کد خبر 424832
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳

با وجود نقش موثر کارت سوخت در توقف نسبی قاچاق بنزین، اصلی‌ترین و فعال‌ترین حامیان حذف این کارت‌ها انجمن‌های مرتبط با جایگاه‌داران سوخت هستند.

 به گزارش مشرق، با وجود اعمال سهیمه‌بندی و نقش موثر کارت سوخت در توقف نسبی قاچاق بنزین و گازوئیل از کشور به خارج مرزها، اما اصلی‌ترین و فعال‌ترین حامیان حذف این کارت‌ها انجمن‌های مرتبط با جایگاه‌داران سوخت هستند. به این چند اظهار نظر توجه کنید:

بیژن حاج محمدرضا، رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت سراسر کشور: «تاکنون بیش از 50 میلیون کارت سوخت صادر شده است و با  تک نرخی شدن بنزین دیگر این کارت‌ها فایده ای ندارد.» ( میزان، 4/3/94)

بیژن حاج محمدرضا، رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت سراسر کشور: «با تک‌نرخی شدن قیمت بنزین، وجود کارت سوخت دیگر توجیهی ندارد و بهتر است جمع آوری شود.» ( دانشجو، 6/3/94)

ناصر رئیسی فر، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی جایگاه داران سوخت کشور: «زمانی که عرضه سوخت با کارت آغاز شد، تصور بر این بود که قاچاق نیز کاهش می‌یابد، اما در کوتاه مدت قاچاقچیان راه را پیدا کردند و راحت‌تر و با سود کلان‌تر کارت‌های سهمیه‌دار را خریداری کرده و در مناطق مرزی در بشکه‌ها تخلیه و اقدام به خروج از کشور می کردند.» (ایلنا، 8/3/94)

بیژن حاج محمدرضا، رئیس انجمن جایگاه‌‌داران سوخت کشور: «در مدت این چند سال نیز دولت هر اطلاعاتی را که می‌خواسته به دست آورده است و عملا دیگر نیازی به کارت سوخت نیست. مگر ما چه کاری از این کارت می‌خواهیم که نمی‌شود، بدون آن انجام داد؟ »( آنا، 10/3/94)

در روزهای اخیر و بعد از تک نرخی شدن بنزین و حذف نظام سهمیه بندی سوخت، پیشنهاد جمع آوری کارت‌های سوخت و حذف آن‌ها از فرآیند سوخت رسانی کشور توسط  برخی افراد و رسانه‌ها مطرح شده است.

اصلی ترین و فعال ترین حامیان این پیشنهاد که این روزها با انجام مصاحبه های متعدد با رسانه های مختلف به تخریب سهمیه بندی بنزین می پردازد و از ضرورت حذف کارت سوخت سخن می گوید، انجمن‌های مرتبط با جایگاهداران سوخت هستند که در ابتدای این گزارش به برخی از مصاحبه‌های آنها در یک هفته اخیر اشاره شده است.

 این در حالی است که قیمت بنزین کشور از هفته گذشته به 1000 تومان رسیده است و همچنان اختلاف زیادی با قیمت 1700 تومانی بنزین فوب خلیج فارس، قیمت 2100 تومانی بنزین در عراق و قیمت 2800 تومانی بنزین در پاکستان و قیمت 6000 تومانی بنزین در ترکیه دارد که نشان‌دهنده سود بالای قاچاق بنزین در شرایط فعلی است.

با این وجود، از آنجایی که استفاده از کارت سوخت موجب ایجاد شفافیت مناسبی در تخصیص سوخت به جایگاه‌ها و فروش آن به مصرف کنندگان شده بود، میزان قاچاق بنزین در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافت. به گونه‌ای که 2 سال قبل، مهدی ابویی، معاون وقت پیشگیری و هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مصاحبه‌ای  درباره تاثیر استفاده از کارت سوخت بر روی قاچاق بنزین گفته بود: «پس از اجرای سامانه هوشمند کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین، در سال‌های اخیر، تقریبا مشکل قاچاق بنزین در کشور منتفی است، با وجود اینکه هنوز قیمت بنزین در قیاس با آن سوی مرزها، ارزان‌تر و قاچاق آن همچنان سودآور است، اما عرضه خارج از شبکه آن در قیاس با گازوییل بسیار کمتر است».

اجرای سامانه کارت هوشمند سوخت که زیرساخت اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و هدفمندی یارانه‌ها بود، کمک کرد ظرف 8 سال 75 میلیارد دلار در مصرف بنزین صرفه‌جویی شود و با توجه به کمبود بنزین تولید داخل در کشور از خروج این میزان ارز از کشور جلوگیری شود.

در کنار آن، قاچاق بنزین به صفر نزدیک شد و قاچاق سوخت به طور کلی از بنزین به گازوئیل منتقل شد و سال‌ها است که هیچ خبری درباره قاچاق بنزین در رسانه‌ها به گوش نمی‌رسد. حذف کارت هوشمند سوخت که بزرگ‌ترین طرح IT در ایران محسوب می‌شود، زمینه را به طور کامل برای آغاز دوباره قاچاق گسترده بنزین فراهم می‌کند و از این پس دولت مجبور خواهد شد، حجم زیادی از ارز کمیاب و با ارزش کشور را صرف واردات بنزین به کشور کند تا این بنزین یارانه‌‌ای به راحتی به کشورهای همسایه قاچاق شود.

همین موضوع سبب می شود که دلایلی مانند هزینه‌های صدور کارت سوخت برای کشور و زمان‌بر بودن عملیات سوخت‌گیری خودروها و همچنین عملیات تسویه حساب با جایگاه‌ها در شرایط فعلی که توسط جایگاه داران سوخت با هدف توجیه ضرورت حذف کارت سوخت از فرآیند سوخت رسانی کشور مطرح می‌شود، غیر قابل قبول به نظر برسد و اذهان را به سمت و سوی دیگری هدایت کند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    0 0
    طرح بیخودی بود از همون اول
  • آشنا ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    0 0
    یکی نیست به این بنده ی خدا بگه پس این همه هزینه ای که شد رو کی باید پرداخت کنه مغز متفکر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟یعنی الان قاچاق نمیشه بیا من ببرمت شرق کشور بهت نشون بدم سیل قاچاق سوخت رو . خیلی بی تدبیری کردین خدایی متاسفم عناد تا چه اندازه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محمد ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    0 0
    بنزين تو عراق هزار و سيصد تومنه چرا دروغ ميكيد آخه
  • حسین ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    0 0
    چنانچه کارت سوخت حذف شود قاچاق سوخت رونق میگیرد وبهانه ای برای دولت میشود که با گرانتر کردن سوخت جلو قاچاق آنرا بگیرد . پس همان کارت باشد بهتر است. ودولت برای گرانتر کردن سوخت دنبال طرح دیگری باشد!
  • ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    0 0
    دولت
  • حسن یعقوبیان ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    0 0
    سلام البته خوب شد جمع شد تا دیگرتقصیربه گردن تاکسی نیافتد و دزد اصلی مشخص شود
  • nasr ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    0 0
    شما دلار رو ببر 10000 هزار تومان ما باید بنزین و بکنیم 4 هزار تومان؟! این خیلی نامردیه مگه مردم عادی چه درآمدی دارند؟ خیلی وضع حمل و نقل درون شهری مون خوبه که نیست! خیلی وضع ریلی در سراسر کشور خوبه که نیست! خیلی هزینه های عمومی پایینه که نیست! نمیدونم مسئولین چی با خودشون فکر میکنند رو فقط برای پولدار جماعت میخوان. شما هرچه قدر بالاتر ببری کارخونه دار بی درد هم میبره بالا. بالا هم نبره از جنس کم میزاره میده توبازار.
  • ایرانی با غیرت ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    0 0
    راستش من نمیدونم بنزین در جایگاههای عرضه سوحت چه قیمتی به دست جایگاه داران میرسه و این نظری که از بالا داده شد کاملا" منطقی به نظر میرسه جایگاه داران به فکر جیب خودشان هستند؟ و یا به فکر مصالح کشور؟ با مقداری سرمایه گذاری اندک در زمینه نوزیع بنزین و ساخت جایگاه توزیع بنزین دیگه خودشونو مالک سوخت کشور میدونن اینجا باید دکتر زنگنه یه فکری به حال این جایگاه داران بکنه ، اگه سوخت دوباره قاچاق بشه تکلیف مردم فقیر چی میشه؟ تکلیف این همه کارت سوخت چی میشه؟ چرا یه شبه تصمصم میگیرین؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس