سعودی در یازده سپتامبر است و هنوز طبقه‌بندی‌شده مانده، منتشر کنند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس